Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
- mrjohn
- Medlem
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 05 maj 2010 11:32
Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Jag skulle behöva råd gällande högtryckstvätt.
Vi har ett garage där 8 personer/hobbybilar delar på förvaring och tvättmöjlighet. Jag uppskattar att tvätten används i snitt 1ggr per dag under den varma halvan av året och en gång per vecka på den kalla delen. Det som önskas är en kvalitetsmaskin som håller i många år, enkel att rulla ca 20meter varje gång, behöver bara standardmunstycke men gärna att man kan komplettera med en behållare för foam utan att behöva köpa från tredje part.
Vilket märke/modell skulle ni satsa på? Vet ni någon som är bra prissatt just nu?
Mvh John
Vi har ett garage där 8 personer/hobbybilar delar på förvaring och tvättmöjlighet. Jag uppskattar att tvätten används i snitt 1ggr per dag under den varma halvan av året och en gång per vecka på den kalla delen. Det som önskas är en kvalitetsmaskin som håller i många år, enkel att rulla ca 20meter varje gång, behöver bara standardmunstycke men gärna att man kan komplettera med en behållare för foam utan att behöva köpa från tredje part.
Vilket märke/modell skulle ni satsa på? Vet ni någon som är bra prissatt just nu?
Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Det här tycker jag verkar vara en bra maskin:
http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskal ... c-777.aspx
Prismässigt så ligger den väl bra till om ni är 8 som delar på kostnaden.
http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskal ... c-777.aspx
Prismässigt så ligger den väl bra till om ni är 8 som delar på kostnaden.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Dontus
- Lotterispecialist

- Inlägg: 955
- Blev medlem: 16 aug 2010 14:22
- Ort: Södertälje
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
denna är inte heller så tokig tror jag.
Kränzle 1152
Vet inte om det är någon skillnad i sprutbild jämfört med den Manor länkade till.
Kränzle 1152
Vet inte om det är någon skillnad i sprutbild jämfört med den Manor länkade till.
Senast redigerad av 4 Dontus, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

- Inlägg: 1503
- Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
- Ort: Roslagen
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=368
Mycket trevlig maskin, köpte en sådan själv i våras, rena drömmen att använda gemfört med min gamla Bosch.
Numera är det roligt att plocka fram tvätten det var det inte förut, kostar en slant men vill man ha bra saker så kostar det lite också.
Mycket trevlig maskin, köpte en sådan själv i våras, rena drömmen att använda gemfört med min gamla Bosch.
Numera är det roligt att plocka fram tvätten det var det inte förut, kostar en slant men vill man ha bra saker så kostar det lite också.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 05 maj 2010 11:32
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Tack för bra svar!
Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.
Mvh John
Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.
Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
-
henkek
- Trogen Medlem

- Inlägg: 845
- Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
- Ort: österbybruk
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
kränzle är lika mycket kvalite som kärcher tvättarna
Senast redigerad av 4 henkek, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

- Inlägg: 1503
- Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
- Ort: Roslagen
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Testa och googla på kränzle, finns många nöjda kunder där ute, kanske inte just i svedala.mrjohn skrev:Tack för bra svar!
Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.
Mvh John
Inte för inte så räknas dom i en klass för sig.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Jag har bara hört gott om Kränzle.mrjohn skrev:Tack för bra svar!
Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.
Mvh John
Nilfisk/Alto är väl snäppet bättre än Kärcher.
Det finns väl också Stihl som är som Nilfisk/Alto men med bättre delar i (tror jag).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Rednales
- Kemiexpert

- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Jag köpte precis en Kränzle och där har du en kvalitetsmaskin rakt igenom. Om ni nu är 8 som delar på kostnaden samt använder tvätten så frekvent som ni gör så skulle jag snegla på en lite kraftigare Kränzle.
Tillgång till 400 V? Övertyga dina polare till att hosta upp 1500 var och slå till på denna:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=233
Den lilla 1152 som jag köpte är en modell som på den svenska marknaden säljs modifierad med lägre effekt och tryck (passar oss med 10 A säkringar).
Tillgång till 400 V? Övertyga dina polare till att hosta upp 1500 var och slå till på denna:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=233
Den lilla 1152 som jag köpte är en modell som på den svenska marknaden säljs modifierad med lägre effekt och tryck (passar oss med 10 A säkringar).
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

- Inlägg: 1282
- Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
- Ort: Kvärlöv/Landskrona
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Har du hunnit köra något med maskinen Rednales?
Rätt trevlig va?
Rätt trevlig va?
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
TommyJ
- Medlem
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 25 okt 2008 18:16
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Älskar min Kränzle 
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Underbar, liite högre tryck hade dock varit trevligt. Det jag gillar mest är hur mjukt den startar och stannar. Inga abrupta ryck där inte. Sen är det trevligt med ställbar stråle och bra med vatten som kommer ut (inte bara luft som med gammelkärchern).WaxDog skrev:Har du hunnit köra något med maskinen Rednales?
Rätt trevlig va?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- TAT
- Medlem
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 15 jan 2012 23:23
- Ort: Stockholm
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Har haft för-föregångaren, Kränzle 1150T i 5-6 år.
Extrem kvalitet med alla kopplingar och anslutningar i mässing och 15 m slang. Ingen tendens till glapp eller läckage någonstans. 130 bar tycker jag räcker då vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck.
Enda nackdelen med en industrimaskin är att tillbehören är dyra och inte kan köpas på typ Jula/Bauhaus. Köpte 20 m rensslang med dysa till avloppet och en 90° lans för ett par år sedan. Gick på dryga 3500 vilket man får en hel "lågkvalitetstvätt" för. Tillbehören håller ifs samma toppkvalitet som tvätten.
Extrem kvalitet med alla kopplingar och anslutningar i mässing och 15 m slang. Ingen tendens till glapp eller läckage någonstans. 130 bar tycker jag räcker då vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck.
Enda nackdelen med en industrimaskin är att tillbehören är dyra och inte kan köpas på typ Jula/Bauhaus. Köpte 20 m rensslang med dysa till avloppet och en 90° lans för ett par år sedan. Gick på dryga 3500 vilket man får en hel "lågkvalitetstvätt" för. Tillbehören håller ifs samma toppkvalitet som tvätten.
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 05 maj 2010 11:32
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Är det värt ett par tusen till att gå upp till K 2160 TST tycker ni? Jag vill inte ha 3-fas.
Mvh John
Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Det tycker jag om ni har 16 A i garaget. Småpengar när ni ändå är 8 som delar... 
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 05 maj 2010 11:32
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Det är bara jag som betalar tyvärr. Ok får fundera...
Mvh John
Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 05 maj 2010 11:32
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Vi har bara 10A på utsidan av garaget så det får bli den enklare maskinen. Men det blir nog ändå ett lyft
Tack för alla tips!
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Vad tror ni om Kärcher K7 Premium kostar 5000kr?
Ja har en liten Kärcher K2.XXX som ja köpte 2004 och den har fungerat klockrent i alla väder men har en stor nackdel, lågt tryck och liten vattenförbrukning. Det tar evigheter att spola av avfettningen.
http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 0,11686040
Ja har en liten Kärcher K2.XXX som ja köpte 2004 och den har fungerat klockrent i alla väder men har en stor nackdel, lågt tryck och liten vattenförbrukning. Det tar evigheter att spola av avfettningen.
http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 0,11686040
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

- Inlägg: 2135
- Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
- Ort: Uppsala
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
Föräldrarna köpte en K5 som jag tycker fungerar bra, nackdelen med den är ju plastslangen, K7 verkar ha en bättre och mjukare slang?
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

- Inlägg: 1282
- Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
- Ort: Kvärlöv/Landskrona
Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?
K7:an tvättar bra men Kärchermaskinerna är mer plastiga jämfört med Kränzlen.
Personligen valde jag mellan dessa båda när jag valde tvätt och jag valde Kränzle 1152 och ångrar mig inte det minsta. Den är precis lagom för dom jobb jag utför hemma, tvättar bilar, båtar, stenbeläggningar (med terasstvätten UFO 300).
Personligen valde jag mellan dessa båda när jag valde tvätt och jag valde Kränzle 1152 och ångrar mig inte det minsta. Den är precis lagom för dom jobb jag utför hemma, tvättar bilar, båtar, stenbeläggningar (med terasstvätten UFO 300).
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.