Hejsan. ny här Kris heter jag och bor i Arbrå i Hälsingland. Har en audi S2,a som är mitt skötebarn men jag har problem med fälgarna på den... Fälgarna är pulverlackade på mitt jobb för 2 år sedan, jag tvättar bilen enbart för hand och det är ofta. Använde från början alltid sonax fälgförsegling vilket verkade fungera hyffsat iaf, men sen glömdes det liksom av, men fälgarna vart fortfarande rena när jag tvättade. Men nu har det kommit till ett läge då jag INTE kan få dom helt rena igen. Det är nästan som skuggor i lacken efter vanligt bromsdamm och jag börjar nu bli riktigt less. Jag har provat OK,s fälgrent (vilket va det ända som fungerade från början konstigt nog, men nu funkar inte det heller) JetinB, TrebbleX eller vad det heter, Citronavfettning, Mac124, petroleum, till och med så blåste jag på brakeleen bara för att se om det hände något men utan resultat. Fälgarna är ju inte jätteskitiga och man måste syna dom noggrant för att se det här men jag är petig och håller på att få psykbryt på dom. Jag har sedan provat att putsa bort skiten med autosmart vax/polish utan just något vidare resultat. Vad ska jag göra? Några tips? Bilen kan ni se här http://www.garaget.org/fish
Mvh Krille.
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hej från Arbrå. Hjälp, få rent pulverlackade fälgar?.
-
Fish
- Ny Medlem
Hej från Arbrå. Hjälp, få rent pulverlackade fälgar?.
Senast redigerad av 4 Fish, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re: Hej från Arbrå. Hjälp, få rent pulverlackade fälgar?.
Hej!
Biltema har ett fälgrengöringsmedel som både är billigt men bra...dock kallas det för "lungdödare" då det är en hemskt stark doft,
Jag har dock behandlat mina fälgar med Ultima Paint Guard+. Jag tog på 3 lager innan de monterades, och det har varit väldigt lätt att hålla dem rena hela säsongen. När är även vinterhjulen behandlade på samma sätt, och hoppas att även det ska fungera trots användningen av starkare medel vintertid. Nu på sommaren har det räckt med vatten och bilschampo. Finessen med Ultima Paint Guard+ mot många andra medel är att den går att lägga på vilken yta som helst. Andra liknande medel/lackskydd kanske blir flammiga på dina pulverlackade fälgar!!?
Lycka till
.
Biltema har ett fälgrengöringsmedel som både är billigt men bra...dock kallas det för "lungdödare" då det är en hemskt stark doft,
Jag har dock behandlat mina fälgar med Ultima Paint Guard+. Jag tog på 3 lager innan de monterades, och det har varit väldigt lätt att hålla dem rena hela säsongen. När är även vinterhjulen behandlade på samma sätt, och hoppas att även det ska fungera trots användningen av starkare medel vintertid. Nu på sommaren har det räckt med vatten och bilschampo. Finessen med Ultima Paint Guard+ mot många andra medel är att den går att lägga på vilken yta som helst. Andra liknande medel/lackskydd kanske blir flammiga på dina pulverlackade fälgar!!?
Lycka till
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
du är ju ganska nära oss
du kan ju komma förbi så kan vi kika på det och se om vi kan ge några goda råd.
alltid lättare när man kan se hur det ser ut
du kan ju komma förbi så kan vi kika på det och se om vi kan ge några goda råd.
alltid lättare när man kan se hur det ser ut
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
Fish
- Ny Medlem
Biltemas har jag också hört ska vara bra, men inte provat. Ja har det inte blivit flammigt av allt skit jag vräkt på dom i rent vrede så borde det inte bli värre av Ultima heller skulle jag tro.
Yerfen, min tremänning Mattias) jobbar ju hos er... Att jag inte har tänkt på att fråga han
Jag är bra kompis med Dymek så det har ju blivit att man mest hängt där när det kommer till bilvårdandet... Men jag kommer in någon dag så får vi se om ni har nån lösning, annars lackar jag om dom igen 
Yerfen, min tremänning Mattias) jobbar ju hos er... Att jag inte har tänkt på att fråga han
Senast redigerad av 4 Fish, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Inte så att du gnidit och putsat fälgarna så ofta så du börjar komma igenom lacken ?
Så här skulle jag gjort....Grovrubbing och lite handjagande med microfiber...vad får jag för resultat?
Börjar fälgarna bli lite gulaktiga så kan man få ren dessa med produkter som innehåller fosforsyra alt oxalsyra...Lämplig fälgborste och lite lättare jobb med dito....Använd skyddsglasögon...
Petrolium produkter klarar inte denna uppgift, utan det låter som fälgborste och fosforsyra behövs...Du har helt enkelt ett lager med starkt ingrodd beläggning som måste bort....Pulverlackade fälgar är väldigt tåliga när det gäller tuffare behandlingar....
Roligt med någon från Arbrå !!
Och välkommen till forumet !!
Så här skulle jag gjort....Grovrubbing och lite handjagande med microfiber...vad får jag för resultat?
Börjar fälgarna bli lite gulaktiga så kan man få ren dessa med produkter som innehåller fosforsyra alt oxalsyra...Lämplig fälgborste och lite lättare jobb med dito....Använd skyddsglasögon...
Petrolium produkter klarar inte denna uppgift, utan det låter som fälgborste och fosforsyra behövs...Du har helt enkelt ett lager med starkt ingrodd beläggning som måste bort....Pulverlackade fälgar är väldigt tåliga när det gäller tuffare behandlingar....
Roligt med någon från Arbrå !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Fish
- Ny Medlem
Hej.Nisse skrev:Inte så att du gnidit och putsat fälgarna så ofta så du börjar komma igenom lacken ?
Roligt med någon från Arbrå !!![]()
Nä, igenom har jag inte kommit det hade jag sett isf. Är ganska tjockt med färg på dom, och det här är första gången jag har försökt att "polera" dom. Annars har det varit vanlig tvätt.
Petroliumet hade jag på mest för att jag tyckte jag hade provat allt annat och det stog där bredvid så jag tänkte att det kan ju inte skada.
Borste använder jag har provat både fälgborste och en grövre hårdare diskborste.
Jag ska se om jag kan hitta något medel med fosfor eller oxalsyra
Vad tror ni om att använda lera/clay på fälgarna? Skulle det kunna ha någon inverkan på sånhär smuts?
Ser att du oxå är från Arbrå Nisse... Då kanske du har sett min bil? Och tack för välkomnandet