Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avrinningsmedel "Super Dry" funkar det!?

Diskutera bilvårdsprodukter här
oggeftw
Medlem

Avrinningsmedel "Super Dry" funkar det!?

Inlägg av oggeftw » 18 dec 2013 11:06

Tja, undrar om något testat avrinningsmedlet som BBV (Bollnäs bilvård) har som heter "Super Dry" ska fungera som ett flytande sämskskinn. Hmmm.. vad tror ni alla där ute om detta? det låter schysst :D

http://shop.bollnasbilvard.se/bbv-super ... c-925.aspx
Bild

Ty /Oskar :D
Senast redigerad av 4 oggeftw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Re: Avrinningsmedel "Super Dry" funkar det!?

Inlägg av dunderklumpen » 28 dec 2013 04:00

Hej!

Jag testade det idag, faktiskt. Här i södra Sverige gick det utmärkt att stå på gatan och tvätta bilen 27/12. Helt sjukt!

Jag körde den "vanliga rutinen" vid tvätten idag:
  • HD Grön 1:40
  • Avspolning med högtryck
  • Arti+ i foamlance
  • Avspolning med högtryck
  • Ull-vante och Arti+
  • Avspolning med öppen slang
Här skiljer det sig sen. Efter sista avspolningen körde jag på Super Dry i 5% (50 ml plus 950 ml vatten) med hjälp av sprayflaska. Det gick åt en knapp liter färdig vätska till en Toyota Avensis kombi. Efter detta spolade jag av med öppen slang igen.

Den slutsatsen jag kan dra så här långt är att bra mycket mer vatten rann av än det brukar göra. Det blev inte mycket kvar, inte ens på taket som annars brukar vara ett problemområde när det gäller torkning. Det var ca 5 plus och rejält fuktigt (regnet hängde i luften). Mycket riktigt kom det regn sen, så jag fick aldrig reda på om allt vatten annars torkat bort av sig självt.

Jag kommer definitivt att använda det igen. Tre frågor till BBV:

Går det att lägga på med lågtrycksspruta? Jag blev ganska trött i fingrarna och handen när jag körde med sprayflaska :P

Hur mycket är "bara en liten dusch över hela" som det står på er hemsida?

Ska det sköljas av med högtryck eller öppen slang? Öppen slang tyckte jag verkade fungera bra, men det kanske blir ännu bättre med högtryck?

Ja, det var mina testresultat så här långt. Hoppas det hjälper, oggeftw!
Senast redigerad av 4 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gång.
// dunderklumpen

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 28 dec 2013 11:37

Jag har också provat Super dry nyligen. Jag tog en vattenkanna och hällde i lite grann av Super dry. Sen hällde jag det över bilen och det var rätt stor skillnad på mängden vatten som låg kvar, mycket lättare att torka av :jeps
Senast redigerad av 4 Gunvald, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 28 dec 2013 12:00

dunderklumpen skrev: Tre frågor till BBV:

Går det att lägga på med lågtrycksspruta? Jag blev ganska trött i fingrarna och handen när jag körde med sprayflaska :P

Hur mycket är "bara en liten dusch över hela" som det står på er hemsida?

Ska det sköljas av med högtryck eller öppen slang? Öppen slang tyckte jag verkade fungera bra, men det kanske blir ännu bättre med högtryck?

Ja, det var mina testresultat så här långt. Hoppas det hjälper, oggeftw!
Ja det går alldeles utmärkt att använda lågtrycksspruta :jeps

Spraya på så att du får ett tunt täckande lager, enligt din beskrivning verkar du ha lagt lagomt mycket ;)

Bästa är att skölja med slang, med högtryck blir det inte alls lika bra.

Den metod som vi tycker fungerar bäst är att skölja blandningen med en vattenkanna utan nos munstycket :cheers
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 28 dec 2013 17:17

yerfen skrev: Ja det går alldeles utmärkt att använda lågtrycksspruta :jeps

Spraya på så att du får ett tunt täckande lager, enligt din beskrivning verkar du ha lagt lagomt mycket ;)

Den metod som vi tycker fungerar bäst är att skölja blandningen med en vattenkanna utan nos munstycket :cheers
Tack, yerfen!

