Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare har några frågor!

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Emilius
Medlem

Inlägg av Emilius » 26 jan 2013 01:07

Hej!
Är helt ny på detta forumet och väldigt ny inom polering också,
har alltid skött om mina bilar men inte haft anledning att polera med maskin
(För risiga bilar, samtliga. :roll: )

Min vän har lärt mig litegrann och jag har försökt läst på lite för att få mer kött på benen,
men det känns som en värre djungel än bilstereo detta.

Jag fick nyligen ett fynd i form av en stor tung polermaskin av industriell sort,
som följde med gratis i en bil jag köpte, och den verkade fungera tillochmed :jeps

Denna heter Manson M51/20, är roterande, och har fixerat varvtal 2000 RPM / 650W.

Tänkte testa mig fram med denna och köpa en dubbel oscillerande till att lägga ut medel och köra lackskydd.

Mina frågor:

1. Kan denna maskin duga till någonting? Iallafall om jag kompletterar med en dubbel oscillerande?
Läste att någon här använde en M51/15 och han tyckte om den ett tag, då var det dock 1500RPM.

2. Dubbeloscillerande, har hört mycket, och många säger att Jula/Claes Ohlson funkar fint,
men den ena har ett varvtalsområde och den andra har ett varvtalsområde som börjar där den ena slutar,
så de kan ju rimligtvis inte vara likvärdiga?

2. Jag har kollat på polermedel och kommit fram till att kiten på BBV kan vara en bra start,
då så många talar sig varmt om Menzerna så har jag funderat på dessa, men vilket ska jag ha?
Det som innehåller FG/PF/SF eller FG/PF/SW? Rent generellt känns det som att man missar ett steg för riktig fin glans om man tar bort SF, och många säger att SW byts hellre ut mot annat lackskydd?

3. Lackskydd/Wax.. nu är jag helt bortkollrad. Jag har tidigare kört hårdwax för hand och trivs med detta,
men nu är det ju helt andra förutsättningar och mål, så om jag bör välja Menzernakitet utan SW,
vad gör jag bäst i att investera i? Jag sätter glans och avrinning framför hållbarhet,
så jag tror inte Fireglaze är för mig, av vad jag läst här på forumet.
Vet inte ens hur man lägger på pastawax..

Någon som känner för att hjälpa en förtappad själ som micklat med rubbing för hand tidigare och vill ge sig in på seriösare banor? :jeps
Senast redigerad av 4 Emilius, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Re: Nybörjare har några frågor!

Inlägg av Logan » 26 jan 2013 10:34

Kan säga att du kommer få många svar men kan börja med att hjälpa dig.

Den maskinen du fick jag googla lite snabbt men hittar inget om den
och risken med sådan maskin är att den blir som en borrmaskin
om du inte kan få ner varven på den så den äter upp färgen på bilen

Men ska inte skrämma dig innan jag vet säkert
men ställbar maskin är nästan alltid ett måste

Sedan beror det lite på vad du vill göra
vill du polera upp en glans eller vill du ta bort alla små repor som blir i lacken

Men för din del som är ny skulle jag nog rekommendera en singel oscillerande maskin

Som ex denna.

http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=748

Dom kan göra det mesta och är ändå bra säkra mot nybörjare fel som hålla för länge och trycka för hårt.

inom trissor skulle jag nog säga köp 3 st
en mjuk en medel och en hård så lär man sig fort vad som gäller för vilka typer av skador,

Mjuk är för vax. Medel är för lättare saker lite matt yta. Hård är när man ska ta repor eller hårdare oxid
Menzerna är ett bra märke och medel och tror många tycker samma finns trevliga start kitt med 250ml/500ml flaskor hardcut polish och finnish som ska fixa det mesta där ute.

Och sista och svåra biten vax.. Man får nog lika många svar som det finns folk
alla tycker olika. googlar man vax vinnare får man upp sonax nano vax

jag vet att detta är ett sämre vax men har alltid gilla turtle kräm vax på plast/plåt burk
styvt så det inte flyger över hela bilen lätt och polera bort och fixar det mesta om inte bilen är jätte sliten.
detta är då ett kombi vax vax/polish

Men glömde säga för att få en hög glans så handlar allt om grund jobbet
om ytan är sliten kan vax i värsta fall förstärka det.
Många vaxer där ute har fyllnad i sig vilket betyder att dom fyller igen finare repor
så bilen ser perfekt ut men nästa gång man tvättar bilen med ett fettlösande medel kan repor börja synas igen.

