Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vid polering med Optipad

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Vid polering med Optipad

Inlägg av Nisse » 04 jan 2010 23:13

I vår shop så har jag delat på detta med "skumrondeller" (standard) och "märkesrondeller" för det är faktiskt rätt många som är beredd att lägga lite extra pengar på kvalitétsrondeller...så man kan gå direkt på standard eller högre kvalité....100X25/110X25 är dom rondeller som säljes flest av...alla musse pigg maskiner... ;)

160 mm Autoglym vaxrondell vit toppkvalité soft (Extra mjuk) S160 är väldigt populär som påläggare för lackskydd....

160 x 30mm Flex Kardborre-svamp är rätt många beredd att lägga lite extra pengar på....

och som sagt Meguiars Softbuff ....

Har på senare tid lagt ner lite jobb på att göra det enklare att hitta....för en oinvigt kan jag nog tänka mig att det är väldigt svårt att veta vad man skall ha...just därför har jag gjort en lathund... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 05 jan 2010 00:28

marcus skrev: Om det fria och öppna forumet inte gillar mina länkar, så står det moderatorn fritt att ta bort dem och eller ersätta dem med länkar från andra webshoppar.
Nu var det sagt lite med glimten i ögat och f ö så är det valfritt att länka till företag o inte ett styrt tvång, eller hur?
Jag ber om ursäkt om det fanns något stötande i mitt inlägg. Jag trodde att "den lille gubben" styrde tankarna mer åt det gemytliga hållet.

Tillbaka till ämnet:
Att Megiuarstrissan är bättre måste väl ändå bedömas i antalet gjorda bilar i st f hur många år den legat på hyllan, marcus.
Inte för att ekonomitrissan går att köra fler bilar med utan att den klarar sig bättre i förhållandet pris/antalet bilar. Jag har svårt att tänka mig att märkestrissan klarar tre gånger så många bilar som ekonomitrissan. Dessutom så torkar de till o blir sprödare med åren, särskilt om man tvättar dem med alkaliska medel typ HD Grön.
Jag kan kanske köra en 6-7 (kanske fler) bilar med samma trissa om jag är rädd om den, skulle du köra drygt 20 med Meguiarstrissan?
Sen kan man ju hyvla den 1 cm (gäller 50 mm-trissan) o köra ett gäng bilar till. Man kan t o m hyvla 2 ggr o ändå ha minst 25 mm kvar som de som säljs nu.
Det kan du väl inte göra med Meguiarstrissan o de andra 25 mm-trissorna?
Jag skulle samtidigt kontinuerligt ha fräscha trissor som jag inte behöver vara så rädd om kostnadsmässigt.

Allt beror på hur snål/ekonomisk man väljer att vara.......... ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 05 jan 2010 07:58

Att länka är okej om det inte är direkt reklam har vi sagt.
Så det är rätt marcus! :)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 05 jan 2010 10:25

Jill skrev:Hur många bilar beräknar du att ha använt dom på ??
Drygt 20, skulle jag tro. Den som är mest sliten,och inte helt otippat kasserad, är den röda. Den gula har spänsten kvar, men kardborren har börjat göra sitt. Den beiga ser och känns i stort sett som ny.[/quote]
bustorp skrev:Tillbaka till ämnet:
Att Megiuarstrissan är bättre måste väl ändå bedömas i antalet gjorda bilar i st f hur många år den legat på hyllan, marcus.
Inte för att ekonomitrissan går att köra fler bilar med utan att den klarar sig bättre i förhållandet pris/antalet bilar. Jag har svårt att tänka mig att märkestrissan klarar tre gånger så många bilar som ekonomitrissan. Dessutom så torkar de till o blir sprödare med åren, särskilt om man tvättar dem med alkaliska medel typ HD Grön.
Jag kan kanske köra en 6-7 (kanske fler) bilar med samma trissa om jag är rädd om den, skulle du köra drygt 20 med Meguiarstrissan?
Sen kan man ju hyvla den 1 cm (gäller 50 mm-trissan) o köra ett gäng bilar till. Man kan t o m hyvla 2 ggr o ändå ha minst 25 mm kvar som de som säljs nu.
Det kan du väl inte göra med Meguiarstrissan o de andra 25 mm-trissorna?
Jag skulle samtidigt kontinuerligt ha fräscha trissor som jag inte behöver vara så rädd om kostnadsmässigt.

