Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad kan man begära för 1000:- gällande polering??

Poleringssätt och produktval.
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Vad kan man begära för 1000:- gällande polering??

Inlägg av tobbegubben » 01 aug 2015 16:59

Har hållt på med hobby polering nu i 2-3 år. Mestadels till kompisar, jobbepolare och släktingar. Brukar göra runt 8-10 bilar om året, har inte tagit något betalt utan enbart velat ha vad medlen kostar o ett o annat flak öl. :-)

Mest för att få erfarenhet. Men nu på sistone har fler o fler hört av sig för att få sina bilar polerade och frågan de ställer, vad tar du betalt??
Mitt svar har blivit 1000:-.
Har då tvättat av bilen först riktigt noggrant med alla sorters avfettning, flygrost och avslutat med vanligt schampoo.
För att sedan dagen efter maskera, polera ett steg oftast med menzerna PF2500 med Scholl maskinen.
För att sedan avsluta alltihopa med Orchard Autocares Holy Trinity. Brukar ta runt 10h för allt som allt.

Då jag vill göra så bra jobb som möjligt och inget jäkla skit så brukar jag tvätta mattor, alla dörrsidor och även lägga HT där.

Har gjort 5 bilar nu utan att någon klagat och alla varit supernöjda fram tills igår.
Hade en äldre man som har en nyare Audi Q5. Gjorde som alltid och det visade sig att när körde med högtrycken kom det fram massa rost runt främre stänkskydden.
Jag berättade detta för ägaren när han hämtade bilen och han brydde sig inte. Dagen efter kommer han förbi med sin fruga som tyckte att det var mitt fel med den synliga rosten.
Jag förklarade att det blir så när stänkskydden sitter mot lacken. Samlas massa sten, salt och vatten som inte försvinner. Då börjar det växa under ifrån och blir små bubblor, s k erjning.
Där jag sedan satt till högtrycken sköt jag ju bort typ 1 cm av lacken. Detta var likadant på båda sidor och jag var ju mer försiktig på den andra sidan.
Så dem ville ha tillbaka pengarna nu för att hon tyckte att det var mitt fel med rosten. Det var riktigt svårt att få henne o fatta hur det ligger till..

Så det jag undrar är. Det som jag gör o lägger ner tid för en noggrann polering. Är 1000:- rimligt?
Och hade ni betalt tillbaka pengarna till den sura käringen?

miken
Entusiast
Entusiast

Re: Vad kan man begära för 1000:- gällande polering??

Inlägg av miken » 01 aug 2015 17:04

1000kr är för billigt om det inte är till någon bekant !
Skulle inte betala tillbaka en krona till surtanten :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 01 aug 2015 18:35

Tanten har taskigt sexliv :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 01 aug 2015 18:41

Tjenare.
Du för sökte inte förklara att de skulle åka till återförsäljaren och reklamera rost skadan.
De trodde säkert att du orsakat det hela.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 01 aug 2015 22:51

Jag tycker 1000:- är alldeles på tok för billigt. Dessutom skapar det problem för oss företagare. Finns inte en chans att konkurrera prismässigt när man ska betala skatt, moms osv på vinsten. Tycker du själv att det är värt jobbet för de pengarna? Nu menar jag inte till goda vänner, familj osv. Då är det ju en annan sak.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 01 aug 2015 23:46

När folk lämnar bilen till en privatperson så kan dom inte säga så mycket
gällande rosten...klart det är surt men rosten skulle nog titta fram inom snar tid ändå och då mycket värre
så se det nästan som att du gjorde dom en tjänst

upplyste dom om angreppet innan det gått för långt
så behåll pengarna och säg att bilen var dålig där och att det lossa när du tvätta
kan dom inte ta det så be dom dra åt smurf land
The passions is what drives the art. Detailing for life

Daniel N
Medlem

Inlägg av Daniel N » 01 aug 2015 23:59

Att be kunder fara och flyga är väl det ändå det absolut dummaste man kan göra? Att vara saklig och korrekt fungerar bra mycket bättre.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mighside
Medlem

Inlägg av Mighside » 02 aug 2015 00:25

1000 spänn är på tok för lite och sätter käppar i hjulen för oss företagare! Och nej dom skulle inte ha pengar tbx och ska du köra seriöst så se till att du har försäkringar som kan täcka om om du skulle tabba dig.

~Smooth And Shiny~

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 aug 2015 11:27

Jag polerar mina egna bilar, mammas och möjligtvis någon till.
1000:- låter på tok för lite för den tid och jobb du lägger ner.
Spontant så tycker jag nog inte att man ska jobba svart med detta annat än åt vänner och bekanta.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 02 aug 2015 13:15

1.000 kr för tio timmar, inklusive förbrukningsmaterial, maskiner och lokal?
Ursäkta, men är inte det korkat?

Jag polerar i och för sig inga bilar, men ändå. Vänner och bekanta hjälper man gratis eller mot självkostnadspris. Resten får klara sig själva.

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 02 aug 2015 15:22

Jag personligen skulle under inga omständigheter polera en bil för 1000:- Man får räkna in vad maskiner kostar i inköp, el som åtgår, tvättmedel + avfettning + lackskydd + vatten m.m och så sist men inte minst tiden..

Dom ska inte ha några pengar tillbaka tycker jag.

