Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Idag.....

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Idag.....

Inlägg av Norrhyttan » 03 maj 2015 10:04

...funderar jag över Kina-kvalitet. Jag har plastleksaker från min egen barndom på 70-talet som mina barn fått ärva, och inte är de lika bleka som den ett år gamla gräsklipparen överst.

Bild

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av henkek » 03 maj 2015 11:01

Hehe skaplig skillnad på kvalite :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 03 maj 2015 12:09

Norrhyttan skrev:...funderar jag över Kina-kvalitet. Jag har plastleksaker från min egen barndom på 70-talet som mina barn fått ärva, och inte är de lika bleka som den ett år gamla gräsklipparen överst.

Bild

Det var bättre förr??? :mrgreen:

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 03 maj 2015 12:14

miken skrev:en solid svart Golf Cab -92 gamla karossen alltså golf 1 i nära nyskick endast gått 6000 mil ;D
All utrustning som fanns på den tiden :) har dock sänkt den lite och nya fälgar är just beställda

Är ju hockey VM idag så blir inte att börja förens efter den :D

Men bilen är ju liten så den tar inte många timmar att gå igenom :)
Blir en polering med Scholl S20 Black och testa Scholl nya purple spider pad därefter Master Sealant som skydd

någon som har tips på vad man kan skydda cabben med???
Riktigt trevlig sommarbil :jeps
Hade jag också kunnat tänka mig, eller en gammal Bubbla.
Har även en liten dröm om att äga ett välskött ex av en bil som är av samma årsmodell som jag själv. Det hade varit lite extra kul :nicka

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 03 maj 2015 12:26

korvis skrev:
miken skrev:en solid svart Golf Cab -92 gamla karossen alltså golf 1 i nära nyskick endast gått 6000 mil ;D
All utrustning som fanns på den tiden :) har dock sänkt den lite och nya fälgar är just beställda

Är ju hockey VM idag så blir inte att börja förens efter den :D

Men bilen är ju liten så den tar inte många timmar att gå igenom :)
Blir en polering med Scholl S20 Black och testa Scholl nya purple spider pad därefter Master Sealant som skydd

någon som har tips på vad man kan skydda cabben med???
Riktigt trevlig sommarbil :jeps
Hade jag också kunnat tänka mig, eller en gammal Bubbla.
Har även en liten dröm om att äga ett välskött ex av en bil som är av samma årsmodell som jag själv. Det hade varit lite extra kul :nicka
hehe ja jag gillar den den är lite småcool den kommer jag ha kvar tills jag dör! min ögonsten! kanske dyker upp någon bild på den framöver men ska vänta tills jag får på nya hjulen!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 03 maj 2015 13:56

Ja den bilden vill åtminstone jag se! :brumm

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 03 maj 2015 18:33

Igår blev det dammsugning av Subarun + tvätt av gummimattor och bagagerumsmattan.
Motorutrymmet gjordes fint och instrumentpanelen torkades av lite snabbt.
Batteriet fulladdades i både Subarun och Suzukin. Kanske helt onödigt, men det känns bra att ladda fullt någon gång ibland (CTEK äger...).

Idag blev det dryga 4 timmars bilvård.
Tvätt av Subarun och Suzukin med Kränzlen...härligt att stå hemma och kunna köra med riktiga grejer.
Torkade hyfsat torrt för hand, och därefter Metro Vac Air Blastern i skrymslen och vrår.

Tog bort lite rinnande rostskydd i underkanten av dörrarna på Suzukin, samt en "avtorkning" av motorutrymmet.

Däck och svarta plast/gummidetaljer fick BBV White Dressing som kändes riktigt trevligt att jobba med...vi får se om hållbarheten är god också.

Några stenskott fylldes i, och vindrutan behandlades med BBV:s nya glasmedel. Lite osäker på läggningen, så jag får återkomma efter första regnet.

Bägge bilarna fick slutligen ett lager Perfection.

Suzukins blåa lack gör sig verkligen när den är ren och blank. Subaruns silverfärg är ju tåligare mot skavanker...men ger aldrig samma belöning. En vacker dag ska jag våga mig på en svart bil...Norrhyttan tycker nog att jag är en fegis på den punkten :D.
mvh Manor

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 03 maj 2015 18:40

Oj vad du ligger i Manor! :)
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 maj 2015 20:27

http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... maskin-kit

Beställde nyss en ny polermaskin, då jag tröttnat på min gamla pissemugg dubbelskalle:) Sista exet dom hade hemma råkade jag visst lägga beslag på också..

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 04 maj 2015 21:09

Den har ja kikat på några gånger. Priset är rätt okej. Köpte du nå mer kul jojje?