Allt beror på hur snål/ekonomisk man väljer att vara.......... ;)
I runda slängar 20 bilar har jag polerat med Meguiarstrissor, tror du inte att dessa trissor håller måttet så får du väl skicka ett mail till Polishman eller Micke Olsson, för dem bör väl ha koll, eller?

Som sagt, vill man inte köpa dyrare trissor - låt bli. Vill man, men har inte råd? Synd, för jag tycker att det är en viss skillnad både i kvalité och "upplevelse".
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 05 jan 2010 16:26

marcus skrev:
Jill skrev:Hur många bilar beräknar du att ha använt dom på ??
Drygt 20, skulle jag tro. Den som är mest sliten,och inte helt otippat kasserad, är den röda. Den gula har spänsten kvar, men kardborren har börjat göra sitt. Den beiga ser och känns i stort sett som ny.
marcus skrev:I runda slängar 20 bilar har jag polerat med Meguiarstrissor, tror du inte att dessa trissor håller måttet så får du väl skicka ett mail till Polishman eller Micke Olsson, för dem bör väl ha koll, eller?

Som sagt, vill man inte köpa dyrare trissor - låt bli. Vill man, men har inte råd? Synd, för jag tycker att det är en viss skillnad både i kvalité och "upplevelse".
Nej, Meguiarsexpertisen behöver jag inte för detta, jag litar på din ärlighet, marcus.
Men då är de kanske vassare än den vanliga kvalitetstrissan i a f.
Jag trodde faktiskt inte att de klarade att tvättas med alkalie så många gånger utan att bli spröda samt att tjockleken inte skulle betyda problem. De är väl 25 mm tjocka från början, antar jag.

Jag håller mig nog till de billigare ändå, så har jag chansen att ha så färskt material som möjligt då jag inte polerar så aktivt nu som tidigare. Sen är ju urvalet klart större.
Och så får snålheten i bustorp sitt också.....................jag skulle tro att det finns fler som tänker på den kostnaden, kanske utan att vilja avslöja det för oss andra.
Nu har vi "skakat fram" besked till dem också..............
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 05 jan 2010 17:07

bustorp skrev:Nej, Meguiarsexpertisen behöver jag inte för detta, jag litar på din ärlighet, marcus.
Men då är de kanske vassare än den vanliga kvalitetstrissan i a f.
Jag trodde faktiskt inte att de klarade att tvättas med alkalie så många gånger utan att bli spröda samt att tjockleken inte skulle betyda problem. De är väl 25 mm tjocka från början, antar jag.

Jag håller mig nog till de billigare ändå, så har jag chansen att ha så färskt material som möjligt då jag inte polerar så aktivt nu som tidigare. Sen är ju urvalet klart större.
Och så får snålheten i bustorp sitt också.....................jag skulle tro att det finns fler som tänker på den kostnaden, kanske utan att vilja avslöja det för oss andra.
Nu har vi "skakat fram" besked till dem också..............
Jag har tvättat dem lite olika, men mest är det en skvätt schampo/hd-grön/"rugg" dvs en alkalie. Eller ibland endast i vatten, allt beroende på vilka typer av medel och/eller objekt.

Andra bra slitstarka material är det orangea och lila sprängda, det som faller först är kardborren.

Dyrt eller billigt - det finns trissor för alla, sedan så får man välja själv :) jag har användningsområde för alla olika.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 05 jan 2010 19:09

marcus skrev:Andra bra slitstarka material är det orangea och lila sprängda, det som faller först är kardborren.
På tal om slitstyrka, det är väl inte så kul att fastna någonstans (lätt hänt, särskilt när trissan börjar torka till) o köra sönder kanten på "dyrtrissan" o sen upptäcka att man inte kan kapa den lite som man kan med 50 mm-trissorna. Då får man kasta 150-250 spänn. Det har i a f inte jag lust till........
Ekonomitrissan lever ett liv till efter att ha hyvlats lite (tar 30 sekunder), men alla "dyrtrissorna" är väl inte så tjocka att det går, eller? Finns det någon som är tjockare än 25 mm?

För mig finns det bara ett resultat o det får jag fram oavsett om trissan kostar 20 spänn eller 220 spänn.
Det kan ta lite längre tid, bara............men det har jag råd med. Du kan säkert det också, eller hur?
Jag skulle bli väldigt fundersam om något proffs påstår att han/hon inte kan få toppresultat annat än med de dyra rekondprylarna. Då kan man inte mena allvar..........

