Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken poleringsmaskin? FLEX & medel
-
oggeftw
- Medlem
Vilken poleringsmaskin? FLEX & medel
Tja, ska nu höja nivån och köpa en ny poleringsmaskin och hört mycket om FLEX så har du kollat på dom. Vad är skillnaden mellan dessa två jag tänkt mig.
1. http://shop.bollnasbilvard.se/flex-xc-3 ... c-703.aspx
2. http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pe-1 ... c-450.aspx
Sen tänker jag också köra på nya medel. Manzerna FG400, SF 2500 (eller man kan köra SF 4000 efter FG400?) och SW protect vad tror ni om den set up? Mvh, Oskar Tacksam för snabba svar.
P.S Någon som har ett bra avfettnings medel att rekommendera?
1. http://shop.bollnasbilvard.se/flex-xc-3 ... c-703.aspx
2. http://shop.bollnasbilvard.se/flex-pe-1 ... c-450.aspx
Sen tänker jag också köra på nya medel. Manzerna FG400, SF 2500 (eller man kan köra SF 4000 efter FG400?) och SW protect vad tror ni om den set up? Mvh, Oskar Tacksam för snabba svar.
P.S Någon som har ett bra avfettnings medel att rekommendera?
Senast redigerad av 4 oggeftw, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

Re: Vilken poleringsmaskin? FLEX & medel
Hej och välkommen in i gemenskapen på forumet!
Du kommer att få ett gäng svar, här kommer mitt.
1: är en oscillerande maskin, den är säkrare att köra med men avverkar inte lika tidseffektivt som en roterande maskin. Du slipper oftast "städa" lacken efter att ha kört med en sådan maskin. (det går säkert att skapa hologram med denna med en stygg medel/triss kombination, men oftast inte)
2. är en roterande maskin, den averkar fortare, men kan ge hologram som du i så fall behöver "städa" med en oscillerande maskin och finare medel.
Ska du bara ha en maskin så kör på den enkeloscillerande, men har du redan en "musse" maskin eller liknande som du kan städa med och vill kunna avverka fortare så välj roterande. Roterande bygger mer värme, det är viktigt att tänka på tex på plastkofångare som inte är lika värmetåliga som plåtdelar.
Det var mitt korta svar, nu väntar vi in flera!
1: är en oscillerande maskin, den är säkrare att köra med men avverkar inte lika tidseffektivt som en roterande maskin. Du slipper oftast "städa" lacken efter att ha kört med en sådan maskin. (det går säkert att skapa hologram med denna med en stygg medel/triss kombination, men oftast inte)
2. är en roterande maskin, den averkar fortare, men kan ge hologram som du i så fall behöver "städa" med en oscillerande maskin och finare medel.
Ska du bara ha en maskin så kör på den enkeloscillerande, men har du redan en "musse" maskin eller liknande som du kan städa med och vill kunna avverka fortare så välj roterande. Roterande bygger mer värme, det är viktigt att tänka på tex på plastkofångare som inte är lika värmetåliga som plåtdelar.
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
oggeftw
- Medlem
jonkegtx skrev:Hej och välkommen in i gemenskapen på forumet!
Tack det det svaret. Det lutar mycket åt den maskinen nummer 1 dvs. Jag har en maskin nu med två huvud som kommer från Biltema men med andra trissor (hård, medium, mjuk och några vanliga standard) har polerat ett 10 tal bilar med den och vill nu höja nivån n'r det börjar rulla på sakta men säkert. Tanken är att bara ha en maskin och de olika trissor samt ett märke av medel att hålla fast vid (försöka) haha. Har en stor djungel med olika just nu och ska vill avverka det alt. sälja bort det. Har du själv testat Manzerna produkterna och hur upplever du dom såfall? Mvh, Oskar
-
jonkegtx
- Entusiast

Sv: Vilken poleringsmaskin? FLEX & medel
Ska du bara ha en maskin så är oscilerande ett bra val.
Jag har kört Menzerna en hel del och det är trevliga medel. Meguiars 105 och 205 är oxå trevliga. Då har du bara 2 flaskor att hålla reda på.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Jag har kört Menzerna en hel del och det är trevliga medel. Meguiars 105 och 205 är oxå trevliga. Då har du bara 2 flaskor att hålla reda på.
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
oggeftw
- Medlem
Re: Sv: Vilken poleringsmaskin? FLEX & medel
Jag har MG 105 och 205 hemmajonkegtx skrev:Ska du bara ha en maskin så är oscilerande ett bra val.
- Perra83
- Entusiast

Väskan är klockren. Ja har tre polermaskiner i min plus skarvsladd och lera och polermedel och ficklampa mm. väldigt rymlig men väskan blir tung!!
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
oggeftw
- Medlem
Allt är köp nu
fixade av en återförsäljare i närheten och blev lite billigare och även betydligt mer saker