Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Köpa bil
- fisher91
- Trogen Medlem

Re: Köpa bil
Manor har rätt. allt som heter longlife kan man likaväl hälla ner i avloppet.
Longlife oljorna som ska byttas på flera tusen mil kloggar upp motor nå fruktanvärt
Longlife oljorna som ska byttas på flera tusen mil kloggar upp motor nå fruktanvärt
Senast redigerad av 1 fisher91, redigerad totalt 14 gånger.
Automatlådor
- WaxDog
- Sponsor

Civic har sina ljusa punkter men också några svagare.
Jag hade en 2,2 cdti som jag körde ca 8000mil med om jag minns rätt.
På plussidan:
+ Drivlinan. Underbar manuell låda och en motor som är väldigt pigg i den lilla bilen.
+ Ligger ganska bra på vägen. Jämförbart uppträdande med sambons BMW 3-serie.
+ Utrymmet inuti. Jag vet inte hur dom byggt den men man fattar inte hur den kan vara så rymlig inuti, den ser ju så liten ut på utsidan.
+ Biostolarna bak, smart!
+ Stolarna fram, mycket sköna.
+ Instrumenteringen, allt sitter logiskt och bra till även om det ser ut som ett rymdskepp i början.
+ 2,2:an är riktigt snål. Körde Skåne-Fjällen på 0,41 som rekord och pendling dagligen 2 mil till jobbet skötte den på 0,52 i snitt.
På Minussidan
- Ganska mycket vägljud från 225:orna som är original.
- Högtalare och stereon är riktigt kassa, jag stoppade in bättre högtalare men det hjälpte bara en aning. Dålig mottagning på radiodelen också.
- Plastknarr. Vissa paneler fick lite knarr efter några tusen mil.
- Lite småsaker som dom var garantireparationer, nåt med tanklocket, nåt med handbromsen. Kolla så det är gjort.
- Spröd lack. Blir stenskott väldigt snabbt. Fick bra träning i att använda Chipex.
Finns uppdaterad mjukvara till motorn också. Har man den första mjukvaran kan oljetryckslampan börja lysa men det är bara en bugg i mjukvaran.
För all info du behöver om Civic så kolla in forumen på Civinfo. Där står precis allt.
Jag hade en 2,2 cdti som jag körde ca 8000mil med om jag minns rätt.
På plussidan:
+ Drivlinan. Underbar manuell låda och en motor som är väldigt pigg i den lilla bilen.
+ Ligger ganska bra på vägen. Jämförbart uppträdande med sambons BMW 3-serie.
+ Utrymmet inuti. Jag vet inte hur dom byggt den men man fattar inte hur den kan vara så rymlig inuti, den ser ju så liten ut på utsidan.
+ Biostolarna bak, smart!
+ Stolarna fram, mycket sköna.
+ Instrumenteringen, allt sitter logiskt och bra till även om det ser ut som ett rymdskepp i början.
+ 2,2:an är riktigt snål. Körde Skåne-Fjällen på 0,41 som rekord och pendling dagligen 2 mil till jobbet skötte den på 0,52 i snitt.
På Minussidan
- Ganska mycket vägljud från 225:orna som är original.
- Högtalare och stereon är riktigt kassa, jag stoppade in bättre högtalare men det hjälpte bara en aning. Dålig mottagning på radiodelen också.
- Plastknarr. Vissa paneler fick lite knarr efter några tusen mil.
- Lite småsaker som dom var garantireparationer, nåt med tanklocket, nåt med handbromsen. Kolla så det är gjort.
- Spröd lack. Blir stenskott väldigt snabbt. Fick bra träning i att använda Chipex.
Finns uppdaterad mjukvara till motorn också. Har man den första mjukvaran kan oljetryckslampan börja lysa men det är bara en bugg i mjukvaran.
För all info du behöver om Civic så kolla in forumen på Civinfo. Där står precis allt.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
-
bigguns
- Entusiast

Själv skulle jag INTE ha valt en turbobil för de kortkörningarna som jag tror du gör med max 1000 mil /år.
Blir ingen bra ekonomi på en sån om man ska ha den ett tag.
N:2 är, välj en bil med kamkedja, om det är totalekonomin som styr.
Ska vi prata baksätesutrymme, glöm en Saab el Volvo kombi. Provsitt en Vectra el Mondeo, el varför inte kungen av baksäten Skoda Superb. Barnen växer, men ni kan ju vara av den korväxta sorten också o då är det inget baksätesproblem.
Av de fyra nämda bilarna hade jag Inte valt nångon av dessa.
Men om ja MÅSTE, Civic 1.8 med dragkrok, om totalekonomin får tala.
Mvh Fredrik
Blir ingen bra ekonomi på en sån om man ska ha den ett tag.
N:2 är, välj en bil med kamkedja, om det är totalekonomin som styr.
Ska vi prata baksätesutrymme, glöm en Saab el Volvo kombi. Provsitt en Vectra el Mondeo, el varför inte kungen av baksäten Skoda Superb. Barnen växer, men ni kan ju vara av den korväxta sorten också o då är det inget baksätesproblem.
Av de fyra nämda bilarna hade jag Inte valt nångon av dessa.
Men om ja MÅSTE, Civic 1.8 med dragkrok, om totalekonomin får tala.
Mvh Fredrik
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
- Lasseman
- Medlem
- Kontakt:
fisher91 skrev:Manor har rätt. allt som heter longlife kan man likaväl hälla ner i avloppet.
Word! Funkar KANSKE om du kör 5000mil/år, annars är det skräp!
Senast redigerad av 1 Lasseman, redigerad totalt 14 gånger.
-
deciso
- Trogen Medlem