Extreme skrev:Men Marcus ! Du måste hålla med mig om att det är ju en viss skillnad att köra med en kvalitets trissa istället för en budget trissa, och faktiskt så blir resultatet bättre, men vissa ser visst inte det, jag vet inte varför!!!!! Vet du det el????

För att spara de lite dyra trissorna så har jag bara en vanlig hård borste att rengöra dessa med,
blir perfekt,har nog kört ett 40 tal bilar med mina, dom bara svävar fram jag bara njuter av framfarten av dessa :lol:
Jo, men du lever väl på det, eller hur? De flesta av oss andra gör det för vår egen skull o för att det är kul att utveckla sig medan du har det som inkomst, antar jag. Tid är ju pengar för dig har du ju sagt många gånger.
Priserna blir annorlunda för dig som företagare, både på debet o kreditsidan.

Sen blir det ju bättre för dig också, eftersom du ser bättre än oss andra.... :lol: :lol: :lol:
Jag förstår att du ofta vill skoja med oss andra, för det är svårt att tro på mycket av det du skriver............
Jag kan i a f inte ta alla dina inlägg på allvar......... ;)

God fortsättning.......
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 05 jan 2010 19:13

Just det där med skumrondeller och kvalité är ganska intressant...

Uppskattningsvis så säljer vi 80-85% standard skumrondeller...15-20% märkes skumrondeller...men jag tror detta är lika som dom flesta produkter på marknaden...en del är beredd att betala för kvalité... ;)

Genom att jag jobbat med däck och fälgar många år, så kan man möjligen jämföra när kunderna köpte dyra fälgar...en del gick hela vägen ut och köpte även kvalité när det gällde däcken...men allt för många köpte dom billigaste däcken...och fast man upplyste kunden hur viktigt det var med just däckvalet, så ville inte kunden riktigt tro på detta... ;)

Jag tror många tänker gummi som gummi...skum som skum... ;)

Men jag tror också att man är bra mycket mer försiktig med en Meguiars 160mm Polerrondell Softbuff W7006 för 239kr än en 160X25 Purple (lila) polerrondell hård allround standard för 69kr... ;)

Jodå Bustorp våra Meguiars och Flex original skumrondeller ligger över 30mm i tjocklek... ;)
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 05 jan 2010 19:19

Nisse skrev:Just det där med skumrondeller och kvalité är ganska intressant...

Uppskattningsvis så säljer vi 80-85% standard skumrondeller...15-20% märkes skumrondeller...men jag tror detta är lika som dom flesta produkter på marknaden...en del är beredd att betala för kvalité... ;)

Genom att jag jobbat med däck och fälgar många år, så kan man möjligen jämföra när kunderna köpte dyra fälgar...en del gick hela vägen ut och köpte även kvalité när det gällde däcken...men allt för många köpte dom billigaste däcken...och fast man upplyste kunden hur viktigt det var med just däckvalet, så ville inte kunden riktigt tro på detta... ;)

Jag tror många tänker gummi som gummi...skum som skum... ;)

Men jag tror också att man är bra mycket mer försiktig med en Meguiars 160mm Polerrondell Softbuff W7006 för 239kr än en 160X25 Purple (lila) polerrondell hård allround standard för 69kr... ;)

Stämmer nog bra det Nisse ;) Om man har en dyrgrip på då blir man försiktigare :)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 05 jan 2010 19:31

Om man, som jag numera, inte kör mer än en handfull (eller två) bilar/år så skulle det betyda att jag skulle kunna ha mina Meguiarstrissor i närmare tio år innan de s a s betalt sig om man jämför med ekonomitrissorna.
Det skulle jag aldrig våga då jag anar att de inte klarar att åldras på samma sätt som mycket annat.
T ex som däck som Nisse jobbat med. De är betydligt sämre efter 5 år än de var efter 1-2 år.

Vad kul det skulle vara när kardborren släpper eller den torra trissan ryker till o blir till damm o plattan slår i lacken. Inget för en hobbyputsare som bustorp i a f...