Om man sköljer med vattenkanna, ska man fortfarande spola av det då? Eller det ska bara rinna av av sig självt?
// dunderklumpen

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 28 dec 2013 17:29

dunderklumpen skrev:
yerfen skrev: Ja det går alldeles utmärkt att använda lågtrycksspruta :jeps

Tack, yerfen!

Om man sköljer med vattenkanna, ska man fortfarande spola av det då? Eller det ska bara rinna av av sig självt?
Intressant fråga, jag lät det bara rinna av :? Kanske var helt fel men mycket vatten försvann, klarade mig med en våffelduk på en V70 :jeps

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 28 dec 2013 17:51

Det behövs absolut inte spolas av efter att använt vattenkanna.. vi testade det och då vart det mera vatten kvar efter att spolat av med slangen.
En intressant ide som jag har klurat på är att duscha på det med en blomspruta som ger en riktigt fin dimma i koncentrat en bit från bilen så det bara blir en supertunn film typ 2 st spray på en motorhuv och max 2st på taket.. osv.. så det max går åt mellan 50-100ml på en bil.. och sen skölja av med vattenslangen på lågtryck..
någon som har lust att testa det vid nästa tvätt :brumm :brumm
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 29 dec 2013 11:10

men blir inte produkten lite oekonomisk om man använder vattenkanna? i en sprayflaska går det ju bara i kanske en liter, och en en vattenkanna går det i 10 liter. mängd produkt bli ju alltså 0,3 dl i sprayflaska mot 3dl till en vattenkanna. men ni kanske inte använder så mycket som 10 liter i vattenkanna, eller späder ni ut produkten extra vid användning av vattenkanna.

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 29 dec 2013 11:41

Jag hade en 5l vattenkanna och jag blandade snålt, det funkade bra ändå

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 29 dec 2013 12:25

Gunvald skrev:Jag hade en 5l vattenkanna och jag blandade snålt, det funkade bra ändå
hur snålt blandade du? är det inte bökigt med vattenkanna till sidorna på bilen?

känns som om någon kanske kan ta på sig ansvaret och göra en liten film på detta?

mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 29 dec 2013 13:40

Har testat med både vattenkanna och påläggning med lågtrycksspruta. Tycker det blev bäst resultat och mest ekonomiskt när jag körde med sprutan. Vred till en extremt fin dimma och sprayade hela bilen, går inte åt så mycket färdigblandad produkt då, och spolade sedan av med vanlig slang. Fick dock öka doseringen till 5-6% men blir fortfarande väldigt ekonomiskt.
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 29 dec 2013 14:56

Arjen skrev:Har testat med både vattenkanna och påläggning med lågtrycksspruta. Tycker det blev bäst resultat och mest ekonomiskt när jag körde med sprutan. Vred till en extremt fin dimma och sprayade hela bilen, går inte åt så mycket färdigblandad produkt då, och spolade sedan av med vanlig slang. Fick dock öka doseringen till 5-6% men blir fortfarande väldigt ekonomiskt.
Ungefär så tänker jag mig också att jag ska göra nästa gång. Jag körde vanlig sprayflaska, men fingrarna blev lite trötta av det, minsann. Klen som man är... :lol:

Mitt mål är att få bort så mycket vatten som möjligt och låta resten självtorka. Jag har en svart Toyota och vill undvika mekanisk bearbetning med trasa så långt det är möjligt. Plus att det är lättare att få in en fin dimma i alla vinklar och vrår (grill, baklyktor) där vatten brukar samlas.

Jag återkommer när jag testat nästa gång!
// dunderklumpen

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 29 dec 2013 18:07

Cogo skrev:
Gunvald skrev:Jag hade en 5l vattenkanna och jag blandade snålt, det funkade bra ändå
hur snålt blandade du? är det inte bökigt med vattenkanna till sidorna på bilen?

känns som om någon kanske kan ta på sig ansvaret och göra en liten film på detta?

mvh magnus
Jag mätte inte men skulle gissa på nåt mellan 0,7-1,3 dl.
Jag hällde det mesta på tak och huv och det rann ganska bra på sidorna ändå. I vanliga fall brukar jag använda 2-3 våfflor att torka med så jag är nöjd.