Hoppas detta gav dig något svar
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 jan 2013 10:42

Först och främst välkommen till forumet :).

Bilputsarhobbyn är en riktigt trevlig hobby, men med lika många sanningar som det finns medel och maskiner. Som hobby så är det också ganska billigt att komma igång, och sen kompletterar man successivt med fler/andra medel och maskiner. Det är betydligt billigare att fastna i denna hobby än i billjudshobbyn helt klart ;).

Jag tycker att en dubbeltrisse maskin för under 500:- är en perfekt början. Komplettera med trissor i olika hårdhet och exempelvis ett Menzerna kit som du nämnde. Om hållbarhet är av underordnat intresse så kan du självklart välja ett valfritt vax. Själv vill jag gärna ha en hållbarhet på 6 månader, men jag lägger gärna på ett ytterligare lager då och då...det kan vara ett vax eller något annat. Ett väldigt lätt medel är Ultima Paint Guard, och förpreppar man med Ultima Paint Prep så kan man uppnå väldigt bra resultat om objektet inte är helt överj-kligt.

Jag tycker att du ska avvakta med din gamla roterande maskin. Det är helt klart knöligare än med en oscillerande maskin och om den också är tung och klumpig och saknar justerbart varvtal så blir det än värre.

Förutom Hagmans bilschampo så har jag nog aldrig stött på ett medel som inte fungerar...man fastnar för vissa favoriter ett tag...och sen letar man vidare efter nya favoriter...det blir som ett beroende :).

Samtliga företag som är sponsorer på detta forum har både intresse och medel som fungerar,
I framtiden kommer du slippa trasselsudd och handpolering med rubbing från macken :D.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jan 2013 10:43

kolla in detta paketet från bbv, kanske kan vara något för dig:

http://shop.bollnasbilvard.se/utvandigt ... c-703.aspx

Det ser ut vara ett superpaket som innehåller det du behöver för utvändig rekond. Om du vill handla andra saker än det paketet så kan jag tipsa dig om att det finns forumrabatt hos bollnäsbilvård på utvalda produkter. Kolla även hos de andra sponsorna då jag vet att det finns en hel del rabatterade produkter just nu.

Maskinen din kan jag tyvärr inget om, låter någon annan svara på frågor kring den.

mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 jan 2013 10:47

Ska försöka svara!
1. Den kan säkert fungera, men jag skulle rekommendera att du blir lite ''varm i kläderna'' först med en dubbeloscillerande
2. Jag har en från Clas Ohlson och den är riktigt prisvärd. Funkar bra att öva med, om man inte vågar gå på med roterande som nybörjare, och så fungerar den mycket bra till slutpolering innan skydd, men mjuka trissor!
3. Kitet på BBV kan säkert vara riktigt bra. Menzerna är bra grejer. SW har jag inte testat men jag tycker det varkar tråkigt(vax ska vara KUL :mrgreen: ), jag hade valt ett Dodo Juice vax. Till vintern kan du säkert lägga ett lackskydd för längre hållbarhet(ett Dodo-vax håller ca 4 mån)
4. Om du menar Sonax hårdvax så hade jag inte använt det, då det(och många andra) innehåller typ 80% lösningsmedel. När det gäller lackskydd så har jag inte väldigt stor erfarenhet, men jag testade Autoglyms Extra Gloss Protection med bra resultat. Sedan finns Sverigevaxet som är helt extremt bra! Då har du skydd lääänge! När du skriver att du föredrar glans och avrinning framför hållbarhet, så hade jag valt ett smörigt pastevax( Dodo, Collinite etc.). Dessa kan du applicera med en applikatorpad, med händerna eller med maskin!
Hoppas du blev lite klokare! :best
Nu såg jag att andra hade hunnit svara innan jag skrivit klart...
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jan 2013 11:00

Ser att en del rekommenderar dig att endast köra med dubbeloscillerande maskin, och detta är nog rätt så smart att göra först. Vet att det finns färdiga kit för just dubbeloscillerande maskiner både hos bbv och pingens. Annars plockar du ihop ett eget kit efter tycke och smak.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem

Inlägg av Emilius » 26 jan 2013 20:11

Oj oj mycket svar, tackar ödmjukast för eran hjälp!

