Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare med frågor...

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Nybörjare med frågor...

Inlägg av RobertD » 03 mar 2010 12:24

Hej!

Nu har jag läst runt på forumet i någon vecka och tycker att ni verkar vara ett otroligt trevligt och hjälpsamt gäng. Så jag tog mod till mig, registrerade mig, och tänker nu ställa den första i en sannolik milslång serie frågor... :roll:

Jag har tidigare haft en "vanlig" bil och tvättat den med "vanliga" produkter från den lokala Statoil-macken. (Avfettning, Insektspray, Bilschampoo, fälgtvätt, gula svampar, sämskskinn, osv...).

Nu har jag dock köpt en Audi Allroad, med en jäkla massa gummidelar - typ som Volvo XC och alla andra såna där "skogsinpspirerade" bilar - och dessutom ett tak i någon matt svart färg.

Vilka produkter ska jag använda för att hålla listerna och taket fräscha? Jag vill inte att kofångarna ska blänka som efter däcktvätt, utan bara undvika att de blir gråa och tråkiga. Om ni förstår vad jag menar... :?

Har redan insett att det finns en helt galet nördig värld därute som jag längtar efter att bli uppslukad av (till tjejens stora förtret). Har till exempel insett att jag måste börja med clay, det känns som ett måste. Och byta ut mina sämskskinn mot microdukar... :D

Stort tack för alla eventuella svar!

Ps.
Ber även om ursäkt på förhand om den här frågan hamnade i fel kategori. Då får någon vänlig moderator gärna flytta den! :oops:

/Robert
Senast redigerad av 6 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Nybörjare med frågor...

Inlägg av Tantrum » 03 mar 2010 13:54

Välkommen till forumet!

Jag kanske minns fel, men är inte plasten på taket på Allroaden lite annorlunda mot den som sitter på resten av karossen?
Hur som helst, Concept Vista är ett riktigt bra medel. Den kan bli lite blank, men eftertorkar man med en mikrofiberduk blir ytan jättefin. Dessutom är den väldigt dryg och har lång hållbarhet vilket kan vara bra när det är så mycket plast.
Även Sonüs Total Eclipse är grym. Den håller inte riktigt lika länge, men är rätt mycket enklare än Vista att arbeta med.

Lägger in en reservation för taket dock. Där kanske man ska använda en annan produkt, eller ingen alls :)

Lycka till!
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 03 mar 2010 14:03

Tack för snabbt svar och trevligt välkomnande! :D

Jag har för mig att taket är i mattlackad plåt. Så jag gissar att man vill använda en produkt för plåt, inte för gummi, men som inte gör den matta ytan blank. Kanske som du säger, att man bara ska tvätta den med schampoo?

På vilket sätt är Concept Vista "svårjobbat"? Jag vill helst slippa maskera och använda flera olika medel. Man är ju som sagt nybörjare... :oops:

Hellre något som är lite sämre, men som inte kan bli fel... så att säga... :D
/Robert

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 03 mar 2010 14:16

Så kanske det var. Det var länge sen jag var i Audis bilhall :) Är det mattlackerad plåt kan du antingen lägga ett lackskydd eller bara tvätta det som vanligt.

Vista är inte alls svårjobbad. Lägger man på den med en liten svamp går det smidigt. Men får man det ändå på lacken bör man ta bort det snabbt. Vista torkar och blir hårt som äggvita typ. Sen blir gärna mikrofiberdukarna styva och missfärgade när man eftertorkar, så man får nästan dedikera en eller ett par dukar till såna här smutsigare jobb :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 03 mar 2010 14:39

Välkommen hit

Håller med om att Vista är en toppenprodukt :jeps

Biltema har billiga MF-dukar i 2-pack. Svider inte lika mycket att "förstöra" dem.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=92352
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 03 mar 2010 15:46

Kanon, tack! Microfiberdukarna från Biltema är ju överkomliga.

Säg att man man ändå skulle misslyckas, tvättas det då bort efter ett tag, eller är skadan/resultatet permanent?

