Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

nån som testat rupes lhr15e

Poleringssätt och produktval.
DandanRacing
Medlem

Re: nån som testat rupes lhr15e

Inlägg av DandanRacing » 11 jun 2012 12:27

eric.u skrev:Här hittade jag en hyffsat ny tråd där man jämför Flexen mot Rupes DA.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... p?t=263547

Verkar som att flexen om man kan hantera den, vinner i förmåga att plocka repor iaf.

Synd att man inte kan provköra maskinerna innan man köper dom :)
vilket bra test med olika trissor och medel på maskinerna :lol: :roll:

Iggy hur tycker du den fungerar nu efter du haft den ett tag?

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 jun 2012 14:18

eric.u skrev: Många säger att 3401 kan vara bångstyrig på samma sätt som en roterande och "hugga" "dra" osv.
Men de känns som att den ska vara betydligt lättare ändå jämfört med en roterande tex 3403? kommentarer på det?
Kanske skulle en AEG PE-150 (roterande) kunna vara ett alternativ kompleterat med en "Cyklo-kopia"?
Jag har gjort ett antal försök nu med AEG:n och det känns att gå bättre och bättre, och prismässigt så ligger den ganska bra till.

Jag har uppfattat att en roterande är bäst, men också kräver mer av den som polerar...men det känns svårt att göra fel om man bara följer vettiga anvisningar. En "Cyklo-kopia" (a.k.a MussePigg-maskin) för några hundralappar är ett perfekt komplement om det skulle krävas. Jag lyckades iofs få hologram på sonens Ford Ka, men det var för att jag slarvade och hoppade över att köra med en mjukare trissa det sista varvet :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 11 jun 2012 15:29

Manor skrev:
eric.u skrev: Många säger att 3401 kan vara bångstyrig på samma sätt som en roterande och "hugga" "dra" osv.
Men de känns som att den ska vara betydligt lättare ändå jämfört med en roterande tex 3403? kommentarer på det?
Kanske skulle en AEG PE-150 (roterande) kunna vara ett alternativ kompleterat med en "Cyklo-kopia"?
Jag har gjort ett antal försök nu med AEG:n och det känns att gå bättre och bättre, och prismässigt så ligger den ganska bra till.

Jag har uppfattat att en roterande är bäst, men också kräver mer av den som polerar...men det känns svårt att göra fel om man bara följer vettiga anvisningar. En "Cyklo-kopia" (a.k.a MussePigg-maskin) för några hundralappar är ett perfekt komplement om det skulle krävas. Jag lyckades iofs få hologram på sonens Ford Ka, men det var för att jag slarvade och hoppade över att köra med en mjukare trissa det sista varvet :).

Hej Manor, tror jag känner igen ditt namn från nåt subaru forum för en tid sen :)

Jag tänker mig att flex 3401 med sin tvingade DA rörelse blir lite utav en en singelsnurra version på top tool / pro tool dock inte riktigt lika lättkörd som dessa 2 då deras rörelser tar ur varandra och gör att du kan köra dom med lillfingret.

Jag har en äkta Cyclo maskin, stålchassit, jag har dock använt denna väldigt lite sedan jag skaffa mig en meg g220v2 som jag personligen gillade bättre att jobba med.. Men ska ta fram Cyclon igen nu för att testa lite efter att någon har övertalat mig om att cyclon gör ett bättre jobb :) ibland e man tjurig. hehe..

De svåraste med roterande är tycker jag dom vertikala ytorna på en bil samt dom ytor som inte är jämna.
Enklast är ju motorhuvven, ofta stor slät yta, väldigt sällan man ser youtube klick där folk kör dörrsidor osv, hade varit nice att få lite tips å tricks på detta.