Tackar för alla tips o tankar om bilköp.
Service intervallet är inget problem då jag bl.a. jobbar med att serva V50 o V70.
Just nu lutar det åt Civic. Dock är det ovanligt med dragkrok på dom men det får jag väl montera i efterhand.
Opel vectra får vara hur stor som helst. Och billig. Blir ingen Opel ändå.
Service intervallet är inget problem då jag bl.a. jobbar med att serva V50 o V70.
Just nu lutar det åt Civic. Dock är det ovanligt med dragkrok på dom men det får jag väl montera i efterhand.
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.
-
bigguns
- Entusiast

deciso skrev:Tackar för alla tips o tankar om bilköp.
Jobbar du som Volvomek?
Då är väl servicekostnaden inget problem
mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.
-
deciso
- Trogen Medlem

Näe, servicekostnaden är inget problem.
Men att kalla mig Volvomek är att ta i
Men att kalla mig Volvomek är att ta i
- Manor
- Moderator

Köpa bil
Jag håller med om Opel...men jag sa samma sak om Ford, men det blev ändå en Ford Ka när vi fick ett bra erbjudande. Någon fransk bil blir det dock aldrig igen för mig...en gång och aldrig mer. De har kanske blivit bättre, men det är tyvärr inget jag litar på...deciso skrev:Tackar för alla tips o tankar om bilköp.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
wallnermike
- Medlem
Efter som nästan ingen annan säger det så säger jag SAAB
Haft min 9-3:a i snart två år och det ända jag fått göra mer än vanlig service är byta spridare(Biopower) kostade 2300 för alla fyra inklusive jobb.
Haft min 9-3:a i snart två år och det ända jag fått göra mer än vanlig service är byta spridare(Biopower) kostade 2300 för alla fyra inklusive jobb.
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.
- progge
- Moderator

Om det finns reservdelar ja.
Detta är ett stort problem, tex tändningsnycklar.
Man byter hela lås serier då detta är vad som finns kostnad runt en tia.
Bytte bort min Saab av denna anledning.
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
deciso
- Trogen Medlem

Vad menar du?progge skrev:Om det finns reservdelar ja.
Har pratat med flera saabägare på jobbet o dom är väldigt nöjda. Dieseln verkar det vara endel bekymmer med men för min del så är det bensin som gäller. Provkörde en kompis -05 idag o blev väl inte jätteimpad.
Men ska ändå åka o titta på en saab 9-3SC 2,0T -08 till helgen. Delar tror jag inte är något problem men vet du något så fram med det.
- Manor
- Moderator

Köpa bil
Den enda fördelen som finns med SAAB är väl att de är billiga att köpa just nu.
I övrigt så är det väl en ganska dålig kvalitet både på bilarna och serviceställena, även om man kan ha tur.
I övrigt så är det väl en ganska dålig kvalitet både på bilarna och serviceställena, även om man kan ha tur.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
svempus
- Medlem
tycker inte jag. jag har faktiskt haft mindre problem med mina Saabar än andra bilmärken som jag har haft. men du kanske menar bilar från när gm vart för involverade i Saab från 93 och nyare typ..Manor skrev:Den enda fördelen som finns med SAAB är väl att de är billiga att köpa just nu.
Senast redigerad av 1 svempus, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

