Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sönder polerade framlysen

Allt utvändigt arbete och produktval.
Victor
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 sep 2012 16:09

Sönder polerade framlysen

Inlägg av Victor » 13 okt 2012 19:15

Tjena, Har nyss köpt en Volvo V70 2,5T AWD med för hårt polerade framlysen. Vet inte hur jag ska fixa det, är ju klarglas. Har stått med autosol osv men utan resultat
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av miken » 13 okt 2012 19:17

Bilder?
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Victor
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 sep 2012 16:09

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Victor » 13 okt 2012 19:20

Ska se om jag kan ta en nu kan hända att det är på tok för mörkt, vänta lite :D

Bild

Bild

Bild


De bästa jag kunde lyckas med. Tacksam för hjälp
Senast redigerad av 6 Victor, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Fixade bildlänkarna :)

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av bigguns » 13 okt 2012 19:27

Är väl inte svårare än "gör om, gör rätt"

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Victor
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 sep 2012 16:09

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Victor » 13 okt 2012 19:31

Bilder nu
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av miken » 13 okt 2012 19:37

kan tänka mig att autosol gör dom bara fulare...
dom är absolut inte förstörda köpte själv detta kitt då mina börjat bli matta och fula och dom vart som nya
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-ice-h ... c-805.aspx
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Victor
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 sep 2012 16:09

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Victor » 13 okt 2012 19:43

Blev mycket bättre med autosol eftersom jag körde med vanligt polermedel sen vax efteråt annars hade det nog varit repigt. Men hjälper det då? för dem är ju för grovt polerade inte utorkade.
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jockeb
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
Ort: Hörnefors, Umeå
Kontakt:

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av jockeb » 13 okt 2012 20:06

Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt :roll: Sen ett finare medel om du har...

Torka av och kolla om du måste slipa mer. Sen är det bara o fortsätta tills du är nöjd!
Jag höll på flera timmar per lampa då jag gjorde det på fruns kombi förra vintern :shock:

Bild

Bild

Bild

Sen blev det lackade insatser också :mrgreen: Lite offtopic men det blir snyggt :cheers
Bild
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC

Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av danne5 » 13 okt 2012 21:10

Som tidigare nämnts:
-Slipa med grövre våtslippapper(600-1500)
-Slipa med finare våtslippapper(2000-3500)
-Polera med maskin, med viss försiktighet och vanligt polermedel
Slipa ev. en gång till med fint slippapper och polera pånytt om du inte är nöjd med resultatet!:) :jeps
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jockeb
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
Ort: Hörnefors, Umeå
Kontakt:

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av jockeb » 13 okt 2012 21:18

Jag började med 500 torrslippapper :shock: :lol: Provade först med nått finare men slutade snabbt bort det då jag insåg hur djupa reporna var!
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC

Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av limban » 13 okt 2012 21:19

jockeb skrev:Jag började med 500 torrslippapper :shock: :lol: Provade först med nått finare men slutade snabbt bort det då jag insåg hur djupa reporna var!
Det är just så man måste göra.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av danne5 » 14 okt 2012 08:07

Okej, då har inte mina glas varit så dåligt skick :)
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Victor
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 sep 2012 16:09

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Victor » 14 okt 2012 12:31

Tack för all hjälp. Uppskattas verkligen :jeps :cheers
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

DandanRacing
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
Ort: Linköping

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av DandanRacing » 14 okt 2012 12:36

Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Jonke » 14 okt 2012 15:58

DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

se bara till att ta rätt duk :) har för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..

aja lite offtopic, men hoppas det löser sig! :jeps

MVh jonas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jockeb
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
Ort: Hörnefors, Umeå
Kontakt:

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av jockeb » 14 okt 2012 16:04

Jonke skrev:
DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

se bara till att ta rätt duk :) har för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..

aja lite offtopic, men hoppas det löser sig! :jeps

MVh jonas
Nu vet jag inte om abralondukarna jag har räknas som mörkgrå eller svart, jag tycker dom är grå. Hur som helst, dom mörkgrå motsvarar iaf 800...
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC

Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
Ort: Östersund

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Jonke » 14 okt 2012 16:12

kom just på att det är mirlon vi använder....

mitt fel :lol:
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

DandanRacing
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
Ort: Linköping

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av DandanRacing » 14 okt 2012 16:37

Jonke skrev:
DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor :jeps

För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen :)

//Andreas

se bara till att ta rätt duk :) har för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..

aja lite offtopic, men hoppas det löser sig! :jeps

MVh jonas

På de jag köpte stod det på baksidan vilken grovhet det var :jeps

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Mangi
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 feb 2010 18:11

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av Mangi » 15 okt 2012 08:54

Varför skulle man inte kunna slipa för hand :?:

[quote="jockeb"]Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt :roll: Sen ett finare medel om du har...
Senast redigerad av 4 Mangi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jockeb
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
Ort: Hörnefors, Umeå
Kontakt:

Re: Sönder polerade framlysen

Inlägg av jockeb » 15 okt 2012 09:08

Mangi skrev:Varför skulle man inte kunna slipa för hand :?:
jockeb skrev:Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt :roll: Sen ett finare medel om du har...

Går säkert bra för det mesta men det finns ju risk att man belastar papperet ojämt och skapar onödigt djupa sliprepor. Nu menar jag gröve papper och inte nått fint våtslippapper.
Detta är lätt att förstå om man lackat lite billack och vet hur ett dåligt underjobb ser ut :x
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC

Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/

Skriv svar