eye69 skrev:Nu använder väl maskinen om jag inte missminner mig (den ligger i förrådet och jag orkar inte gå ner och kolla just nu) ojordad kabel, och då är det ju ganska meningslöst med en jordfelsbrytare.
STOPP!!
Svar nej, ett väldigt väldigt vanligt antagande.
Jordad stickpropp och jordfelsbrytare har inget med var annat att göra!
Jordad stickpropp (enkelt förklarat):
Ser till att leda ev läckströmmar, störningar osv tillbaka till jord istället för att finnas kvar i tex. maskinen. Jordad stickpropp behövs på maskiner med metalldelar som kan bli strömförande. Ex. en dator, men datorn behöver jord för att bli av med störningar.
Jordfelsbrytare (enkel förklaring igen):
Denna känner av differensen av inskickad ström mot vad som går ut igen.
Så länge maskinen eller vad det nu är fungerar som den ska så går det lika mycket tillbaka i nollan som den skickar ut i fasen. Skulle du få ett jordfel någonstans i anläggningen, i detta fallet genom din kropp tack vare vatten osv, så känner den av skillnaden och därför slår av strömmen. Personskydds JFB reagerar på strömmar runt 30mA och upp. Brandskydd brukar vara 300mA och upp.
Din slipmaskin eller polermaskin är dubbelisolerad. Detta ser du på märkningen som visar en symbol med två st fyrkanter i varandra.
Använd jordfelsbrytare, har du inte fast monterad i centralen så sätt en lös. Livskydd!