Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Eldriven enkeloscillerande till våtslip?

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Eldriven enkeloscillerande till våtslip?

Inlägg av eye69 » 10 mar 2014 14:49

Tjena,

har en Carwise enkeloscillerande från Mekonomen med 125mm och 150mm fästplatta. Nu skulle jag vilja veta vad jag bör skaffa för fästplattor, interfaceplattor och dylikt för att enkelt kunna slipa strålkastare. Jag har Headlight Restoration Kit från Meguiars som jag har använt på ett par bilar för hand, men det är ju så förbaskat drygt att hålla på med.
Antar att 70-76mm blir enklast att hantera, och det vore ju inte fel att även kunna använda den fästplattan till lite enklare poleringsjobb i dörrgångarna.
Och ja, jag är medveten om att man helst inte ska köra en eldriven maskin till våta jobb... ;)
Senast redigerad av 4 eye69, redigerad totalt 14 gång.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Re: Eldriven enkeloscillerande till våtslip?

Inlägg av Logan » 10 mar 2014 16:48

Som du säger är det smått lurt att använda elutrustning
med vatten dock rör det sig bara om fuktig yta o inget som direkt åker in i maskinen
inget jag rekommenderar dock då det alltid finns en risk
Om du gör det använd en säkerhetsbrytare i väggen då så om det går fel klarar du dig.
Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 10 mar 2014 17:29

Har letat efter samma sak. Men närmast jag tycker är vettigt är ju mirka maskinerna..dock är ju inte priset speciellt lågt
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 10 mar 2014 18:07

75mm fästplatta med passande slippapper borde funka. Maskinen heter ju trotts allt DAS i England. (Dual Action Sander). Själv körde jag med en Bosch hemmaslip på lacken och det funkade bra. Se till att ha en jordfelsbrytare i väggen så är det inga problem.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 10 mar 2014 19:56

Nu använder väl maskinen om jag inte missminner mig (den ligger i förrådet och jag orkar inte gå ner och kolla just nu) ojordad kabel, och då är det ju ganska meningslöst med en jordfelsbrytare.

Men det jag skulle behöva då är:
http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... velcro-pad samt
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/u ... rface-76mm
sen några slipskivor, föreslagsvis 800 torrslip samt 1500+2000+3000 våtslip?

Jag har en Flexipads 125mm fästplatta på den idag. Jag har även funderat på att våtslipa dörrarna som lackades om ifjol med apelsinskal som följd. Räcker det med några Abralon-trissor i 2000 och 3000, eller behöver jag en interface pad för att få bättre följsamhet?
Våtslipade en del för hand med 2000-papper på en kompis Passat ifjol och det var inga större problem att polera bort med FG400 och min maskin...

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 10 mar 2014 23:04

eye69 skrev:Nu använder väl maskinen om jag inte missminner mig (den ligger i förrådet och jag orkar inte gå ner och kolla just nu) ojordad kabel, och då är det ju ganska meningslöst med en jordfelsbrytare.

STOPP!!

Svar nej, ett väldigt väldigt vanligt antagande.
Jordad stickpropp och jordfelsbrytare har inget med var annat att göra!

Jordad stickpropp (enkelt förklarat):
Ser till att leda ev läckströmmar, störningar osv tillbaka till jord istället för att finnas kvar i tex. maskinen. Jordad stickpropp behövs på maskiner med metalldelar som kan bli strömförande. Ex. en dator, men datorn behöver jord för att bli av med störningar.

Jordfelsbrytare (enkel förklaring igen):
Denna känner av differensen av inskickad ström mot vad som går ut igen.
Så länge maskinen eller vad det nu är fungerar som den ska så går det lika mycket tillbaka i nollan som den skickar ut i fasen. Skulle du få ett jordfel någonstans i anläggningen, i detta fallet genom din kropp tack vare vatten osv, så känner den av skillnaden och därför slår av strömmen. Personskydds JFB reagerar på strömmar runt 30mA och upp. Brandskydd brukar vara 300mA och upp.

Din slipmaskin eller polermaskin är dubbelisolerad. Detta ser du på märkningen som visar en symbol med två st fyrkanter i varandra.
Bild

Använd jordfelsbrytare, har du inte fast monterad i centralen så sätt en lös. Livskydd!
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 10 mar 2014 23:15

MattisH skrev:
eye69 skrev:Nu använder väl maskinen om jag inte missminner mig (den ligger i förrådet och jag orkar inte gå ner och kolla just nu) ojordad kabel, och då är det ju ganska meningslöst med en jordfelsbrytare.

STOPP!!

Svar nej, ett väldigt väldigt vanligt antagande.
Jordad stickpropp och jordfelsbrytare har inget med var annat att göra!

