Idag passade jag på att tvätta och putsa lite extra på bilen.
Testade Orchard Citrus Preclean igen, blandade 1:100. (tack till Henkek för provet, brevet från jonkegtx hann inte dyka upp i tid.)
Gillar den, gjorde rent bra, lätt att spola av och ska vara helt säkert för skyddet i 1:100.
Blandade i en tryckspruta, 10 ml till 1 liter färdig lösning.
Gillar framför allt att den inte påverkar avrinningen negativt, jag har upplevt att Bilt Hamber Surfex HD och andra alkaliska avfettningar försämrar avrinningen.
Orchard Citrus Preclean får bli årets förtvätt.
Sen provade jag att tvätta med två hinkar, nu när jag fått nya hinken från Optimum.
Hinken var grym! Kvalité och gritguarden sitter perfekt i botten.
Gillar två-hinks-metoden, klart renare vatten under hela tvätten.
Tvättade med Optimum Car Wash som jag fick prov på. Körde 50 ml till cirka 18 l vatten, fungerade fint!
Bra lödder och glid, trevligt att tvätta med och gjorde rent bra. Verkade inte ändra avrinning heller.
Enda man kan klaga på är att det inte är så koncentrerat som andra schampon. (skulle egentligen haft 75 ml till min stora hink)
Hinkuppsättningen, vänstra är sköljhinken. Gritguard i båda. CarPro tvätthandske.
Optimum Car Wash löddrar fint, lätt att skölja av med. Även fast jag lät det torka in lite där solen lyste in.
Avslutningsvis tog jag rejält med tid på mig utomhos i finvädret.

Körde Polishangel Presto som torkstöd och la även på lite av det på fälgarna.
Provade också Optimum Opti-Bond Tire Gel som jag fick prov på.
Oblandad på plasten, på däcken så blandade jag 1:1 med vatten och sprayade på. Lätt ligga 5-10 minuter och eftertorkade med mf-duk sen.
Blev riktigt fint, trevligt medel att jobba med.
Närbild på ett däck:
Lagt på svarta plasten här med:
Och sist några bilder på slutresultatet, finfint.