Jag förstår inte att folk vill jobba gratis om man lägger ner ett hästjobb på att fixa till en bil / fordon i nått slag. Nää ni som gör så billiga jobb öka på vad det ska kosta för kunden!.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 aug 2015 16:04

Jag delar numera upp mina egna polerjobb på 2-3 dagar om det är möjligt.

Dag ett blir det tvätt, dammsugning och avtorkning invändigt.
Dag två blir det polering, avtorkning med IPA samt putsning av fönster.
Dag tre torkar jag av en ytterligare gång med IPA samt lägger lackskyddet.

Trots detta utdragna arbete så tar min dåliga rygg stryk...det tar ett antal dagar innan värken lägger sig. Det är väl en kombination av dålig rygg och dålig teknik...antar jag.

Detta gör att man kan hålla på med sitt eget, men att jobba åt andra skulle kosta för mycket på fysiken för att vara värt det.

Kunden ska absolut inte ha tillbaka några pengar. Vad var det för miffon egentligen...fattar de inte vad arbetet innebär som du lagt ner?
mvh Manor

deje
Medlem

Inlägg av deje » 02 aug 2015 16:44

Jag har en snubbe som vill få sin bil polerad ,han har i sin tur en tjänst som kostar mig 4200 om året ,vi har diskuterat att byta våra tjänster , det tåls att fundera på .Hm ,vet inte om jag skulle ens tvätta och lägga ett vax för 1000 kr- förmodligen inte ! Då kan man ju lika gärna jobba över lite !
deje

Användarvisningsbild
jeensa
Medlem

Inlägg av jeensa » 02 aug 2015 18:44

Stämmer in i kören helt, 1000kr på 10 timmars slit är rak från röven.
Ta betalt för vad jobbet är värt, tack nej till kunder som gnäller över priset.

Be audi ägaren åka till audi säljaren eller en annan rekondare som även do kommer förklara saken om dom inte förstår din förklaring på problemet.

mvh jensa

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av tobbegubben » 02 aug 2015 21:55

Då kan man kortfattat summera att 1000:- är rent för lite. Men som någon sade så detta med att polera till andra mer än sina släktingar, kompisar o närmst sörjande är inget bra alls.
Men när folk lite då o då ringer för att man har blivit rek av andra för att man gör ett bra jobb så är det svårt att tacka nej. Det med att jag sade 1000:- var för att jag vet att andra tar samma summa.

För er som företagare så förstår jag er. Men när en firma i grannkommunen kan erbjuda polering för 1500:- inkl kvitto, då kan man ju undra överhuvudtaget varför någon skulle lämna bilen till en privatperson som kanske enbart polerar hemma o tar samma summa??

För övrigt när det gäller min kund ( eller skall jag säga fd kund ) så upplyste jag dem mycket riktigt att ta kontakt med en Audi verkstad för att det skall ju inte få hända på en så pass ny bil.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 aug 2015 21:58

Höj till 2000:-...att köra seriös polering för 1500:- med kvitto låter lite väl suspekt i mina öron...inte tusan lägger de ner mer tid än 2-3 timmar totalt i varje fall...
mvh Manor

Pascona
Medlem

Inlägg av Pascona » 15 aug 2015 07:36

Klart dom kan ta 1500:- vitt då dom har skattelättnader, gratis personal från Arbetsförmedlingen/försäkringskassan m.m.

Den dagen dom "lägger ner" pga av ökade kostnader startar en nära bekant samma företag med samma namn och börjar om med allt.

Sätt ditt pris FRÅN 1000:- för vänner och släkt. Avgör priset utefter hur sliten lacken är. Varför ta samma betalt för en nästan ny bil som för en 15 år gammal maskintvättad kärra?

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 15 aug 2015 12:32

Skaffa en FA sedel kostar ingenting! vill man sedan registrera sin verksamhet man en engångskostnad på 900kr.
Skaffa sedan en försäkring för "recond verksamhet kostar bara några tusen per år vilket skyddar både er själva och framför allt kunden" om en olycka skulle inträffa,vilket händer förr eller senare.

Höj sedan priserna avsevärt vilket garanterat höjer förtroendet både hos er själva och era kunder.
Samt skriv kvitton på "alla" jobb (ta med i bokföringen) oavsett om kunden begär det eller inte.

Då har man säkrat upp sig både mot eventuella skador,samt att man slipper gå och oroa sig för att man ska bli anmäld för "svart jobb" av en missnöjd kund. Sedan det där pratet om att man slipper sitt ansvar för att man rekondar bilar som privat person(svart jobb" är ju både löjligt och oseriöst.

Mvh Max.

moopith
Ny Medlem

Inlägg av moopith » 19 aug 2015 12:29

Dem som tar 1500 för ett jobb med kvitto är inte seriösa firmor det kan jag garantera vare sig de gäller gratis arbete av arbetsförmedlingen osv..

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 19 aug 2015 15:12

Grannen va på den lokala bilskadefirman och fick sin bil polerad. Volvo S60 Classic -09 barentsblå metallic. Den blev verkligen bra. Vet inget om lackskyddet. Han betalade 1500kr. Kvitto vet ja inte... Bra blev det!

Tänkte då att va tusan har ja alla maskiner till hemma? :roll:
Ja skulle lätt kunna lämna bilen där vår och höst.

Skriv svar