Köpa bil
Jag ska inte påstå att jag är någon SAAB expert. Mina föräldrar körde SAAB under 12 år runt 80-talet...och det var en massa strul med dessa. Kollegor som kört SAAB har väl varit sådär lagom nöjda. En del verkar dock ha tur...men generellt sätt så har både bilar och verkstäderna haft problem. Man ska åtminstone veta vad man ger sig in på när man köper en SAAB...det är definitivt inte ett strulfritt kvalitetsmärke vi pratar om.svempus skrev:tycker inte jag. jag har faktiskt haft mindre problem med mina Saabar än andra bilmärken som jag har haft. men du kanske menar bilar från när gm vart för involverade i Saab från 93 och nyare typ..Manor skrev:Den enda fördelen som finns med SAAB är väl att de är billiga att köpa just nu.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
peta
- Medlem
Köpa bil
Inleder med att du inte är expert, avslutar med expertkommentar ...Manor skrev:Jag ska inte påstå att jag är någon SAAB expert. Mina föräldrar körde SAAB under 12 år runt 80-talet...och det var en massa strul med dessa. Kollegor som kört SAAB har väl varit sådär lagom nöjda. En del verkar dock ha tur...men generellt sätt så har både bilar och verkstäderna haft problem. Man ska åtminstone veta vad man ger sig in på när man köper en SAAB...det är definitivt inte ett strulfritt kvalitetsmärke vi pratar om.svempus skrev:tycker inte jag. jag har faktiskt haft mindre problem med mina Saabar än andra bilmärken som jag har haft. men du kanske menar bilar från när gm vart för involverade i Saab från 93 och nyare typ..Manor skrev:Den enda fördelen som finns med SAAB är väl att de är billiga att köpa just nu.
Vilka är de strulfria kvalitetsmärkena du är inne på?
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.
-
miken
- Entusiast

Saab är fina bilar mycket bil för pengarna 
Senast redigerad av 1 miken, redigerad totalt 14 gånger.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
deciso
- Trogen Medlem

Hur saab var på -80talet är väl helt ointressant när det gäller en -08
O vilka bilar är strulfria ?
- Manor
- Moderator

Om jag inleder med att jag inte är expert...så ska det ju inte tolkas vara en expertkommentar på slutetpeta skrev:Inleder med att du inte är expert, avslutar med expertkommentar ...
Vilka är de strulfria kvalitetsmärkena du är inne på?
Detta är min personliga åsikt baserat på skrönor, rykten, kollegors gnäll etc. Det är väl så som de flesta bildar sig en uppfattning om saker och ting. I min värld så är inte SAAB en höjdarbil, men det finns det säkert sådana som tycker.
Absolut får man mycket för pengarna, det håller jag med om...men man får väl vara beredd på lite bekymmer är känslan som jag har fått.miken skrev:Saab är fina bilar mycket bil för pengarna
Helt korrekt, men om man exempelvis tittar på Volvo så var det en kvalitetsbil (en bil som oftast var felfri och gick att lita på) på 80-talet...därefter har det gått utför med Volvo och den är inte lika felfri längre. Jag antar att om SAAB var skit på 80-talet, så är det kanske än värre nu. Rätt eller fel...ingen aning...det är min tolkning som en ICKE expertdeciso skrev:Hur saab var på -80talet är väl helt ointressant när det gäller en -08![]()
Strulfria bilar...japanska och koreanska verkar fortfarande hålla ihop bäst, men visst finns det undantag från det också. Det är dock ett generellt svar som jag faktiskt tror ligger nära sanningen.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Rednales
- Kemiexpert

Vi har en 9-5:a -06 som nu rullat 12k (6k i vår ägo). Har endast gjort service på den och bytt xenonlampor (bytte båda fast bara den ena som la av). Annars har den rullat klanderfritt, att stolarna är bland de skönaste på marknaden är inget jag lider av heller (nästan i klass med 9000 stolarna
).
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.
-
peta
- Medlem
Köpa bil
Jag är fortfarande lite nyfiken på vad det är man ska vara medveten om innan man ger sig in på att köpa en SAAB?Manor skrev:Om jag inleder med att jag inte är expert...så ska det ju inte tolkas vara en expertkommentar på slutetpeta skrev:Inleder med att du inte är expert, avslutar med expertkommentar ...
Vilka är de strulfria kvalitetsmärkena du är inne på?.
Detta är min personliga åsikt baserat på skrönor, rykten, kollegors gnäll etc. Det är väl så som de flesta bildar sig en uppfattning om saker och ting. I min värld så är inte SAAB en höjdarbil, men det finns det säkert sådana som tycker.
Absolut får man mycket för pengarna, det håller jag med om...men man får väl vara beredd på lite bekymmer är känslan som jag har fått.miken skrev:Saab är fina bilar mycket bil för pengarna
Helt korrekt, men om man exempelvis tittar på Volvo så var det en kvalitetsbil (en bil som oftast var felfri och gick att lita på) på 80-talet...därefter har det gått utför med Volvo och den är inte lika felfri längre. Jag antar att om SAAB var skit på 80-talet, så är det kanske än värre nu. Rätt eller fel...ingen aning...det är min tolkning som en ICKE expertdeciso skrev:Hur saab var på -80talet är väl helt ointressant när det gäller en -08![]()
O vilka bilar är strulfria ?.
Strulfria bilar...japanska och koreanska verkar fortfarande hålla ihop bäst, men visst finns det undantag från det också. Det är dock ett generellt svar som jag faktiskt tror ligger nära sanningen.
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.