Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av mrjohn » 30 maj 2013 13:13

Jag skulle behöva råd gällande högtryckstvätt.

Vi har ett garage där 8 personer/hobbybilar delar på förvaring och tvättmöjlighet. Jag uppskattar att tvätten används i snitt 1ggr per dag under den varma halvan av året och en gång per vecka på den kalla delen. Det som önskas är en kvalitetsmaskin som håller i många år, enkel att rulla ca 20meter varje gång, behöver bara standardmunstycke men gärna att man kan komplettera med en behållare för foam utan att behöva köpa från tredje part.

Vilket märke/modell skulle ni satsa på? Vet ni någon som är bra prissatt just nu?

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5724
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Manor » 30 maj 2013 13:37

Det här tycker jag verkar vara en bra maskin:
http://shop.bollnasbilvard.se/nilfiskal ... c-777.aspx

Prismässigt så ligger den väl bra till om ni är 8 som delar på kostnaden.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Dontus
Lotterispecialist
Lotterispecialist
Inlägg: 955
Blev medlem: 16 aug 2010 14:22
Ort: Södertälje

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Dontus » 30 maj 2013 14:56

denna är inte heller så tokig tror jag.
Kränzle 1152

Vet inte om det är någon skillnad i sprutbild jämfört med den Manor länkade till.
Senast redigerad av 4 Dontus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av jojje » 30 maj 2013 15:08

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=368

Mycket trevlig maskin, köpte en sådan själv i våras, rena drömmen att använda gemfört med min gamla Bosch.

Numera är det roligt att plocka fram tvätten det var det inte förut, kostar en slant men vill man ha bra saker så kostar det lite också.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av mrjohn » 30 maj 2013 15:53

Tack för bra svar!

Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av henkek » 30 maj 2013 16:12

kränzle är lika mycket kvalite som kärcher tvättarna
Senast redigerad av 4 henkek, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av jojje » 30 maj 2013 17:06

mrjohn skrev:Tack för bra svar!

Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.

Mvh John
Testa och googla på kränzle, finns många nöjda kunder där ute, kanske inte just i svedala.
Inte för inte så räknas dom i en klass för sig.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5724
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Manor » 30 maj 2013 18:05

mrjohn skrev:Tack för bra svar!

Vilket märke är bäst? Kränzle har jag inte hört talas om men det behöver ju inte betyda något.

Mvh John
Jag har bara hört gott om Kränzle.
Nilfisk/Alto är väl snäppet bättre än Kärcher.
Det finns väl också Stihl som är som Nilfisk/Alto men med bättre delar i (tror jag).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Rednales » 30 maj 2013 21:17

Jag köpte precis en Kränzle och där har du en kvalitetsmaskin rakt igenom. Om ni nu är 8 som delar på kostnaden samt använder tvätten så frekvent som ni gör så skulle jag snegla på en lite kraftigare Kränzle.
Tillgång till 400 V? Övertyga dina polare till att hosta upp 1500 var och slå till på denna:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=233

Den lilla 1152 som jag köpte är en modell som på den svenska marknaden säljs modifierad med lägre effekt och tryck (passar oss med 10 A säkringar).
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av WaxDog » 31 maj 2013 10:31

Har du hunnit köra något med maskinen Rednales?
Rätt trevlig va? :mrgreen:
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av TommyJ » 31 maj 2013 12:13

Älskar min Kränzle :best
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Rednales » 31 maj 2013 13:01

WaxDog skrev:Har du hunnit köra något med maskinen Rednales?
Rätt trevlig va? :mrgreen:
Underbar, liite högre tryck hade dock varit trevligt. Det jag gillar mest är hur mjukt den startar och stannar. Inga abrupta ryck där inte. Sen är det trevligt med ställbar stråle och bra med vatten som kommer ut (inte bara luft som med gammelkärchern).
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
TAT
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 jan 2012 23:23
Ort: Stockholm

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av TAT » 31 maj 2013 13:35

Har haft för-föregångaren, Kränzle 1150T i 5-6 år.

Extrem kvalitet med alla kopplingar och anslutningar i mässing och 15 m slang. Ingen tendens till glapp eller läckage någonstans. 130 bar tycker jag räcker då vattenmängden är viktigare än ett extremt högt arbetstryck.

Enda nackdelen med en industrimaskin är att tillbehören är dyra och inte kan köpas på typ Jula/Bauhaus. Köpte 20 m rensslang med dysa till avloppet och en 90° lans för ett par år sedan. Gick på dryga 3500 vilket man får en hel "lågkvalitetstvätt" för. Tillbehören håller ifs samma toppkvalitet som tvätten. :best
Senast redigerad av 4 TAT, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av mrjohn » 31 maj 2013 18:25

Är det värt ett par tusen till att gå upp till K 2160 TST tycker ni? Jag vill inte ha 3-fas.

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Rednales » 31 maj 2013 19:13

Det tycker jag om ni har 16 A i garaget. Småpengar när ni ändå är 8 som delar... :jeps
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av mrjohn » 01 jun 2013 14:23

Det är bara jag som betalar tyvärr. Ok får fundera...

Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 05 maj 2010 11:32

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av mrjohn » 03 jun 2013 09:43

Vi har bara 10A på utsidan av garaget så det får bli den enklare maskinen. Men det blir nog ändå ett lyft :) Tack för alla tips!
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
_________________________________
Mvh John
http://www.garaget.org/mrjohn

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Perra83 » 11 jun 2013 09:20

Vad tror ni om Kärcher K7 Premium kostar 5000kr?
Ja har en liten Kärcher K2.XXX som ja köpte 2004 och den har fungerat klockrent i alla väder men har en stor nackdel, lågt tryck och liten vattenförbrukning. Det tar evigheter att spola av avfettningen.

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home ... 0,11686040
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av Lemerok » 11 jun 2013 10:38

Föräldrarna köpte en K5 som jag tycker fungerar bra, nackdelen med den är ju plastslangen, K7 verkar ha en bättre och mjukare slang?
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Vilken högtryckstvätt skulle ni valt?

Inlägg av WaxDog » 11 jun 2013 12:16

K7:an tvättar bra men Kärchermaskinerna är mer plastiga jämfört med Kränzlen.
Personligen valde jag mellan dessa båda när jag valde tvätt och jag valde Kränzle 1152 och ångrar mig inte det minsta. Den är precis lagom för dom jobb jag utför hemma, tvättar bilar, båtar, stenbeläggningar (med terasstvätten UFO 300).
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Skriv svar