Angående den roterande maskinen, jo, jag insåg att det vettiga vore att ha en enkel oscillerande istället, men försöker göra detta på en ganska stram budget, så vi får se.
Har massor med skrotbilar jag kan bli varm i kläderna på redan med roterande så det kan ju funka :mrgreen: Sånt som inte spelar nån roll om man råkar bränna hål i lacken, tappa bromsvätska över och dylikt.

Men en dubbel oscillerande skall införskaffas iallafall att prova lite med också.
Kanske som jag funderade att lägga på polermedel med dubbel och köra ut det med roterande?

Ska provas som sagt, och jag lägger ut mitt resultat här framöver, oavsett resultat,
så kanske alla får något att skratta åt :cheers

Mitt första "riktiga" testobjekt (Efter de där huvarna och sönderrostade skärmarna jag har ligger) är en solidröd Golf som lackats om för inte allt för länge sedan, men även ser ut att ha tvättats med Svinto. Först och främst ska jag ha produkter som passar den någorlunda, sen kan jag komplettera framöver. Relativt lätt polering om jag får bedöma, men det återstår att se.

Polertrissor tänkte jag köpa hela kit och prova lite olika så det är lugnt, jag har spanat in på vilka som passar ungefär var så det borde lösa sig!

Är ganska inriktad på Menzerna då det verkar vara mycket för pengarna,
men är fortfarande kluven om SW är det ultimata till slutfinish eller om jag ska ha annat vax.

Jag gillar tanken med att köra på vax för maskin, känns seriösare på något sätt,
men ändå påstår många att produkter som Collinite ska fungera optimalt.

Behöver jag verkligen det där sista steget med maskin när jag dräller på vaxet,
eller tror ni Menzerna FG, PF och SF bör få upp glansen tillräckligt?

Hur är glans och avrinning på Collinite respektive Autoglym extra gloss, Sverigevaxet och Ultima?
Vilken har minst fyllning så man inte blir med något resultat som Logan nämnde,
tänkte försöka göra mitt bästa att få en blank lack innan vax,
så man kan väl säga att jag är ute efter något showcar-vax! Den perfekta sista touchen typ.

Danne5, kul att du verkar nöjd med din Classe maskin, den jag kikar mest på just nu.
Är varvtalen bra till slutfinish och vax på just den maskinen? Iochmed att Julas går betydligt långsammare.

Mycket blir det! Jo, bilstereo är en djungel, men det är en djungel jag känner till någorlunda iallafall, det här verkar som att jag måste testa vattnet ordentligt, eller vaxet kanske?

Stort tack om ni fortsätter försöka leda mig i rätt riktning :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 jan 2013 20:26

Här kommer en bra beskrivning av Göran:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=18&t=6332
mvh Manor

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem

Inlägg av Emilius » 26 jan 2013 21:47

Jodå, jag har fått sett den, Göran visade! Tror även jag sett den förr,
är mera, vad ska man säga... ute efter produktinfo?

Är dock ytterst tacksam att ni hjälper till, är ju ny även för forumet :oops:

Poleringsbiten testar jag mig fram till helt enkelt :jeps

Kanske detta hamnade lite fel? Är mest ute efter att höra vad folk tycker om olika medel och så,
även om alla säger olika kanske jag får något hum om vad som kan passa mig,
nu säger ju alla olika men någon kanske lyckas sälja in mig på deras favorit :mrgreen:

Men vart att jag postade här iochmed att jag inte vet skillnaden på de olika typer av vax och användnings-sätt heller, och att jag är fundersam över maskinen..

