Nikon D40 går att hitta för runt 1500kr. Bra instegskamera och ett vettigt uttänkt menysystem. Tydligen enklare att förstå än Canons EOS-menyer säger de, detta är dock bara vad jag hört; inget jag själv testat.
Jag har haft 2st D40 genom åren och innan dess en D70 (Samma typ av kamera men lite äldre bara), och har ny en D3100. D3100 kan du få begagnad för kanske 2500-3000kr, kostar runt 4000kr ny dock, så då hade jag personligen sparat en månad till och valt en ny med garanti.
Upplever Nikonkamerorna som lätta att hantera, ha bra batteritid och väldigt lätta att bygga på (stativ, extern blixt mm) Stativ kostar 4-500kr och uppåt beroende på storlek och kvalité, en kinablixt kostar en 400-ing medans Nikons originalblixt ligger på halva kamerans nypris..
Enda negativa med D40/D70/D3100 upplever jag vara att standardobjektivet kanske skulle gått att zooma lite mer. Det ligger på 18-55mm original, och jag funderar på att komplettera med 55-200mm för naturbilder och på bilevenemang och liknande.
Lycka till! Var inte rädd för att åka till nån elektronikaffär och snacka kamera med de - oftast är de rätt kunniga!