Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Diskussion om oxid. Delad tråd.

Allt utvändigt arbete och produktval.
-z-
Medlem
Kontakt:

Re: ½år efter Ditec behandling

Inlägg av -z- » 02 feb 2012 16:28

Jag får hålla med om att bmwlarsa har en trist attityd som jag inte gillar men...............

Folk i allmänhet har för stor tro på lackskydd.....Kanske av överdriven reklam eller kanske är det den stora kostnaden som faktiskt många firmor tar för att lägga ett lackskydd(Dyrt är lika med att det måste vara fantastiskt) ;)
Kostnaden kontra lackskyddets effekt kan endast avgöras av kunden inställning till sin bil samt egna ekonomi(alla kan inte bli nöjda tyvärr)

Att lackskydd en bil för att hålla borta oxiden från lacken har jag själv inte som något bra sälj argument då detta på en klarlackad bil inte är ett "stort" bekymmer på dagens bilar och vanliga bilister i största allmänhet inte ser dessa föroreningar i lacken enligt mig. ;)

Repor är det största problemet för att behålla en blank bil.

I en lack finns det alltid porer som med tiden på en oskyddad lack växer med tiden och blir större.Denna process kan man bromsa med ett lackskydd då lackskyddet gör lacken elastiskt så att den inte torkar och spricker samt lägger igen porerna.En obehandlad bil blir mer och mer svår tvättad med tiden då dessa porer växer och kan "grabba tag" i all skit som kommer på en bil och blir mer och mer svårtvättad med tiden. ;)

m.v.h http://www.z-bilrecond.se
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 02 feb 2012 19:10

SAABninefive skrev:
Jill skrev:Finns inget lackskydd i världen som är resistent mot fågelskit och insekter ...
Det är ju bland annat fågelskit dom har gjort reklam för att man ska skydda sin bil mot...

För övrigt så är DITEC skit enligt min personliga uppfattning, min förra bil var ditec behandlad och jag har faktiskt aldrig upplevt insekter som inte gått bort och fått märken som inte går att tvätta bort förrän jag fick bilen ditec behandlad, bilen fick också mycket fortare "tvättrepor" än jag nånsin upplevt tidigare, bilen var full med tvättrepor redan efter några månader. Som sagt det här är min personliga uppfattning. Min nuvarande bil har nu varit egenbehandlad med Ultima PGP sen i juni-juli och jag har fortfarande knappt några tvättrepor alls, i somras räckte det i princip med att spola bort insekterna med högtryck och bilen klarade av 4 dagar med 2 fågelskitar på huven utan att lämna ett märke efter en vanlig tvätt.
Som min personliga erfarenhet och åsikt, kanske fuskjobb från ditec vad vet jag men inte en gång till iaf :D

................................................................................................................................

-z-
Jag hoppas inte att dessa problem kan tillskrivas lackskyddet, dock skall man veta att lacker på bilar imellan inte kan gämföras då det kan skilja mycket mellan tillverkarna vilken kvalitet lacken har samt färg valet.Hårdhet,reptållig,känslighet,glanstal,djup m.m

E.x Jag upplever att Bmw har generellt bra lacker tills jag stötte på för någon vecka sedan en 3 mån gammal Bmw 1 Serie i en mörk ny blå färg som tydligen inte funnits så länge som var tvättrepad till tusen :o Jag har "aldrig" polerat en svårare lack då den var extremt känslig vilket kunden själv redan konstaterat och framfört klagomål till Bmw innan han lämnat in den till mig.Som sagt det kan skillja mycket mellan lacker även inom samma tillverkare ;)

http://www.z-bilrecond.se
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Drutten
Ny Medlem

Inlägg av Drutten » 02 feb 2012 19:42

Det blir tydligen fler här som anser att oxid på bilar med klarlack inte är något problem. Så Larry kanske har en poäng i det han skriver.
Senast redigerad av 4 Drutten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 02 feb 2012 21:06

Om sanningen ska fram så oxiderar nästan allt
som utsätts för luft och dessa föroreningar + sol,regn
kyla, värme mm

Vissa lacker klarar det bättre än andra! En lack med lackskydd
eller vax är inte lika känslig just pga av skyddet som är applicerad
på bilen, båten, flygplan mm.

