Oj, jag har bokstavligen drunknat i alla tips och olika produkter som finns att läsa om
Hittills har jag både lärt mig lite och dessutom lyckats bli förvirrad gällande de olika produkterna och vad som är bäst att använda. Men jag gillar att lära mig att göra på rätt sätt och den här bilen vill jag verkligen sköta om. Här finns ju många som har massor av goda råd och det är ju jättekul
Jag har precis köpt en bil som gått sedan januari i år, modell 2009. Metalliclack. (Silverpilen heter den) Den är fin i lacken, möjligen att man anar lite knottror men det är knappt. Jag tror inte den är behandlad på något sätt sedan tillverkningen.
För att försöka få någon rätsida på det här med rengöring och lackskydd så ställer jag några frågor här.
Frågor:
1. Ska man använda polermedel på en så pass ny lack eller är det bättre att tvätta och sedan vaxa direkt? Eller ska man polera med finrubbing eller plera helt utan något medel?
2. Är det något särskilt man måste tänka på när det är metallic-lack?
3. Ska jag använda ett 1- eller 2- komponents lackskydd eller vax (tex autosmart skand. hårdvax el lahegas)? Eller ska jag först använda lackskydd sedan vax direkt efter?
Hur ofta kan och ska man använda ett lackskydd? Är det bra att vax bilen flera gånger på raken?
4. Hur vet man att ett medel är fritt från silikon (vax, lackskydd, vinylrent osv)?
5. En tanke jag har är att vaxa/lackskydda bilen ordentligt nu under sommaren och i höst och sedan under vintern då salt och asfaltsprickar ska bort, ta ett wet wax (lahegas tex) efter rengöring på de utsatta ställen där extra rengöring behövs dvs långt ner på bilen spec. tröskellådor och dörrkant. Är det rätt tänkt eller finns det nackdelar med att göra så? (vintertid är det gds-hall som gäller). Ska man ha avfettning på hela bilen under vintern? Behöver man vaxa den igen då?
6. Ska man använda ett speciellt vax till motorn och motorutrymmet eller fungerar det som man har till övriga bilen? Ska man ha ett särskilt vax till alu-fälgar?
Som ni ser är jag något förvirrad men på god väg att få en slags uppfattning.
Det är kanske för många frågor på en gång... Jag hoppas att någon av er har lust att svara det vore super! Jag har läst en hel del på forumet redan men inte lyckats bli klar över hur jag ska göra. Dessutom har jag tittat på de blanka fina nyputsade bilarna