Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken maskin?

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Re: Re: Vilken maskin?

Inlägg av jojje » 14 jun 2012 22:39

Grief skrev:
TAT skrev:Jag är också supernöjd med AEG’n med Nisses noshandtagsmodifiering. ifrån proffs men det är min syn på saken.
Kan min maskin vara defekt kanske?

Efter att ha kört 4 passeringar med 130 mm gul Nordic Pad-rondell och Lahega 13 på en halv baklucka på en Vectra var maskinen så varm att den inte ville starta på en bra stund.

Bild

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hmm, nu kör ju jag min AEG nästan alltid med lamullsrondell och visst blir maskinen varm imellanåt, men den har aldrig blivit så varm att den lagt av.

Och jag är inte blyg att lägga vikt på maskinen om lacken kräver det och maskinen får slita ont.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Vilken maskin?

Inlägg av Manor » 14 jun 2012 22:39

Grief skrev: Kan min maskin vara defekt kanske?

Efter att ha kört 4 passeringar med 130 mm gul Nordic Pad-rondell och Lahega 13 på en halv baklucka på en Vectra var maskinen så varm att den inte ville starta på en bra stund.
Det låter inte bättre. Min har aldrig stannat. Jag har kört mycket med gul Nordic Pad trissa på 150 mm och med Four Star Medium Cut som dock kanske inte är riktigt lika grovt som Lahega #13. Jag har aldrig ens noterat att den blivit speciellt varm.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 14 jun 2012 22:53

Manor skrev:Det låter inte bättre. Min har aldrig stannat. Jag har kört mycket med gul Nordic Pad trissa på 150 mm och med Four Star Medium Cut som dock kanske inte är riktigt lika grovt som Lahega #13. Jag har aldrig ens noterat att den blivit speciellt varm.
Ursäkta att jag kapat tråden, hoppas det är ok, ts?

Intressant att höra Manor!

Jag provade lite med en Lahega 150 mm Medium Cut-rondell och Meguiars #105 igår, men det gillade inte maskinen alls.

Kör jag 3-4 minuter med min är växelhuset brännhett och plasten som är orange är också så varm att det inte går att hålla där. Har bränt mig ganska ordentligt när jag bytt grepp utan att tänka mig för :/

Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 14 jun 2012 22:54

Grief skrev:
TAT skrev:Jag är också supernöjd med AEG’n med Nisses noshandtagsmodifiering. ifrån proffs men det är min syn på saken.

Bild

Brukar köra ganska hårt med min AEG, men jag har aldrig fått den att bli så varm att den lägger av.
Körde tex idag en saab 93 mossgrön metallic -97 som var så otroligt repad av maskintvättar så jag har aldrig sett maken.
Och här körde jag hårt med (min) favorit lamull+ Menzerna Fasgloss500 på de värsta ställena och Intensive polish.

Men som sagt detta är mina erfarenheter..

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 14 jun 2012 23:01

Grief skrev:
Manor skrev:Det låter inte bättre. Min har aldrig stannat. Jag har kört mycket med gul Nordic Pad trissa på 150 mm och med Four Star Medium Cut som dock kanske inte är riktigt lika grovt som Lahega #13. Jag har aldrig ens noterat att den blivit speciellt varm.
Ursäkta att jag kapat tråden, hoppas det är ok, ts?

Intressant att höra Manor!

Jag provade lite med en Lahega 150 mm Medium Cut-rondell och Meguiars #105 igår, men det gillade inte maskinen alls.

Kör jag 3-4 minuter med min är växelhuset brännhett och plasten som är orange är också så varm att det inte går att hålla där. Har bränt mig ganska ordentligt när jag bytt grepp utan att tänka mig för :/

Använder du originalgreppet fram på maskinen?

http://megamaster.pl/AEG_POLERKA_PE_150-2705.html
http://wwww.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=37&t=3234

Eller denna?

Den nedre av dessa använder jag, och av designen av dömma så är ju originalet kylningsmässigt ingen höjdare.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Vilken maskin?

Inlägg av Manor » 14 jun 2012 23:07

jojje skrev: Använder du originalgreppet fram på maskinen?
Jag gör det utan extra borrade lufthål...
mvh Manor

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 14 jun 2012 23:13

jojje skrev: Använder du originalgreppet fram på maskinen?

http://megamaster.pl/AEG_POLERKA_PE_150-2705.html
http://wwww.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=37&t=3234

Eller denna?

Den nedre av dessa använder jag, och av designen av dömma så är ju originalet kylningsmässigt ingen höjdare.
Jag har greppet från Flex-maskinen.
Manor skrev: Jag gör det utan extra borrade lufthål...
Ännu mer intressant :)

Ursäkta om jag missat någon citering och input, sitter i en mörk sommarstuga och läser på en liten mobilskärm och försöker att inte väcka en höggravid flickvän precis bredvid :)

Tack för era kommentarer!

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 15 jun 2012 07:17

Grief skrev:

Bild

Skicka in din maskin på garanti jobb så får verkstaden kolla på den, kan vara fel även på helt nya maskiner oavsätt prisklass på maskin. Så varm som du beskriver att din maskin blir är absolut inte normalt på nått sätt.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Akuza
Medlem

Re: Vilken maskin?

Inlägg av Akuza » 15 jun 2012 08:13

Tack för alla svar. Otroligt vad med hjälp man kan få. Tack snälla.

Nu blev jag kanske inte så mycket klokare då åsikterna såklart går isär. Men jag tror jag ska kosta på mig en Flex 3401. Kommer jag igång ordentligt och märker att det behövs nåt mer så får det bli någon lämplig roterande då. Vågar nog inte ge mig på lite finare bilar med roterande i nuläget. Har en nyare svart saab 9-3 och en svart v70 -11:a som ska fixas lite, vore inte så kul med brännskador...

Till Flex 3401, vilka polerrondeller rekomenderas? Kör med Menzerna PF och SF.
160x30 svart, blå och gul från proserien och en Nordic pad twisted wool, klarar jag mig med det till att börja med?

Nisse: Med rätt utrustning, vad menar du? Rondeller?

Återigen tack för all hjälp.
Senast redigerad av 4 Akuza, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Sv: Re: Vilken maskin?

Inlägg av Grief » 15 jun 2012 09:19

Akuza skrev:Tack för alla svar. Otroligt vad med hjälp man kan få. Tack snälla.

Nu blev jag kanske inte så mycket klokare då åsikterna såklart går isär. Men jag tror jag ska kosta på mig en Flex 3401. Kommer jag igång ordentligt och märker att det behövs nåt mer så får det bli någon lämplig roterande då. Vågar nog inte ge mig på lite finare bilar med roterande i nuläget. Har en nyare svart saab 9-3 och en svart v70 -11:a som ska fixas lite, vore inte så kul med brännskador...

160x30 svart, blå och gul från proserien och en Nordic pad twisted wool, klarar jag mig med det till att börja med?

Ursäkta trådkapningen!

Tror du kommer göra ett fint jobb med de rondellerna och en Flex.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 jun 2012 10:41

Akuza skrev:Tack för alla svar. Otroligt vad med hjälp man kan få. Tack snälla.

För hårda rondeller så "Hoppar" maskinen, så undvik t.ex. lila och andra med samma hårdhet.

En Optipad 150mm är bra att ha...Men betänk att även dessa gör hologram och polerrosor om man kör grovrubbing i denna kombination...Man får köra efter med skumrondell och finare rubbingar...Optipaden är bra just för att öka avverkningen, så man klarar även hårda lacker som Volvo, Audi, VW...

160mm är Perfekt för maskinen. Flex original rondellerna är väl det bästa man kan utrusta maskinen med...Håll dig helst till 30mm tjocklek om du väljer "no name" (165X30)

Första mötet med en 3401 kan kännas konstigt....Den har motsolsrotation och ett radialkast på hela 8mm...Det tar en tid att köra in sig på maskinen, än värre om man kört mycket roterande... ;)

Tänk också på att maskinens vikt och din anliggande arm räcker utmärkt som tryck mot lacken vid polering... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Akuza
Medlem

Inlägg av Akuza » 15 jun 2012 11:27

Optipad = Nordic pad twisted wool?
HIttar inte Optipad i shoppen.

Färger/hårdhet är ju olika på olika fabrikat. När det gäller flex, klarar man sig med en vit och en svart?
Nordicpad - kvalitet?

En hel del att sätta sig in i, men intressant. Tur att det finns så många som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 15 jun 2012 14:27

Akuza skrev:Optipad = Nordic pad twisted wool?
HIttar inte Optipad i shoppen.

