Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa sätt att rostlaga på?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
haggan
Medlem

Bästa sätt att rostlaga på?

Inlägg av haggan » 07 apr 2011 23:01

Tjena, ska ta och rostlaga bilen, det är ytrost som ska fixas och jag har tänkt att jag skulle göra i följande steg.

1. slipa bort rosten.
2. Spruta på Hagmans ca primer http://www.hagmans.se/se/Produkter/Rost ... imer/11160 är det ett bra rost skydd?
3. slipa slipa och slipa upp till p1200 eller 2000 innan lackering ( är det för grovt eller för fint? Tänker om det kan det bli för fint slipat, alltså att lacken inte har något att sätta sej i)
4. lacka de lagade ställerna med volvos 601 röd
5. våtslipa lackskarvarna med 4000
6.rubba och polera de nylackade ställerna + all den gammla solblekta lacken så hela lacken blir riktigt röd och fin.

Kan detta vara en bra plan till att få till en seriös rostlagning som håller?

Kommer det synas mycket att man rostlagat, tex nyansskillnad även om man polerar både den nya och gammla lacken sammtidigt?

Mvh Jonas :D
Senast redigerad av 4 haggan, redigerad totalt 14 gång.

haggan
Medlem

Re: Bästa sätt att rostlaga på?

Inlägg av haggan » 07 apr 2011 23:43

Vi köpte en punktbläster från biltema som vi inte har använt än, då blir det till att testa den då :D
Hur använder man den? häller i sand i sprutan och sprutar mot rosten? Hur är det med områden runtomkring, skvätter det inte blästersand runt om kring? :D

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 07 apr 2011 23:52

Med en punktbläster så trycker du gummimunstycket mot området där du har rost, dvs det kommer inte stänka blästersand på några områden utom där du placerat munstycket...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 08 apr 2011 07:38

Finns/fanns även blästermallar som man kan använda sig av om rostfläcken är mindre än blästerpistolens munstycke. Så man inte blästrar större område än nödvändigt. Mallarna är gummi skivor med olika hål och formationer.

Var noga med att se så du verkligen får bort all rost. Det kryper gärna under lacken långt mer än vad bara rostfläcken är eller rostbubblan. Rostlagade en bmw 03'a där det "bara" va bubblor stora som ärtor som när man väl började blästra och slipa visade sig vara som 1 kronor och mer... :|

Värre är det om det är en omlackad del med spackel där kan det krypa riktigt långt om lackeringen har gjorts dåligt..
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.

haggan
Medlem

Inlägg av haggan » 08 apr 2011 08:52

Då får det bli till att blästra då :D
Men kvar på frågan om färg, hur mycket kostar det ungefär hos volvo för färgen? 2-3 dl är det för lite? och rekomenderar ni inte att jag beställer färg hos lokala billackaren?

Mvh :D

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 08 apr 2011 15:46

Brukar betala 500:- för 5 dl basfärg, 5 dl klarlack, härdare, några dl förtunning och siliconferner.

Se bara till att få lösningsmedels baserad färg. Annars kan du få problem som vanlig hemma fixare att torka den.
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.

haggan
Medlem

Inlägg av haggan » 11 apr 2011 10:56

Det är 4 skärmkanter, vid sidoblinkers och ett par mindre ställen, men föreslår ni att jag ska köpa färg hos billackarn eller hos volvo? Någon som har erfarenhet av volvos färg om det är bra färg så det inte blir skit efter ett par år?

Mvh :mrgreen:

Användarvisningsbild
zwizzen
Medlem

Inlägg av zwizzen » 11 apr 2011 13:16

Hasse är det inte bara 1K färg från Volvo men om du åker till en billackerare så har dom 2k färg? 2k färg står emot bättre när det gäller avfettningar osv :)
Senast redigerad av 4 zwizzen, redigerad totalt 14 gång.

sodisodi

Inlägg av sodisodi » 11 apr 2011 15:30

biltemas punktbläster funkar utmärkt :jeps har en själv.
Tog några fläckar i 50 öres storlek på pojkens bil blev helt plåtrent
Senast redigerad av 4 sodisodi, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 11 apr 2011 19:22

polera upp ytan innan du lägger i färg. så får du mindre nyansskillnad.
sedan slipa och polera när du lag på färg :jeps
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 apr 2011 21:02

Tråkigt nog så har många fabrikat vattenbaserad bättringsfärg idag...Även till dom äldre modellerna av t.ex. volvo....svår att jobba med...inte bra alls...det man skall göra är att beställa färg hos den som säljer billack...1dl basfärg....1dl klarlack....1dl härdare....för den som vill penselmåla....finns 2K grundfärg som är kanonbra...för den som vill spraylackera finns baslack i 400ml behållare med drivgas....sedan 400ml klarlack med drivgas...och i botten en härdarutlösare....använder man detta så kan man göra proffsjobb på mindre ytor som backspegelkåpor...dörrlister....mm....och det håller!!

http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Sprayco-BC%2B2K-KIT
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

haggan
Medlem

Inlägg av haggan » 11 apr 2011 23:04

yerfen skrev:polera upp ytan innan du lägger i färg. så får du mindre nyansskillnad.
Menar du att jag ska polera hela bilen och sen lacka de lagade delarna eller polera de lagade delarna innan jag lackar dom? Mvh Jonas :D

haggan
Medlem

Inlägg av haggan » 11 apr 2011 23:08

Nisse skrev:Tråkigt nog så har många fabrikat vattenbaserad bättringsfärg idag...Även till dom äldre modellerna av t.ex. volvo....svår att jobba med...inte bra alls...det man skall göra är att beställa färg hos den som säljer billack...1dl basfärg....1dl klarlack....1dl härdare....för den som vill penselmåla....finns 2K grundfärg som är kanonbra...för den som vill spraylackera finns baslack i 400ml behållare med drivgas....sedan 400ml klarlack med drivgas...och i botten en härdarutlösare....använder man detta så kan man göra proffsjobb på mindre ytor som backspegelkåpor...dörrlister....mm....och det håller!!

http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Sprayco-BC%2B2K-KIT

Tack för alla svaren! Så som slutsats, ska jag köpa tex 3 dl 2k färg från billackaren och lacka med spruta eller får jag ungefär samma kvalitet på färgen även om jag köper färg på burk och köpa det istället? Den är som sakt skärmkanter och sedan ett par ställen mitt på karossen som ska målas

Mvh Jonas :mrgreen:

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 13 apr 2011 21:23

haggan skrev:
yerfen skrev:polera upp ytan innan du lägger i färg. så får du mindre nyansskillnad.
Menar du att jag ska polera hela bilen och sen lacka de lagade delarna eller polera de lagade delarna innan jag lackar dom? Mvh Jonas :D
huvudsaken är att få rent lacken runt det området du ska lacka. då du sa att lacken var oxiderad.
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

haggan
Medlem

Inlägg av haggan » 14 apr 2011 14:18

Okej, så det är till fördel att rubba lacken runt de ställen som ska lagas?

Mvh:D

Skriv svar