Jordad stickpropp (enkelt förklarat):
Ser till att leda ev läckströmmar, störningar osv tillbaka till jord istället för att finnas kvar i tex. maskinen. Jordad stickpropp behövs på maskiner med metalldelar som kan bli strömförande. Ex. en dator, men datorn behöver jord för att bli av med störningar.

Jordfelsbrytare (enkel förklaring igen):
Denna känner av differensen av inskickad ström mot vad som går ut igen.
Så länge maskinen eller vad det nu är fungerar som den ska så går det lika mycket tillbaka i nollan som den skickar ut i fasen. Skulle du få ett jordfel någonstans i anläggningen, i detta fallet genom din kropp tack vare vatten osv, så känner den av skillnaden och därför slår av strömmen. Personskydds JFB reagerar på strömmar runt 30mA och upp. Brandskydd brukar vara 300mA och upp.

Din slipmaskin eller polermaskin är dubbelisolerad. Detta ser du på märkningen som visar en symbol med två st fyrkanter i varandra.
Bild

Använd jordfelsbrytare, har du inte fast monterad i centralen så sätt en lös. Livskydd!
Ok, fel av mig. Tack för lektionen. Nu vet jag inte om det sitter jordfelsbrytare monterad (garage i BRF), men såg att de säljer jordfelsbrytare för en hundring på Jula så det kan jag ju fixa dit utan problem.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 10 mar 2014 23:20

Som jag skrev så är det ett väldigt vanligt antagande, har förklarat det för många bekanta det senaste året.

Jordade uttag sitter det ju med all säkerhet och även om det skulle finnas en JFB i centralen så är det bra att ha en som sitter i uttaget som löser intill dig. Det är lite jobbigt att komma åt den andra för att slå på den igen om den skulle lösa. :jeps

Ungefär när jag råkade smälla säkringarna i EON matningsskåp när jag gick elektrikerprogrammet. Lite svårt att komma åt :P
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Heinz_keller
Medlem

Inlägg av Heinz_keller » 12 mar 2014 11:52

Eye69
Bara en liten tanke angående jordfelsbrytare; giv akt på att du köper en för personskydd. Även om de är känsliga ned till 30mA så är så liten strömstyrka nog stark för att ge muskelkramper. 300mA, som MattisH skrev är vanligt vid brandskydd, kan räcka för att ge dig en kyss så du aldrig vaknar mer...
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 12 mar 2014 17:08

Heinz_keller skrev:Eye69
Bara en liten tanke angående jordfelsbrytare; giv akt på att du köper en för personskydd. Även om de är känsliga ned till 30mA så är så liten strömstyrka nog stark för att ge muskelkramper. 300mA, som MattisH skrev är vanligt vid brandskydd, kan räcka för att ge dig en kyss så du aldrig vaknar mer...
Det verkar som att både Clas Ohlson och Biltema säljer JFB specade för 30mA. Julas specas också till 30mA, men där står det "Bryter strömmen inom 200 ms." och längre ner "Märkfelström: 30 mA, bryttid: 30 ms". Det ser dock visuellt ut att vara exakt samma modell som den CO säljer. Biltemas modell skiljer sig visuellt från de andra.

Heinz_keller
Medlem

Inlägg av Heinz_keller » 13 mar 2014 13:05

eye69 skrev:
Heinz_keller skrev:Eye69
Det verkar som att både Clas Ohlson och Biltema säljer JFB specade för 30mA. Julas specas också till 30mA, men där står det "Bryter strömmen inom 200 ms." och längre ner "Märkfelström: 30 mA, bryttid: 30 ms". Det ser dock visuellt ut att vara exakt samma modell som den CO säljer. Biltemas modell skiljer sig visuellt från de andra.
Så länge de är specade på 30mA så skulle jag känna mig säker iaf :)
Senast redigerad av 4 Heinz_keller, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 13 mar 2014 13:49

En 300mA är bra mycket dyrare än en vanlig jfb så det finns ingen risk att man köper fel. Dessutom finns dom inte i mobilt utförande utan det är fast installation i central som gäller.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Ted.H
Ny Medlem

Inlägg av Ted.H » 20 mar 2014 10:28

Om du är i investerartagen så har Rupes ganska nyligen släppt ett smidigt polerkit som de kallar Duetto, Med den kan man både våtslipa och polera med samma maskin.
Senast redigerad av 4 Ted.H, redigerad totalt 14 gång.
Produktnörd ======> Rupes.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 20 mar 2014 10:39

Ted.H skrev:Om du är i investerartagen så har Rupes ganska nyligen släppt ett smidigt polerkit som de kallar Duetto, Med den kan man både våtslipa och polera med samma maskin.
Nja det känns tämligen meningslöst eftersom den maskin jag redan har ska klara samma sak. Min maskin är ju i princip samma maskin som RG S3000. Om jag hade lust att investera i en ny maskin skulle det isåfall bli en Rupes LHR 75E Mini, då jag inte har tillgång till tryckluft.

Skriv svar