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 06 jan 2014 18:05

Efter tvätt i helgen tog jag vattenkannan som rymmer 5l, vatten och 0,5dl Super dry fylldes på. Detta hälldes över bilen och sen tog det 15 min innan jag började torka av. Det låg vatten kvar på bilen men det var inte mycket.
Efter torkningen vred jag ur våfflan för att se om det kom något vatten men det gjorde det inte. Bilen är en V70 som fick Dodo vax i somras nångång. Ganska bra pärleffekt fortfarande.
Om jag har räknat rätt så är blandningen 1%?

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 06 jan 2014 19:44

Gunvald skrev:Om jag har räknat rätt så är blandningen 1%?
:jeps
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 06 jan 2014 20:31

Gunvald skrev:Efter tvätt i helgen tog jag vattenkannan som rymmer 5l, vatten och 0,5dl Super dry fylldes på. Detta hälldes över bilen och sen tog det 15 min innan jag började torka av. Det låg vatten kvar på bilen men det var inte mycket.
Efter torkningen vred jag ur våfflan för att se om det kom något vatten men det gjorde det inte. Bilen är en V70 som fick Dodo vax i somras nångång. Ganska bra pärleffekt fortfarande.
Lämnar medlet kvar något på lacken?
Hinna, fet yta eller något annat.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Gunvald
Medlem

Inlägg av Gunvald » 06 jan 2014 20:52

progge skrev:
Gunvald skrev:Efter tvätt i helgen tog jag vattenkannan som rymmer 5l, vatten och 0,5dl Super dry fylldes på. Detta hälldes över bilen och sen tog det 15 min innan jag började torka av. Det låg vatten kvar på bilen men det var inte mycket.
Lämnar medlet kvar något på lacken?
Hinna, fet yta eller något annat.
Inte vad jag kan se eller känna. Vad säger ni andra som provat?

anvandare
Ny Medlem

Inlägg av anvandare » 06 jan 2014 23:06

Det som händer är att tensiden vänder och därmed även vattnet. Givetvis så lämnas ingen hinna.
Senast redigerad av 4 anvandare, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem

Inlägg av dunderklumpen » 07 jan 2014 00:28

dunderklumpen skrev:Jag återkommer när jag testat nästa gång!
Citerar mig själv lite där... Glömde helt bort att jag lovat återkomma efter test! Så här gick det:

Tvättade bilen som vanligt. Istället för att torka la jag på SuperDry med lågtrycksspruta (betydligt skonsammare för händerna än att spraya med vanlig sprayflaska). Tror blandningen var 5% om jag kommer ihåg rätt.

Fin dimma över hela bilen och sen avsköljning med öppen slang. Blev hur bra som helst! Jag kunde inte se några kalkfläckar dagen efter. För mig är hela poängen med detta att helt och hållet slippa torka. Om jag ändå måste gå efter och torka kan jag lika gärna torka utan att använda SuperDry först. Det ser ut som att det funkar som jag tänkt!
// dunderklumpen

Arjen
Medlem

Inlägg av Arjen » 07 jan 2014 11:39

dunderklumpen skrev:
dunderklumpen skrev:Jag återkommer när jag testat nästa gång!
Citerar mig själv lite där... Glömde helt bort att jag lovat återkomma efter test! Så här gick det:

Tvättade bilen som vanligt. Istället för att torka la jag på SuperDry med lågtrycksspruta (betydligt skonsammare för händerna än att spraya med vanlig sprayflaska). Tror blandningen var 5% om jag kommer ihåg rätt.

Fin dimma över hela bilen och sen avsköljning med öppen slang. Blev hur bra som helst! Jag kunde inte se några kalkfläckar dagen efter. För mig är hela poängen med detta att helt och hållet slippa torka. Om jag ändå måste gå efter och torka kan jag lika gärna torka utan att använda SuperDry först. Det ser ut som att det funkar som jag tänkt!
Hade också tänkt använda medlet såhär. Fast alla gångerna jag har testat så har det regnat ute så vet inte riktigt hur det blivit med kalkfläckarna. Men avrinningen är riktigt bra.
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar