Är helt ny på detta forumet och väldigt ny inom polering också,
har alltid skött om mina bilar men inte haft anledning att polera med maskin
(För risiga bilar, samtliga.
Min vän har lärt mig litegrann och jag har försökt läst på lite för att få mer kött på benen,
men det känns som en värre djungel än bilstereo detta.
Jag fick nyligen ett fynd i form av en stor tung polermaskin av industriell sort,
som följde med gratis i en bil jag köpte, och den verkade fungera tillochmed
Denna heter Manson M51/20, är roterande, och har fixerat varvtal 2000 RPM / 650W.
Tänkte testa mig fram med denna och köpa en dubbel oscillerande till att lägga ut medel och köra lackskydd.
Mina frågor:
1. Kan denna maskin duga till någonting? Iallafall om jag kompletterar med en dubbel oscillerande?
Läste att någon här använde en M51/15 och han tyckte om den ett tag, då var det dock 1500RPM.
2. Dubbeloscillerande, har hört mycket, och många säger att Jula/Claes Ohlson funkar fint,
men den ena har ett varvtalsområde och den andra har ett varvtalsområde som börjar där den ena slutar,
så de kan ju rimligtvis inte vara likvärdiga?
2. Jag har kollat på polermedel och kommit fram till att kiten på BBV kan vara en bra start,
då så många talar sig varmt om Menzerna så har jag funderat på dessa, men vilket ska jag ha?
Det som innehåller FG/PF/SF eller FG/PF/SW? Rent generellt känns det som att man missar ett steg för riktig fin glans om man tar bort SF, och många säger att SW byts hellre ut mot annat lackskydd?
3. Lackskydd/Wax.. nu är jag helt bortkollrad. Jag har tidigare kört hårdwax för hand och trivs med detta,
men nu är det ju helt andra förutsättningar och mål, så om jag bör välja Menzernakitet utan SW,
vad gör jag bäst i att investera i? Jag sätter glans och avrinning framför hållbarhet,
så jag tror inte Fireglaze är för mig, av vad jag läst här på forumet.
Vet inte ens hur man lägger på pastawax..
Någon som känner för att hjälpa en förtappad själ som micklat med rubbing för hand tidigare och vill ge sig in på seriösare banor?