Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Sönder polerade framlysen
-
Victor
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 22 sep 2012 16:09
Sönder polerade framlysen
Tjena, Har nyss köpt en Volvo V70 2,5T AWD med för hårt polerade framlysen. Vet inte hur jag ska fixa det, är ju klarglas. Har stått med autosol osv men utan resultat
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.
-
miken
- Entusiast

- Inlägg: 1322
- Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
- Ort: Skellefteå
Re: Sönder polerade framlysen
Bilder?
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
Victor
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 22 sep 2012 16:09
Re: Sönder polerade framlysen
Ska se om jag kan ta en nu kan hända att det är på tok för mörkt, vänta lite 



De bästa jag kunde lyckas med. Tacksam för hjälp



De bästa jag kunde lyckas med. Tacksam för hjälp
Senast redigerad av 6 Victor, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Fixade bildlänkarna :)
Anledning: Fixade bildlänkarna :)
-
bigguns
- Entusiast

- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: Sönder polerade framlysen
Är väl inte svårare än "gör om, gör rätt"
mvh
mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
Victor
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 22 sep 2012 16:09
-
miken
- Entusiast

- Inlägg: 1322
- Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
- Ort: Skellefteå
Re: Sönder polerade framlysen
kan tänka mig att autosol gör dom bara fulare...
dom är absolut inte förstörda köpte själv detta kitt då mina börjat bli matta och fula och dom vart som nya
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-ice-h ... c-805.aspx
dom är absolut inte förstörda köpte själv detta kitt då mina börjat bli matta och fula och dom vart som nya
http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-ice-h ... c-805.aspx
Senast redigerad av 4 miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
Victor
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 22 sep 2012 16:09
Re: Sönder polerade framlysen
Blev mycket bättre med autosol eftersom jag körde med vanligt polermedel sen vax efteråt annars hade det nog varit repigt. Men hjälper det då? för dem är ju för grovt polerade inte utorkade.
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.
- jockeb
- Medlem
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
- Ort: Hörnefors, Umeå
- Kontakt:
Re: Sönder polerade framlysen
Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt
Sen ett finare medel om du har...
Torka av och kolla om du måste slipa mer. Sen är det bara o fortsätta tills du är nöjd!
Jag höll på flera timmar per lampa då jag gjorde det på fruns kombi förra vintern



Sen blev det lackade insatser också
Lite offtopic men det blir snyggt

Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt
Torka av och kolla om du måste slipa mer. Sen är det bara o fortsätta tills du är nöjd!
Jag höll på flera timmar per lampa då jag gjorde det på fruns kombi förra vintern



Sen blev det lackade insatser också

Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
-
danne5
- Entusiast

- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 30 dec 2010 14:24
Re: Sönder polerade framlysen
Som tidigare nämnts:
-Slipa med grövre våtslippapper(600-1500)
-Slipa med finare våtslippapper(2000-3500)
-Polera med maskin, med viss försiktighet och vanligt polermedel
Slipa ev. en gång till med fint slippapper och polera pånytt om du inte är nöjd med resultatet!:)
-Slipa med grövre våtslippapper(600-1500)
-Slipa med finare våtslippapper(2000-3500)
-Polera med maskin, med viss försiktighet och vanligt polermedel
Slipa ev. en gång till med fint slippapper och polera pånytt om du inte är nöjd med resultatet!:)
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- jockeb
- Medlem
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
- Ort: Hörnefors, Umeå
- Kontakt:
Re: Sönder polerade framlysen
Jag började med 500 torrslippapper
Provade först med nått finare men slutade snabbt bort det då jag insåg hur djupa reporna var!
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
- limban
- Forumägare

- Inlägg: 4006
- Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Sönder polerade framlysen
Det är just så man måste göra..jockeb skrev:Jag började med 500 torrslippapper![]()
Provade först med nått finare men slutade snabbt bort det då jag insåg hur djupa reporna var!
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 30 dec 2010 14:24
Re: Sönder polerade framlysen
Okej, då har inte mina glas varit så dåligt skick 
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
Victor
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 22 sep 2012 16:09
Re: Sönder polerade framlysen
Tack för all hjälp. Uppskattas verkligen

Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.
-
DandanRacing
- Medlem
- Inlägg: 246
- Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
- Ort: Linköping
Re: Sönder polerade framlysen
Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor
För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen
//Andreas
För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen
//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
- Jonke
- Trogen Medlem

- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Re: Sönder polerade framlysen
DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor![]()
För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen![]()
//Andreas
se bara till att ta rätt duk
gul = 2500..
aja lite offtopic, men hoppas det löser sig!
MVh jonas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
- jockeb
- Medlem
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
- Ort: Hörnefors, Umeå
- Kontakt:
Re: Sönder polerade framlysen
Nu vet jag inte om abralondukarna jag har räknas som mörkgrå eller svart, jag tycker dom är grå. Hur som helst, dom mörkgrå motsvarar iaf 800...Jonke skrev:DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor![]()
För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen![]()
//Andreas
se bara till att ta rätt dukhar för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..
aja lite offtopic, men hoppas det löser sig!![]()
MVh jonas
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
- Jonke
- Trogen Medlem

- Inlägg: 680
- Blev medlem: 27 jul 2012 21:50
- Ort: Östersund
Re: Sönder polerade framlysen
kom just på att det är mirlon vi använder....
mitt fel
mitt fel
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
-
DandanRacing
- Medlem
- Inlägg: 246
- Blev medlem: 21 dec 2011 16:14
- Ort: Linköping
Re: Sönder polerade framlysen
Jonke skrev:DandanRacing skrev:Min nödlösning på baklysena blev att Jag började med 240 på ocilerandeSlipmus för att få bort oxiden sen på med lite 500 våtslip för hand och sen 3m grön på roterande, visst det är en hel del små runda repor kvar men lär inte få nerslag på bes för bleka lampor![]()
För framlampor är mitt tips slipmus och abralondukar som klipps till så de passar på musen![]()
//Andreas
se bara till att ta rätt dukhar för mig att den röda är ungefär som ett 320 papper... iaf dom vi har på jobbet, sen grå= ca 1500
gul = 2500..
aja lite offtopic, men hoppas det löser sig!![]()
MVh jonas
På de jag köpte stod det på baksidan vilken grovhet det var
//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....
Me and spelling is like oil and water....
-
Mangi
- Ny Medlem
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 21 feb 2010 18:11
Re: Sönder polerade framlysen
Varför skulle man inte kunna slipa för hand
[quote="jockeb"]Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt
Sen ett finare medel om du har...
[quote="jockeb"]Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmt
Senast redigerad av 4 Mangi, redigerad totalt 14 gång.
- jockeb
- Medlem
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 03 jun 2010 00:31
- Ort: Hörnefors, Umeå
- Kontakt:
Re: Sönder polerade framlysen
Mangi skrev:Varför skulle man inte kunna slipa för hand![]()
jockeb skrev:Dom såg risiga ut!!
Börja med ett grovt slippapper typ 500 sen 800 och 1500 slipa med ocilerande maskin o inte för hand! Gå sedan på med nått fastcutmedel och kör ordentligt men inte för varmtSen ett finare medel om du har...
Går säkert bra för det mesta men det finns ju risk att man belastar papperet ojämt och skapar onödigt djupa sliprepor. Nu menar jag gröve papper och inte nått fint våtslippapper.
Detta är lätt att förstå om man lackat lite billack och vet hur ett dåligt underjobb ser ut
Senast redigerad av 4 jockeb, redigerad totalt 14 gång.
Joachim Björk
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
Opelnörd
Zafira A -00
Astra G kombi Sport -99
Astra GSi 16V -93
Kadett GSi 16V -89
http://www.garaget.org/OPC
Jobbar:
Lackbättringen Volvo lastvagnar Umeå
Sitter i Ledningen för OpelSportClub http://opelsportclub.com/forums/