Jag skulle mer än gärna vilja se ett dokument som kan ge fakta
väl dokumenterat med labbtester mm att klarlack
inte oxiderar!.

Någon på forumet som har någon aning var man kan hitta
något dylikt?.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 feb 2012 21:13

Att det inte är ett större problem är inte samma sak som att påstå att klarlack inte kan oxidera... Visserligen är oxidproblemet ganska ringa i realiteten på klarlack, men visst oxiderar, gulnar och mattas en del fabrikat en aning av elementen för att inte tala om tillförda kemikalier.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 02 feb 2012 21:17

Bara för att få sanning i detta så ska jag kontakta
en av dom stora färgtillverkare för just fordon och
se om dom har några dokument på oxidering av just
klarlack.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 03 feb 2012 00:56

Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 03 feb 2012 06:21

Kanske starta en egen tråd om oxiderad klarlack eller? ;)

Jag trodde det här var vi som inte gillar DITEC tråden hahahaha ;) :cheers
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

DandanRacing
Medlem

Inlägg av DandanRacing » 07 feb 2012 18:53

Jill skrev: Ingen ide att ödsla tid på Larry.. han driver samma diskussion på garaget.org ...
Är det den mycket störande och nedlåtande larpa som tror han kan allt du menar??

//Andreas
Senast redigerad av 4 DandanRacing, redigerad totalt 14 gång.
-------------------------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water....

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 07 feb 2012 19:57

Håll er till ämnet från och med nu är ni snälla.

// Tantrum
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Milles Auto Makeup
Ny Medlem

Inlägg av Milles Auto Makeup » 07 feb 2012 22:32

"Billack kan inte oxidera oavsett om det gäller solid lack eller bas försäglad med klarlack
Senast redigerad av 5 Milles Auto Makeup, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Reklam.

Saxon747

Inlägg av Saxon747 » 07 feb 2012 23:07

Nu blir jag konfunderad..
Två tungviktare som Jill och Mille motsäger varandra!

Jag ser ju på milles frågor och svar att han är helt i klass med Jill när det kommer till kunskap..

Vem ska man tro på???
Senast redigerad av 4 Saxon747, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 07 feb 2012 23:31

Detta fick jag från en storsäljare av färger och klarlacker dom lackerar även bilar m.m.

Från en artikel om oxiderande lack:

The finish of a car is always wet, even if it is dry. To make sense of this statement, consider the fact that paint needs certain oils to keep its fresh glossy look. Ultraviolet rays from the sun and smog can dry up these essential oils, and the result is a dull and flat finish known as oxidation. If you could look at oxidized paint under a high powered microscope, you would see a surface that looks dry and cracked like the desert.
When it occurs, oxidation appears as dull and dry spots on the finish and usually is first noticed on the flat horizontal areas of the car. If paint residue appears on your wash mitt, you definitely have an oxidation problem. The solution to oxidation is to remove the uppermost surface of dead paint.

Slutsats; vårda lacken så uppstår inte dessa problem.

Since cleaners and polishes removes paint, they will also remove the wax on top of the paint. Be sure to rewax any area that has had a polish, cleaner or rubbing compound treatment.
You won't often need to use a polish or cleaner if you diligently follow the advice in the WebCars! Auto Detailing: Secrets of the Experts page. If you wash your car regularly and maintain a good coat of wax, contaminants won't have the chance to ruin the cars finish.
If you have any concerns about your cars surface, consider consulting a detailing professional. Shop around for one with experience and who knows their car surfaces. They'll be able to tell you exactly what your car needs depending on its situation. Paying them to do the work has the distinct advantage of knowing the job will be done correctly. You can then regularly wash and wax the car, having gotten off to a good start by having your paint professionally prepared.

ps. Klarlack är i princip akryl utan pigment.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har även mailat Sikkens i Sverige om färger m.m..

Färg och klarlack oxiderar pga yttre faktorer m.m.