Nä, fräscha grejor ska det vara....inte äldre trissor än ett-två år i mitt garage.
O heller inte tvättade mer än 3-4 ggr, hellre hyvlad en gång än tvättad tre...........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 05 jan 2010 19:37

Frågan är vilken skumrondell som är smartast rent ekonomiskt att köpa.....

160X25 Purple (lila) polerrondell hård allround 69kr
En hård allround rondell av mycket hög kvalitét. Skummet är slitstarkt och rondellen ger ett utmärkt resultat på alla typer av lacker. Anpassade för de nya och speciellt hårda lacker. VW, Audi, Volvo mm.

160 x 30mm Flex Kardborre-svamp blå (grov, hård) 180kr
Univeralsvamp med hög hållbarhet. Grov struktur för ytor vid förpolering. Framförallt lämplig på slitna och matta lacker

Meguiars 160mm Polerrondell Softbuff W7006 219kr
Hård Rubbing Rondell, mycket bra kvalite´ och livslängd
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 05 jan 2010 19:48

Extreme skrev:Men Marcus ! Du måste hålla med mig om att det är ju en viss skillnad att köra med en kvalitets trissa istället för en budget trissa, och faktiskt så blir resultatet bättre, men vissa ser visst inte det, jag vet inte varför!!!!! Vet du det el????

För att spara de lite dyra trissorna så har jag bara en vanlig hård borste att rengöra dessa med,
blir perfekt,har nog kört ett 40 tal bilar med mina, dom bara svävar fram jag bara njuter av framfarten av dessa :lol:
Jag använder i stort sett bara dyrare trissor, men på risiga lacker(läs: oxiderade) så använder jag lite billigare. Om det blir bättre, det kan jag inte svära på, men det är bra mycket roligare att polera med en trissa av högre kvalité, och det räcker för mig.
bustorp skrev:På tal om slitstyrka, det är väl inte så kul att fastna någonstans (lätt hänt, särskilt när trissan börjar torka till) o köra sönder kanten på "dyrtrissan" o sen upptäcka att man inte kan kapa den lite som man kan med 50 mm-trissorna. Då får man kasta 150-250 spänn. Det har i a f inte jag lust till........
Ekonomitrissan lever ett liv till efter att ha hyvlats lite (tar 30 sekunder), men alla "dyrtrissorna" är väl inte så tjocka att det går, eller? Finns det någon som är tjockare än 25 mm?

För mig finns det bara ett resultat o det får jag fram oavsett om trissan kostar 20 spänn eller 220 spänn.
Det kan ta lite längre tid, bara............men det har jag råd med. Du kan säkert det också, eller hur?
Jag skulle bli väldigt fundersam om något proffs påstår att han/hon inte kan få toppresultat annat än med de dyra rekondprylarna. Då kan man inte mena allvar..........
Nej, det är inte kul att fastna med en dyrare trissa, det kan jag hålla med om, även om det var ett tag sedan. Jag tror inte att Meguiars är så mycket tjockare än en tum, och dem skulle jag inte vilja svarva av, för då blir det för tunt.

Är man ett riktigt proffs, så kan man få ordning på det mesta - men vägen dit är bra mycket trevligare med bra verktyg, det kan väl även du hålla med om, eller?

Användarvisningsbild
_norrland_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av _norrland_ » 05 jan 2010 20:29

Jill skrev:
bustorp skrev: O heller inte tvättade mer än 3-4 ggr, hellre hyvlad en gång än tvättad tre...........
Intressant! Varför inte? :)
Skulle tro pga tappat spänst i trissan + att kardborren ofta blir sämre efter fler tvättar.
Senast redigerad av 4 _norrland_, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 05 jan 2010 20:54

marcus skrev: Är man ett riktigt proffs, så kan man få ordning på det mesta - men vägen dit är bra mycket trevligare med bra verktyg, det kan väl även du hålla med om, eller?
Det håller jag med dig till 100% om.
Jag behöver inte dyra prylar för att åstadkomma mirakel med en lack ;)
Bra grejor är ju viktigt, men jag skulle vilja komma på var gränsen går mellan bra grejor som ofta är dyra, o tillräckligt bra grejor som är överkomliga i pris, om du förstår.
Funka bra men utan att kosta skjortan. Där platsar ju liksom inte Meguiars.....