Mvh Eric
Senast redigerad av 4 eric.u, redigerad totalt 14 gång.
MVH Eric

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 jun 2012 16:32

eric.u skrev:Hej Manor, tror jag känner igen ditt namn från nåt subaru forum för en tid sen :)
Det stämmer säkert...Subaru freak som jag är ;).
Är du Eric med RX:en för lääääänge sedan?
eric.u skrev: Jag tänker mig att flex 3401 med sin tvingade DA rörelse blir lite utav en en singelsnurra version på top tool / pro tool dock inte riktigt lika lättkörd som dessa 2 då deras rörelser tar ur varandra och gör att du kan köra dom med lillfingret.

Jag har en äkta Cyclo maskin, stålchassit, jag har dock använt denna väldigt lite sedan jag skaffa mig en meg g220v2 som jag personligen gillade bättre att jobba med.. Men ska ta fram Cyclon igen nu för att testa lite efter att någon har övertalat mig om att cyclon gör ett bättre jobb :) ibland e man tjurig. hehe..

De svåraste med roterande är tycker jag dom vertikala ytorna på en bil samt dom ytor som inte är jämna.
Enklast är ju motorhuvven, ofta stor slät yta, väldigt sällan man ser youtube klick där folk kör dörrsidor osv, hade varit nice att få lite tips å tricks på detta.

Mvh Eric
Jag är absolut inget proffs, men om jag hade en Cyclo och en Meguiars G220V2 så skulle jag nöja mig med dessa...och nu lägga pengarna på en roterande. Att jag föreslog AEG PE-150 är för att den är hyfsat billig och att jag har en själv...det finns betydligt vassare roterande än den såklart.

Lycka till :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 11 jun 2012 22:48

Japp då RX, sen forester, nu legacy GT 2010 :D

Jag har även en roterande flex 3403, vet inte om den är bra eller ej men jag har svårt för att köra den så, den ligger mest still, tar den bara på hårt slitna detaljer som bakre kofångare på hundkombi bilar tex.

Skulle verkligen vilja lära mig köra roterande bra på hela bilens yta... någon som vill ta sig an en trainee??? :D
MVH Eric

Ted.H
Ny Medlem

Inlägg av Ted.H » 15 jun 2012 09:34

eric.u skrev:Här hittade jag en hyffsat ny tråd där man jämför Flexen mot Rupes DA.

Verkar som att flexen om man kan hantera den, vinner i förmåga att plocka repor iaf.

Jag har läst testet och det verkar som om han inte har kört steg 2 innan jämförelsen.
Då man kör rupes blåa poler pad så gör den i sig små repor pga att den är ruskigt aggressiv.
Man måste gå på med keramic gloss Nr3 efteråt.

Vart bor du Eric? jag har maskin.
Senast redigerad av 4 Ted.H, redigerad totalt 14 gång.
Produktnörd ======> Rupes.

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 17 jun 2012 18:00

Ted.H skrev:

Jag har läst testet och det verkar som om han inte har kört steg 2 innan jämförelsen.
Då man kör rupes blåa poler pad så gör den i sig små repor pga att den är ruskigt aggressiv.

Hej Ted, jag bor i farsta och har en lokal i haninge..
Och du?
MVH Eric

Ted.H
Ny Medlem

Inlägg av Ted.H » 18 jun 2012 07:48

eric.u skrev:
Ted.H skrev:

Hej Ted, jag bor i farsta och har en lokal i haninge..
Och du?
Okej Örebro här :/
Senast redigerad av 4 Ted.H, redigerad totalt 14 gång.
Produktnörd ======> Rupes.

The iggy
Medlem

Inlägg av The iggy » 22 jun 2012 09:39

hej alla ursäkta att jag inte hunnit svara här har varit fullt och lite till på jobbet.

nu efter man har kört ett x antal bilar med rupes maskinen så kan jag bara säga e helnöjd

dammade av flexen här om dan men lade in den i skåpet igen
Senast redigerad av 4 The iggy, redigerad totalt 14 gång.

The iggy
Medlem

Inlägg av The iggy » 22 jun 2012 09:43

eric.u ta det lungt med rubbing i combo med cyclo har eldat upp 4st motorer

meg 202 har jag en också väldigt snäll averkning mot rupes lhr 21e

Skriv svar