Fick tyvärr inte klistra in deras svar till mig på ett forum.
Senast redigerad av 5 Crille, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 08 feb 2012 21:01

Tantrum skrev:Håll er till ämnet från och med nu är ni snälla.

// Tantrum
:jeps :jeps :jeps
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 08 feb 2012 22:06

crille, du kan väl omformulera och sammanfatta vad du har fått för information av en icke namngiven färgtillverkare, och samtidigt editera ditt inlägg ovan.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 08 feb 2012 22:38

marcus skrev:crille, du kan väl omformulera och sammanfatta vad du har fått för information av en icke namngiven färgtillverkare, och samtidigt editera ditt inlägg ovan.
Vad ska jag editera?...

Det första som står kommer från en säljare av färger å från en billackerare...

Av svaret från Sikkens fick jag inte skriva något tyvärr.

Milles Auto Makeup
Ny Medlem

Inlägg av Milles Auto Makeup » 08 feb 2012 23:29

robin_nerf skrev:Hej !

Gjorde en Ditec behandling på min svart metalic bil för ca ½ år sedan, bilen är vinteravställd nu och har rullat ca 100mil efter Ditec behandlingen.
Jag är petig men är inte 100% nöjd i nuläget med min lack, upplever små tvättrepor och andra rester av insekter (tror jag) och vet nu inte hur jag ska få bort detta, har ju hört att polera/vaxa en Ditec behandlad bil ska undvikas, och att be ett Ditec center ordna detta kostar säkert "onödigt" mycket.
Förslag ?

Mvh / Robin
Hej Robin.

Jag vill avråda dig att inte polera eller vaxa din ögonsten, för ta att tex ta bort ingrodda insekter.
Detta kan resultera till att du mister din lackgaranti som du har. Det är bättre att du ringer den rekondfirma som utfärdade arbetet och talar om för de, att insekter som finns på bilen går ej att tvätta bort och att du har följt deras tvättråd. Förhoppningsvis så bör de hjälpa dig, om de vill ha nöjd kund.
Senast redigerad av 4 Milles Auto Makeup, redigerad totalt 14 gång.

Milles Auto Makeup
Ny Medlem

Inlägg av Milles Auto Makeup » 08 feb 2012 23:45

Vi har lackerat bilar i två decennium, med lackanalys uppföljning med kvalitets höglack, vilket är en av de dyraste inom sportbilranchen och som bilsporttillverkare också använder sig av. Vi har lagt ned en decenniums arbete på den här så kallade "OXIDERING teorin". Vi känner inte till någon billack tillverkare som har utfört såna tester, som bevisar att lack oxiderar. Ordet OXEDERING har fått ett försäljnings argument av rekondfirmor ihop på att det stämmer, och falsk tro att det är verkligen är så. Detta är självklart brist på kunskap helt enkelt.

Milles Auto Makeup
Ny Medlem

Inlägg av Milles Auto Makeup » 08 feb 2012 23:51

Det finns en billack som är mycket hård, nästan som keramik och är svår att repa till och med en skruvmejsel. Den är mycket dyr och svår att hantera och polera upp. Den typen av lack lämpar sig bäst för motorcyckeltankar som utsätts för mycket hårt slitage.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 09 feb 2012 00:03

Milles Auto Makeup skrev:Det finns en billack som är mycket hård, nästan som keramik och är svår att repa till och med en skruvmejsel. Den är mycket dyr och svår att hantera och polera upp. Den typen av lack lämpar sig bäst för motorcyckeltankar som utsätts för mycket hårt slitage.

Det finns också en klarlack som är dubbelt så stryktålig än vanlig klarlack... Dom lägger sådan klarlack på timmerlastbilar som går i skogen. Jag har fått fälgarna blåsta med sådan klarlack och dom var betydligt mycke stryktåliga... Och nu kommer det säkert någon och säger att detta inte finns, men det gör det :)

Min fars bardomskamrat är billackare och har lackat hela sitt liv och gubben är 63år just nu och lackar fortfarande showbilar/lastbilar m.m..

Mille! Har en fråga till dig angående en text på din sida! Vem säger att en lack härdar i 3-5år?.. *Hungrig på erfarenhet i denna fråga*

Skriv svar