Och som vanligt blir ju frågorna oftast bara fler ju fler svar man får... så här kommer några uppföljare:

Jag hittar Concept Vista på BBV, men hur stor förpackning tror ni att jag behöver för ett varv runt bilen? På provförpackningen står det "Innehållet räcker till en behandling på en medelstor personbil." Men då kanske det inte är en bil med så "stora" kofångare? :?

Jag hittar däremot inte Sonus Total Ecipse på BBV. Var kan man hitta det?

Jag bor i Stockholm, finns det kanske till och med någon butik här där man kan få tag på Sonus eller Concept? Känns ju lite onödigt att betala frakt för bara en sak. (Å andra sidan kommer det ju säkert sluta med att jag köper massa andra grejer också... :D )
/Robert

Göran

Inlägg av Göran » 03 mar 2010 16:20

Hej och välkommen till forumet Robert, pm:a mig så får du en flaska Sonus Eclipse om du betalar frakten! ;)
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 03 mar 2010 18:09

Göran skrev:Hej och välkommen till forumet Robert, pm:a mig så får du en flaska Sonus Eclipse om du betalar frakten! ;)
Var annars får en ny medlem ett sådant bemötande ?????????
Det är svårt att toppa ett sådant erbjudande. :best
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 04 mar 2010 01:30

RobertD skrev:Kanon, tack! Microfiberdukarna från Biltema är ju överkomliga.

Säg att man man ändå skulle misslyckas, tvättas det då bort efter ett tag, eller är skadan/resultatet permanent?

Jag hittar Concept Vista på BBV, men hur stor förpackning tror ni att jag behöver för ett varv runt bilen? På provförpackningen står det "Innehållet räcker till en behandling på en medelstor personbil." Men då kanske det inte är en bil med så "stora" kofångare? :?
Spiller man lite Vista på lacken blir det bara vanprydande men skadar inte alls. Det är ett ganska snällt medel för plast bara. Men medlet hårdnar och blir ljusgult. Det liknar faktiskt torkad äggvita lite grand :) Schampo biter inte på dessa fläckar vid första försöket, men det är ju inga problem att få bort om man vill.
Enklast är att inte spilla alls. Det gör man genom att bara lägga en droppe på svampen i taget. Medlet är grymt drygt! Jag tror att 250ml är mer än tillräckligt för flera års bruk. Även på din bil med mycket plast :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 04 mar 2010 10:08

bustorp skrev:
Göran skrev:Hej och välkommen till forumet Robert, pm:a mig så får du en flaska Sonus Eclipse om du betalar frakten! ;)
Var annars får en ny medlem ett sådant bemötande ?????????
Det är svårt att toppa ett sådant erbjudande. :best
Ja, verkligen svårt! Det tog väl ungefär 3 sekunder för mig att PM:a Göran efter att ha sett hans meddelande! :D

Så jag börjar helt enkelt med att testa Sonus Total Eclipse! :jeps

Vansinnigt trevligt forum med otroligt hjälpsamma människor! :D

/Robert
/Robert

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 04 mar 2010 12:44

När man kollar på bilder på Allroaden ser det ut som att plasten är lackad matt grå, snarare än att vara obehandlad. Med obehandlad menar jag t ex. skärmbreddarna på gamla Golf Gti.

Här syns skillnaderna rätt bra: http://www.blocket.se/malmo/Audi_Allroa ... ?ca=15&w=3
och
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... ?ca=15&w=1

Är plasten lackad bör man ju såklart inte behandla den med ett medel för plast/vinyl.
...like a boss.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 04 mar 2010 14:28

Ni är ju proffsen, men jag tycker inte att den känns lackad. Men jag vet som sagt inte... :?

Kanske är bilen på bilderna nyss behandlad med någon sorts "glans"-medel? :?:

Kan se om jag kan lägga upp någon bild på min plast senare ikväll...

Ingen här på forumet som har haft en allroad?

/Robert
/Robert

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 04 mar 2010 22:58

som jag har testat så fungerar upgp utomordentligt på sådan plast som är slät och ser lackad ut:)
Senast redigerad av 6 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 22 mar 2010 10:44

Okej... då har jag påbörjat min resa från "YES och varmvatten på uppfarten" till "mästerpolerare som polarna ser upp till"... ;) Oroa er inte... Jag är medveten om att det kommer ta tid... :lol:

I helgen inhandlades följande på Jula (jaja, det är ju inte proffsgrejer, men man måste ju börja någonstans... :roll:

- turtle wax miljövänlig kallavfettning + lågtrycksspruta
- turtle wax "nano" schampoo
- turtle wax "nano" fälgtvätt
- turtle wax "nano" fönstertvätt
- microfiberduk
- tvättvante
- 5-pack tvättsvampar
- hink

Som ni ser börjar jag alltså från "scratch" och undviker på så sätt hinkar som även har använts för trädgårdsarbete och svampar som har tappats i marken...

Det jag saknar nu är något form av skydd. Har funderat på Smartwax Rimwax för fälgarna och Autorange WetWax (vilket ska vara samma som Lahega Hydrowax). Vad tycker ni om den kombinationen? Är det tillräckligt lättarbetat för en nybörjare?

Jag tänkte späda WetWax:et med lite vatten och köra i en blomspruta. Har förstått att det ska funka?

Vad tycker ni om helheten? Har jag missat något eller är det något som är helt fel?

(Det är ju som sagt inte proffsgrejor, men jag tänkte börjar lite sansat för hemfriden... Totalen på Jula landade på drygt 600 kronor, vilket känns rimligt).

Jättetacksam för all input!

/Robert
/Robert

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 22 mar 2010 12:01

Vad gäller lackskydd är det få som slår Ultima Paint Guard Plus i lätthet att applicera och dessutom är det prisvärt. Satsa på det är mitt tips.
Senast redigerad av 6 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 mar 2010 12:37

Jag tror mer på att göra en ordentlig polering, lägga på något vax/lackskydd och därefter underhålla med Autorange Wet Wax.
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 mar 2010 14:05

Wetwax skulle jag inte satsa på, utan snarare ett vanligt vax eller en vaxpolish att köra med t.ex biltemamaskin. Quickfinish 140 kanske...

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 22 mar 2010 14:15

Tanken är att hålla det relativt enkelt, mer alltså av en ordentlig tvätt och "en ren bil" som Jill var inne på. Gärna prylar som får plats i en låda i bilen, eftersom jag inte har någon egen tvättplats utan lånar svärföräldrarnas garageuppfart. Därför vill jag inte riktigt köpa maskin heller, för det blir så mycket att släpa fram och tillbaka... Dessutom blir det ganska många bäckar som till slut blir en massa pengar... :)

Sedan blir det säkert en maskin och att jag byter ut mot bättre medel när de jag har börjar ta slut... Så blir kostnaderna utspridda över tid istället... ;)

Men man kanske ändå ska lägga pengarna på Ultima PGP, som alla verkar rekommendera. Måste man köra med Paint Prep+ för att det ska bli bra? (Alltså, jag vet att ni kommer att säga att man ska ha maskin och polera osv... men jag menar "bra" inte BRA... :D )

Kan jag köra det på fälgarna också då, och skippa Rimwax?

/Robert
/Robert

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 mar 2010 15:36

Är bilen i bra skick så kommer man långt med bara PGP...och lättare medel att lägga finns inte...

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 22 mar 2010 16:12

Okej... Då får det bli PGP! :D

Finns det att köpa i butik i Stockholmsområdet? Att beställa från BBV blir ju 75:- i fraktkostnad... vilket känns lite dumt på en produkt för 250:-

En lösning är ju förstås att beställa fler grejer, så att fraktkostnaden inte blir lika stor i procent! :D (Vilket är exakt den typ av självklar manlig logik som tjejer inte förstår... :D )

Tänkte bara återigen passa på att tacka för alla snabba och vänliga svar!

/Robert
/Robert

Skriv svar