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jan 2013 21:58

Eftersom vill komma undan billigt så råder jag dig till att kolla hos gunther i hans "julrabatt" kan finnas en del bra saker där till kraftigt reducerat pris.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 jan 2013 22:31

Varvtalen är bra, om än i minsta laget. Man kör i princip på fullt hela tiden. Kom ihåg att du även kan lägga pastevax med maskin. Ta lite med t.ex en smörkniv och ''kleta på'' trissan! :best
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 26 jan 2013 22:43

Kan meddela att en 100 mm trissa passar ner i burken på Collinite 476 i alla fall. Om vill ha pärlning samt bra hållbarhet så är det perfekt. Om du vill se hur Extra Gloss Protetion pärlar sig så kan du titta i den tråden där jag testar Polishangel Carnuba Arts Red Opal. Tagit en bild där på det ser ut med pärlning efter tvätten.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 26 jan 2013 23:18

Emilius skrev:...Kanske detta hamnade lite fel? Är mest ute efter att höra vad folk tycker om olika medel och så,
även om alla säger olika kanske jag får något hum om vad som kan passa mig,
nu säger ju alla olika men någon kanske lyckas sälja in mig på deras favorit :mrgreen:
Min favorit är väl ingen direkt hemlighet.
Glare Professional Polish, och det finns bra förprodukter från Glare innan detta läggs på (exempelvis Glare Micro Finish). Dock så önskade du pärlning och det är inte Glare designat för. Glare och FireGlaze ska vara tämligen lika där Glare är den modernare varianten av dessa produkter (om jag läst på korrekt).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem

Inlägg av Emilius » 27 jan 2013 11:08

Tackar för alla svar!

Någon som tycker något om Autoglym super resin polish? Hur är det som vax?
Tittar på det för priset som är väldigt lågt på bollnäs just nu.

Annars är jag sugen på att testa Collinite, antingen 456 eller 915.
Kanske lika bra att slå till på en 915 då den låter som att den är ännu bättre?

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 27 jan 2013 11:15

Tänk på att det finns en gammal och en ny version av Autoglym SRP. Den nya har jag själv hemma och det är en vaxpolish som är mycket enkel att använda. Skapligt skydd med bra pärlning ger den. Tror det är den gamla som bbv säljer ut billigt nu.

Mvh Magnus

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 27 jan 2013 11:16

Emilius skrev:Tackar för alla svar!

Någon som tycker något om Autoglym super resin polish? Hur är det som vax?
Tittar på det för priset som är väldigt lågt på bollnäs just nu.

Annars är jag sugen på att testa Collinite, antingen 456 eller 915.
Kanske lika bra att slå till på en 915 då den låter som att den är ännu bättre?

Tycker du ska prova Bilt Hamber Finis wax i stället tycker det ger mer djup i lacken iaf på mörka bilar men dom har lika bra hållbarhet. 915 är bättre än 465.

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=130
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem

Inlägg av Emilius » 27 jan 2013 12:03

Nu blir det dyrare och dyrare dock, uppe i 400kr för bara vax nu :shock:

För att ge lite perspektiv betalade jag 400kr för en bil som jag ska polera,
vet inte vad man ska kalla det, prismedveten? :mrgreen:

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 27 jan 2013 12:25

Emilius skrev:Nu blir det dyrare och dyrare dock, uppe i 400kr för bara vax nu :shock:

För att ge lite perspektiv betalade jag 400kr för en bil som jag ska polera,
vet inte vad man ska kalla det, prismedveten? :mrgreen:
finns ju i 50ml burk också :)
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=131

Användarvisningsbild
Emilius
Medlem

Inlägg av Emilius » 27 jan 2013 12:31

Puh, nu släppte huvudvärken :lol:

Men prismedveten som jag är kommer jag sova dåligt om jag vet att man sparar 100kr på att köpa en 250ml burk, finns det inget vax i något billigare prisklass som är åtminstone nästan lika bra?

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 27 jan 2013 12:38

Emilius skrev:Puh, nu släppte huvudvärken :lol:

Men prismedveten som jag är kommer jag sova dåligt om jag vet att man sparar 100kr på att köpa en 250ml burk, finns det inget vax i något billigare prisklass som är åtminstone nästan lika bra?
inte med den hållbarheten iaf men den kanske du inte är ute efter heller :nicka

Skriv svar