Färger/hårdhet är ju olika på olika fabrikat. När det gäller flex, klarar man sig med en vit och en svart?
Nordicpad - kvalitet?

En hel del att sätta sig in i, men intressant. Tur att det finns så många som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
Ja just den...150mm ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 jun 2012 19:37

Akuza skrev: Färger/hårdhet är ju olika på olika fabrikat. När det gäller flex, klarar man sig med en vit och en svart?
Nordicpad - kvalitet?
Jag har kört med lite olika märken, och har inte märkt av någon direkt skillnad.
Nordic Pad som jag kör med nu har exempelvis fungerat perfekt. Jag har bara testat med gula och blå...men har även en hård vit som ligger och väntar på att testas på något "lik" en dag ;).
mvh Manor

wallnermike
Medlem

Inlägg av wallnermike » 28 jun 2012 01:09

Tror du kommer bli nöjd med en 3401.
har nyligen köpt en själv och har hittills bara använt den en gång.
var lite nervös innan jag började just för att jag läst att många säger att den kan vara lite svår körd (eller bara annorlunda mot det man är van vid). Men allt sånt släppte när jag började köra tyckte den var mycket lättanvänd visade inga tendenser till att vilja hoppa eller dra i väg.
har inte polerat så mycket förut, kört med mussepigg maskin kanske fem gånger.

Har vita och blåa nordic pad trissor och orangea vet inte vilket fabrikat men är dessa. http://shop.bollnasbilvard.se/160x30mm- ... c-656.aspx
Senast redigerad av 4 wallnermike, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color it's a part time job.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 28 jun 2012 03:30

Gällande för varma polermaskiner/växelhus så är orsaken 95% för lågt varvtal och för mycket tryck....Aeg maskinen så anser jag att den svarta plastkåpan över växelhuset skall bort....Och ersättas med ett noshandtag....Kåpan hindrar luften att cirkulera... ;)

Innan något inskick görs för påkallande av reklamation....öka varvet lätta på trycket...Hur man gör är väldigt avgörande....samma maskin...en kille kör på sitt sätt, maskinen blir inte varm...En annan kille kör på ett annat sätt, maskinen blir väldigt varm (het)

Faktiskt brukar inte tjejer ha något problem med detta...Alltid killar...konstigt.... :roll:
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Sv: Re: Vilken maskin?

Inlägg av Grief » 29 jun 2012 10:36

Nisse skrev:Gällande för varma polermaskiner/växelhus så är orsaken 95% för lågt varvtal och för mycket tryck....Aeg maskinen så anser jag att den svarta plastkåpan över växelhuset skall bort....Och ersättas med ett noshandtag....Kåpan hindrar luften att cirkulera... ;)

Innan något inskick görs för påkallande av reklamation....öka varvet lätta på trycket...Hur man gör är väldigt avgörande....samma maskin...en kille kör på sitt sätt, maskinen blir inte varm...En annan kille kör på ett annat sätt, maskinen blir väldigt varm (het)

Faktiskt brukar inte tjejer ha något problem med detta...Alltid killar...konstigt.... :roll:
Jag är ruskigt stark, så jag ska prova ditt råd. Kanske höja varven lite också ;)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Sv: Re: Vilken maskin?

Inlägg av limban » 29 jun 2012 22:27

Grief skrev:
Nisse skrev:Gällande för varma polermaskiner/växelhus så är orsaken 95% för lågt varvtal och för mycket tryck....Aeg maskinen så anser jag att den svarta plastkåpan över växelhuset skall bort....Och ersättas med ett noshandtag....Kåpan hindrar luften att cirkulera... ;)

Jag är ruskigt stark, så jag ska prova ditt råd. Kanske höja varven lite också ;)

Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Sv: Re: Vilken maskin?

Inlägg av limban » 29 jun 2012 22:34

Grief skrev:

en kille i gruvan i Kiruna dödade den värsta proffs slagborrmaskinen på en kafferrast..

men den killen vill jag inte möta i en mörk bakgata
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Akuza
Medlem

Inlägg av Akuza » 09 jul 2012 20:44

Ja, det är dyrt att vara velig/ha beslutsångest. :roll: Bestämde mig först för att fortsätta med min classemaskin och köpte trissor till den. Men nu är en Flex 3401vrg beställd :D . körde en snabbpolering med den gamla och den höll på att skaka ur händerna på mig. hoppas det blir en trevlig överraskning...

Skriv svar