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 04 maj 2015 21:17

Perra83 skrev:Den har ja kikat på några gånger. Priset är rätt okej. Köpte du nå mer kul jojje?
Några extra olika rondeller till den bara samt en dunk med BBV Clear Paint Inspection.

popp
Entusiast
Entusiast

Inlägg av popp » 05 maj 2015 08:31

jojje skrev:http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... maskin-kit

Beställde nyss en ny polermaskin, då jag tröttnat på min gamla pissemugg dubbelskalle:) Sista exet dom hade hemma råkade jag visst lägga beslag på också..
En kanon maskin det där. :jeps

Köpte en likadan själv för en månad sedan. :jeps

Men det är lite annorlunda teknik med en sådan än roterande som jag alltid har kört innan med men det kommer med tiden får jag hoppas. :cheers

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 06 maj 2015 09:41

Har nu i väntan på att den nya maskinen ska komma hem suttit och läst om Scholls diverse grejer bla deras olika spiderpads samt polermedel och många verkar ju väldigt nöjda så jag plockade ihop en beställning med lite olika pads samt medel. Innan nu så har jag kört med diverse fabrikat på trissorna både på roterande maskin samt pissemuggen och medel av olika slag har i stort endast varit Menzerna.

Ska bli lite extra spännande med både nya medel/trissor och maskin, tänkte utsätta min och sonens gamla häckar för övningskörning innan man gör nåt åt någon annan:)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 06 maj 2015 12:28

Ett steg närmare en Mitsubishi Outlander PHEV.
Offert tagen och inskickad för att få svar på månadskostnaden. Leverans kan ske om cirka en månad om allt fungerar.

Det roligaste/bästa var att jag fick ett ganska bra bud i rent inköp av min nuvarande Subaru.
Innan jag visat upp den så fick jag veta vad den låg på i "gröna listan". När jag visade upp den så fick jag beröm från både säljare och verkstadsmekanikern som gick igenom bilen. Oftast så brukar ju taktiken vara att dissa bilen för att pressa ner priset, men han tyckte att det i princip var nyskick på bilen förutom några små stenskott på motorhuven efter vintern som jag tänker Chipex:a. Budet blev på 13.000:- över listpriset vilket gjorde att jag slog till. Det normala är ju att listpriset pressas i samband med att de hittar skavanker på bilen, men här var det tvärtom. Visst tjänar man en slant på att sälja den privat, men nu slipper jag en hel del tid och bekymmer...och det har sitt värde också.

Nu avvaktar jag bara svar från leasingbolaget :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av korvis » 06 maj 2015 12:43

Kul att du fick "lön för mödan", Manor!

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 06 maj 2015 20:00

Fick jag hem min färggroda som jag beställt i Saab-webshopen.
En ur-saab i exakt samma färgkod som jag har på min riktiga bil, titan grå! :brumm
IMG_6151.jpg
(uppenbarligen fungerar inte bilder öht i forumet just nu den 6/5 -15, men förhoppningvis syns den snart.)

Dessa användes i bilhallarna tydligen för att visa färgerna (fast de som säljs är fabriksnya). Väldigt nördigt att köpa en sån, men en kul grej att ställa på någon hylla som prydnad!

Nu ska den få ett lager PL och kanske lite Perfection! :mrgreen:
Skönt att man vågar berätta detta för någon. Alla utanför detta forum tycker nog man har fel i huvudet. :lol:

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 20:24

Hej skrev:Fick jag hem min färggroda som jag beställt i Saab-webshopen.
En ur-saab i exakt samma färgkod som jag har på min riktiga bil, titan grå! :brumm
IMG_6151.jpg
(uppenbarligen fungerar inte bilder öht i forumet just nu den 6/5 -15, men förhoppningvis syns den snart.)

Dessa användes i bilhallarna tydligen för att visa färgerna (fast de som säljs är fabriksnya). Väldigt nördigt att köpa en sån, men en kul grej att ställa på någon hylla som prydnad!

Nu ska den få ett lager PL och kanske lite Perfection! :mrgreen:
Skönt att man vågar berätta detta för någon. Alla utanför detta forum tycker nog man har fel i huvudet. :lol:
Hoppas att du varit på Saabmuseet också. Sveriges bästa motormuseum i mina ögon (trots att jag inte är så Saabig själv).

Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 06 maj 2015 20:28

...har jag suttit med bildpiller efter gårdagskvällens fotografering. Jobbigt när bilägaren bara kan komma loss en enda kväll på flera veckor, och just den kvällen regnar det. Planen var en plåtning när solen gick ned, men det fick bli en nödlösning istället.
Inte helt illa ändå, om jag får säga det själv!
Bild

Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 06 maj 2015 20:31

Snyyyyygt :jeps :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 06 maj 2015 20:39

Riktigt tjusig bild Norrhyttan!! :D

Höll du kameran i handen eller kör du stativ monterat utvändigt på följebilen? Slutartiden kan ju inte vara så himla lång om du höll den i handen, men det behövs kanske inte, trots att det inte brukar gå så himla fort vid denna typen av bilder?

Angående besök på Saab-museum så skäms jag, har inte varit där trots att jag är Saab-fantast. Men i sommar/höst ska jag dit! Gäller väl att göra det innan även det försvinner (var ju nära för något/några år sedan tyvärr...)

Skriv svar