Det skulle nog vara intressant för forumet då jag tror att det finns många som vill utveckla sin rekondådra utan att det svider i lädret.....
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 05 jan 2010 21:15

som jag anser så ju dyrare det är så är det mer kvalité (oftast) :?
och de "billigare" är inte alltid skit, ibland är det förvånansvärt bra kvalité, men kan variera oerhört i kvalitén :nicka
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 05 jan 2010 21:26

självklart så är det nästan alltid. och många gånger är det uppköpt av ett företag med ett känt "märke" och genast blir det mycket dyrare :geek:
MVH Pär Lindbäck

Bild

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 05 jan 2010 22:49

Prorecond säljer ju "proffs kvalitetsrondell" för 39 spänn 130-135mm.
Har några sådana i olika färger och tycker dom är bra. Lagom storlek för mig
är det också.
Jag har inte provat Meguiars för över två hundra kr mest för att dom är så stora
men kan inte tro(tro är att inte veta) att dom kan vara så väldigt mycket bättre.
Men om en trissa kostar 40 kr el 200 kr utslaget på säg tjugo bilar spelar väl ingen större roll.
Skiljer 8 kr /bil.
Har även några standard gula och blåa som är 50mm höga som jag gör som Bustorp gör,
kapar av dom ca 5 mm med bågfil medans maskinen roterar. Då är ju rondellens yta helt ny igen.

Extreme, har du jämfört Meguiars med Lahegas som man fick i test paketet.
Dom ligger ju i nästan samma prisklass.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 06 jan 2010 00:06

jag tycker man bör testa lite olika och ta det som man själv tycker är är bra eller fungerar
det beror ju på personen i fråga vad denne tycker är bra.
anser dom att det är för dyrt så kan man nöja sig med billiga
räknar man på vad man får ut av dom så är det inte så dyrt.
men som sagt allt är som man själv utgår ifrån.
MVH Pär Lindbäck

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 06 jan 2010 00:18

bustorp skrev:
marcus skrev: Är man ett riktigt proffs, så kan man få ordning på det mesta - men vägen dit är bra mycket trevligare med bra verktyg, det kan väl även du hålla med om, eller?
Det håller jag med dig till 100% om.
Jag behöver inte dyra prylar för att åstadkomma mirakel med en lack ;)
Bra grejor är ju viktigt, men jag skulle vilja komma på var gränsen går mellan bra grejor som ofta är dyra, o tillräckligt bra grejor som är överkomliga i pris, om du förstår.
Funka bra men utan att kosta skjortan. Där platsar ju liksom inte Meguiars.....

Det skulle nog vara intressant för forumet då jag tror att det finns många som vill utveckla sin rekondådra utan att det svider i lädret.....
Vart gränsen går är, enligt mig, väldigt individuell. Men jag skulle sikta på något i övre medelskiktet, då blir man sällan besviken - det är sällan man får ett riktigt dåligt vin för strax under hundringen ;)
150 kr för en lammullsrondell och 100 kr st för andra rondeller, som håller riktigt länge, är inte farligt och det har man ju tjänat in om man gör en bil. Men visst kan man polera med billigare rondeller, inget snack som saken.
yerfen skrev:jag tycker man bör testa lite olika och ta det som man själv tycker är är bra eller fungerar
Jag håller med.

MAX

Inlägg av MAX » 06 jan 2010 00:28

yerfen skrev:jag tycker man bör testa lite olika och ta det som man själv tycker är är bra eller fungerar
visst är det som yerfen skriver att man får prova sig fram då det jag tycker funkar bra för mig inte funkar bra för någon annan men har själv då kört slut på en av flex blå orginaltrissa pris ca 200kr på två bilar med hjälp av menzernas powergloss och klart att det svider men den gjorde sitt jobb och det hade då inte varken flugsvamp eller vit hård som jag då hade tillgång till tidigare gjort :evil:

och apropå optipaden som jag själv hållt i husarrest pga ett evigt flaxande(med 3401.a) och skador i mjuka lacker med quickfinish140 så flaxar den lika mycket med lite fetare medel men lämnar då inte alls lika stora skador utan en så fin yta det bara går med en lammulls-trissa(ackryl)nästan slutfinish :P .

men som sagt optipaden är ingen finisch trissa och quickfinischen är inget poler medel utan en vaxpolish och vad jag nu lärt mig så ska den läggas ut med mediummjuk trissa samt få torka till lite(precis som vax)och därefter påleras av med just en mediummjuk trissa eller helst mjukare :brumm

max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar