Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

3M vs Meguiars Mirror Glaze?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Re: 3M vs Meguiars Mirror Glaze?

Inlägg av Crille » 19 sep 2011 20:49

millaaa ingen kommer ihåg en fegis ;) ;)

* Jävlas lite *
Senast redigerad av 6 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 19 sep 2011 20:54

Crille skrev:millaaa ingen kommer ihåg en fegis ;) ;)

* Jävlas lite *

haha nej nu j****r ... nej då nu ska vi inte vara såna ;)

men hur hårt törs man köra med en roterande så man inte förstör lacken? (okej lite fegis är jag nog ändå :roll: )
Senast redigerad av 6 millaaa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 19 sep 2011 20:55

Så länge du inte trycker för hårt eller är stilla och kör på samma plats så är det ingen större fara.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 19 sep 2011 20:59

Lyssna på rkoos råd... Du kommer lyckas kör bara försiktigt och var noga och inte för länge så ska du se att du kommer få till det :jeps

Du har ingen gammal huv/skuff liggandes som du kan öva på? Eller skruva av polerens huv/skuff och öva på ;) ;) :lol: :lol:

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 20 sep 2011 19:19

då kanske man ska våga sig på en roterande ändå, fick testa på en kompis bil för hon skulle iaf lacka om den nångång :D :jeps

för att återgå lite till ämnet igen, crille du har testat wolf´s polermedel va? (har för mig jag har läst de nånstans) vilka använde du och vad tyckte du om de? :)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 sep 2011 19:51

millaaa skrev:då kanske man ska våga sig på en roterande ändå, fick testa på en kompis bil för hon skulle iaf lacka om den nångång :D :jeps

för att återgå lite till ämnet igen, crille du har testat wolf´s polermedel va? (har för mig jag har läst de nånstans) vilka använde du och vad tyckte du om de? :)

Jo jag kör (Körde) med wolfs polermedel..

Jag köpte Wolf Chemicals Heavy Cut Compound - The Equaliser WP-6S för den skulle va så bra på keramiska lacker, dvs BMW,Volvo,Audi m.m men jag är allt annat än imponerad av det, tog nästan inget med roterande och lammskinn... Fick ta till Lahegas No1 serie istället..

Sedan har jag också Wolf Chemicals One-Step Polish - The Medium WP-3N och det har jag väl inte mycke att säga om, det funkar men även detta inget som imponerar mig...

Jag kör oftast med Lahegas polermedel, det funkar alltid för mig, Menzerna ( + ett x antal märken till )har jag med men jag har svårt att komma överens med dom haha... Men Lahegas är som bomull runt mitt hjärta....

Hoppas du fick något matnyttigt av vad jag skrev...

Obesrvera: Detta ovan är min personliga åsikt om just wolfs polermedel som jag har och har kört med..

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 20 sep 2011 21:08

Crille skrev:
millaaa skrev:då kanske man ska våga sig på en roterande ändå, fick testa på en kompis bil för hon skulle iaf lacka om den nångång :D :jeps

Jo jag kör (Körde) med wolfs polermedel..

Jag köpte Wolf Chemicals Heavy Cut Compound - The Equaliser WP-6S för den skulle va så bra på keramiska lacker, dvs BMW,Volvo,Audi m.m men jag är allt annat än imponerad av det, tog nästan inget med roterande och lammskinn... Fick ta till Lahegas No1 serie istället..

Sedan har jag också Wolf Chemicals One-Step Polish - The Medium WP-3N och det har jag väl inte mycke att säga om, det funkar men även detta inget som imponerar mig...

Jag kör oftast med Lahegas polermedel, det funkar alltid för mig, Menzerna ( + ett x antal märken till )har jag med men jag har svårt att komma överens med dom haha... Men Lahegas är som bomull runt mitt hjärta....

Hoppas du fick något matnyttigt av vad jag skrev...

Obesrvera: Detta ovan är min personliga åsikt om just wolfs polermedel som jag har och har kört med..
de är alltid bra att höra både ris och ros om olika produkter, jag själv har svårt att komma överens med Menzerna vilket verkar vara mångas favorit här på forumet.. men jag tycker man alltid ska göra sig en egen uppfattning om allt :)

jag suger åt mig av allt ni skriver, så självklart kommer de till nytta :jeps

vad är fördelen med roterande förutom att de inte vibrerar lika mkt som ocilerande? :)

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 sep 2011 21:31

Med en roterande får du högre avverkning och plockar tvättrepor/repor relativt enkelt, allt beroendes på hur hård lacken är och givetvis vilken sorts polermedel/pads du använder.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 20 sep 2011 21:47

millaaa skrev:
de är alltid bra att höra både ris och ros om olika produkter, jag själv har svårt att komma överens med Menzerna vilket verkar vara mångas favorit här på forumet.. men jag tycker man alltid ska göra sig en egen uppfattning om allt :)

vad är fördelen med roterande förutom att de inte vibrerar lika mkt som ocilerande? :)

En fördel med roterande är att man kan jobba en längre tid utan det blir skadligt för dej själv, om man kollar på sk.skadliga " vibrationer " Så skiljer det en del tydligen?.........http://maxbilar.egetforum.se/ang-flex-3 ... r-t37.html
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 sep 2011 22:57

millaaa skrev:härligt med lite pepp, men jag vet inte om jag vågar mig på en roterande än när jag inte har så stor vana, känns som man kanske skulle kört en 5-10 bilar först? började du köra med roterande?
Jag har kört tre bilar med den roterande, men inte med så grova medel eller trissor, och innan dess så kanske jag hade kört tio bilar med "Musse-Pigg" maskinen. Grunden är densamma...jag rör på trissan hela tiden, och ser till så att det inte går torrt. Jag såg en demofilm nyligen i en tråd där en person polerar på samma lilla yta i 8 minuter...så har jag aldrig gjort kan jag säga...jag fegar ut innan det gått en minut och har heller inte gått på med allt för höga varvtal. Den roterande känns betydligt mycket mer välbalanserad och enkel att hantera än "Musse-Pigg":en, men den senare är självklart mer förlåtande om man gör fel. På min relativt nya bil så körde jag med "Musse-Pigg":en, men ångrade att jag inte var tuffare på exempelvis huven som fortfarande hade en del tunna tvättrepor kvar när jag var klar.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 21 sep 2011 21:35

Jiiins skrev:
millaaa skrev:

En fördel med roterande är att man kan jobba en längre tid utan det blir skadligt för dej själv, om man kollar på sk.skadliga " vibrationer " Så skiljer det en del tydligen?.........http://maxbilar.egetforum.se/ang-flex-3 ... r-t37.html
den länken tackar vi för, jag som annars va inne på just den maskinen om jag skulle skaffat en oscillerande men har ryckt upp mig nu och ska vara lite tuff och gå på med en roterande :jeps

Manor skrev:
millaaa skrev:härligt med lite pepp, men jag vet inte om jag vågar mig på en roterande än när jag inte har så stor vana, känns som man kanske skulle kört en 5-10 bilar först? började du köra med roterande?
Jag har kört tre bilar med den roterande, men inte med så grova medel eller trissor, och innan dess så kanske jag hade kört tio bilar med "Musse-Pigg" maskinen. Grunden är densamma...jag rör på trissan hela tiden, och ser till så att det inte går torrt. Jag såg en demofilm nyligen i en tråd där en person polerar på samma lilla yta i 8 minuter...så har jag aldrig gjort kan jag säga...jag fegar ut innan det gått en minut och har heller inte gått på med allt för höga varvtal. Den roterande känns betydligt mycket mer välbalanserad och enkel att hantera än "Musse-Pigg":en, men den senare är självklart mer förlåtande om man gör fel. På min relativt nya bil så körde jag med "Musse-Pigg":en, men ångrade att jag inte var tuffare på exempelvis huven som fortfarande hade en del tunna tvättrepor kvar när jag var klar.
roterande får de bli, ska testa på en kompis huv och lite sådär första gången :) vad skulle du rekommendera för maskin då? :)

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 21 sep 2011 21:58

kan Flex L 3403 VRG vara nånting eller är AEG Polermaskin PE 150 bättre att satsa på?

eller tycker ni jag ska satsa på nånting helt annat? :brumm

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Inlägg av xion92 » 21 sep 2011 22:03

Flexen har högre watt-tal och kan varvas upp till 3700 varv mot AEGns 2500.
AEGn är 1 hg tyngre :roll:
Flex måste du köpa stödrondell extra

Hur de är att köra med i praktiken har jag ingen aning om.
Senast redigerad av 6 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 21 sep 2011 22:29

Vad för prisklass har du tänkt?
Julas Meec Tools (den grå/svarta) funkar kanon om du byter ut stödplattan som följer med (180mm!) mot en på max 125mm.
Visst, den har varken överhettningsskydd eller hastighetsreglering men för de pengarna den kostar så är det en kanon första maskin. Vet inte exakt pris nu men jag köpte min för 250 kr när det var rea förra året.
Senast redigerad av 6 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy Larsson
Medlem

Inlägg av Jimmy Larsson » 21 sep 2011 22:33

Började på att skriva det förra innan ditt senaste inlägg men blev avbruten....hehe.
AEG PE150 kör jag med nu och är kanon nöjd.
Ett lyft mot Meecen men Meecen är ändå en bra första maskin.
Senast redigerad av 6 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 21 sep 2011 23:48

Köp en maskin som du kan ha i många år, kvalite kostar mera än Jula,Biltema maskiner men jag kan garantera att du har mera nöjje av en märkesmaskin både i hållbarhet, ergonomi m.m.

En AEG är en bra maskin som inte kostar skjortan om du jämför med Flex maskinerna.

Du har ju AEG PE150 för 1995:- samt så har du ju 3års garanti om du registrerar maskinen.

Så har du råd köp en maskin med kvalite...

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 22 sep 2011 15:27

Crille skrev:Köp en maskin som du kan ha i många år, kvalite kostar mera än Jula,Biltema maskiner men jag kan garantera att du har mera nöjje av en märkesmaskin både i hållbarhet, ergonomi m.m.

En AEG är en bra maskin som inte kostar skjortan om du jämför med Flex maskinerna.

Du har ju AEG PE150 för 1995:- samt så har du ju 3års garanti om du registrerar maskinen.

Så har du råd köp en maskin med kvalite...
kvalitetsmaskin kommer de bli då jag redan har en biltema mussepigg och känner att jag vill ha nått bättre :)
vilken hade du valt av dom två som jag skrev som förslag längre upp om du bortser från priset?

jag kan inte själv så mkt om maskinerna och har ingen erfarenhet av varken flex eller AEG så jag vill bara ha en bra maskin som är lätt att använda :jeps

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 22 sep 2011 19:52

Jag måste erkänna att jag själv enbart har flexmaskiner i min arsenal, hmmm ljög lite har faktiskt en Cyclo också utöver flexarna :lol:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 22 sep 2011 19:52

Jimmy Larsson skrev:Började på att skriva det förra innan ditt senaste inlägg men blev avbruten....hehe.
Jag har också en AEG PE150 som jag är väldigt nöjd med.

Den köpte för några år sedan för ett bra pris...typ 1500:- då kartongen den låg i var skadad.
Nyss så köpte jag en till stödplatta 125mm för att komplettera originalets 150mm, men jag har ännu inte testat den...men det kommer säkert bli kanon.

Musse-Pigg-maskinen är en billig kopia för 350:-.

Ja, hur mycket är en bra maskin värd? Jag tänkte att AEG:n kanske skulle hålla 10 år och att jag skulle vara mer nöjd med den än en billigare kopia...sett till det så kändes det värt att satsa en slant. Polermedel, vax och övrigt har kostat många gånger de pengarna sett till de senaste åren ;).
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

millaaa
Medlem

Inlägg av millaaa » 23 sep 2011 09:44

Manor skrev:
Jimmy Larsson skrev:Började på att skriva det förra innan ditt senaste inlägg men blev avbruten....hehe.
Jag har också en AEG PE150 som jag är väldigt nöjd med.

Den köpte för några år sedan för ett bra pris...typ 1500:- då kartongen den låg i var skadad.
Nyss så köpte jag en till stödplatta 125mm för att komplettera originalets 150mm, men jag har ännu inte testat den...men det kommer säkert bli kanon.

Musse-Pigg-maskinen är en billig kopia för 350:-.

Ja, hur mycket är en bra maskin värd? Jag tänkte att AEG:n kanske skulle hålla 10 år och att jag skulle vara mer nöjd med den än en billigare kopia...sett till det så kändes det värt att satsa en slant. Polermedel, vax och övrigt har kostat många gånger de pengarna sett till de senaste åren ;).

de kommer ju helt klart bli en kvalitetsmaskin sen vilken de blir får jag nog bestämma mig om när jag är där och kan känna och klämma lite på dom :)

återkommer nästa vecka med vilken de vart :D :jeps

Skriv svar