Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
vilka poleringsrondeller
-
koblars
- Medlem
vilka poleringsrondeller
vilka ska man ha som standard hemma?
vilket märke är bra?
ska man satsa på tvättbara eller engångs ?
någon bra återförsäljare med bra priser (billigt)
tacksam för svar
vilket märke är bra?
ska man satsa på tvättbara eller engångs ?
någon bra återförsäljare med bra priser (billigt)
tacksam för svar
Senast redigerad av 4 koblars, redigerad totalt 14 gång.
- BTG
- Trogen Medlem

Re: vilka poleringsrondeller
Beror lite på vilken maskin du har.Har du en dubbeltrissa ska du nog ha optipads bara för den skull kunna plocka lite repor,lite medium trissor för städa efter användning av optipadsen eller vid lite lättare polering.Sen är det inte fel att ha mjuka trissor till fint polermedel ifall du vill avsluta med ett finare medel som sista steg.Vid roterande ungefär samma tror jag men byt ut optipadsen mot lammull.Någon annan får gärna rätta mig om jag är helt ute å cyklar men detta är vad som ligger på min hylla å det har funkat för mig.
/Tomas
/Tomas
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.
-
miken
- Entusiast

se till så att du har minst en hård, medium och mjuk hemma ifall det skulle behövas 
Menzernas egna tycker jag är toppen eller Nordic pads
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- Jonke
- Trogen Medlem

jag kör också mycket Nordic Pads (från Pingens) , kan tvättas i 40 grader i maskin och blir nästan som nya!miken skrev:se till så att du har minst en hård, medium och mjuk hemma ifall det skulle behövas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
koblars
- Medlem
Har alltid fått för mig att lammull är den man skapar mest värme med alltså lättast att bränna igenom lacken.
Jag har en biltema dubbelhuvud och en shinemate ep801 så nybörjar maskiner men måste beställa till den roterande. Vilken storlek till 125 plattan? Nordic säger ni. Får kolla på dem
Jag har en biltema dubbelhuvud och en shinemate ep801 så nybörjar maskiner men måste beställa till den roterande. Vilken storlek till 125 plattan? Nordic säger ni. Får kolla på dem
-
Cogo
- Entusiast

130 - 150 mm, borde passa bra där. Ska vara lite större än fästplattan.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
miken
- Entusiast

150 mm kör jag oftast med
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- Jonke
- Trogen Medlem

Kör också 150mm . Och på Nordic Pads så är fästytan 135mm på 150mm rondellerma
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
- Grief
- Moderator

Du får brassa på ordentligt för att bränna igenom, även med lamullkoblars skrev:Har alltid fått för mig att lammull är den man skapar mest värme med alltså lättast att bränna igenom lacken.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
-
koblars
- Medlem
har aldrig kört med roterande så kommer fega tills man vet hur mycket man kan bränna på och trycka
- e_king
- Entusiast

Re: Re: vilka poleringsrondeller
Mitt tips är att gå på en av kurserna där du får prova på ordentligt. Själv var jag uppe på BBV:s kurs och kommer att gå fler. Man blir ju aldrig fullärd som de säger... Tittar du dessutom utanför forumets väggar så finns det mer att tillgå i kursväg.koblars skrev:har aldrig kört med roterande så kommer fega tills man vet hur mycket man kan bränna på och trycka
Sent from my HTC One X using Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
Daniel N
- Medlem
På "slät" plåt kan du köra på bra innan det är någon fara, däremot ska du akta dig noga vid veck och hörn. Likaså på lackad plast som lister osv, de kryllar sig lätt.koblars skrev:har aldrig kört med roterande så kommer fega tills man vet hur mycket man kan bränna på och trycka
Senast redigerad av 4 Daniel N, redigerad totalt 14 gång.
- RPM2006
- Medlem
Hejsan. tänkte ta och gå över från att handpolera till att gå till maskin. Kör aldrig (hittills) grovt repade lacker utan polerar endast bort små tvättrepor och då har det gått bra att köra för hand. Men tänkte testa att avancera nu med en Biltema dubbelöra. Är det en mjuk trissa jag ska ha som motsvarar http://shop.bollnasbilvard.se/micro-app ... c-480.aspx? Tips på något från BBV?
Senast redigerad av 4 RPM2006, redigerad totalt 14 gång.
-
Cogo
- Entusiast

skulle rekommendera dig att köra med Gul medium tät. väldigt bra allround trissa som passar det mesta. köp minst 4 st. sen skulle nog jag i iallafall slängt med några andra sorter bara för att ha lite olika hårdheter.
mvh magnus
mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- RPM2006
- Medlem
Första poleringen gjord på en gammal sliiiten targa lucka jag hade i gömmorna. Testade och lekte lite min nya Biltema dubbelöra och insåg att man kunde gå på rätt så hårt. Körde blå (mjuk), gul (mellan), orange (mellanhård) och lila (hård). Märkte stor skillnad mellan rondellerna. Och om jag skulle gå igenom så skulle det ändå inte göra något då det redan är klarlacksläpp på den. Men det tog dessvärre stopp på medelfrontenCogo skrev:skulle rekommendera dig att köra med Gul medium tät. väldigt bra allround trissa som passar det mesta. köp minst 4 st. sen skulle nog jag i iallafall slängt med några andra sorter bara för att ha lite olika hårdheter.
mvh magnus
http://shop.bollnasbilvard.se/trutest-p ... c-353.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-fast- ... -3114.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-media ... -3117.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-high- ... -3120.aspx
tips på grövre medel?