Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Märkliga rostfläckar

Allt utvändigt arbete och produktval.
Volk
Ny Medlem

Märkliga rostfläckar

Inlägg av Volk » 07 jun 2010 01:17

Ny kille på plats med en fråga om märkliga fläckar.

Bilen i fråga är en Lexus LS400 -95 som har varit i min ägo i 3 år. Under den tiden har jag varit fruktansvärt lat och inte gett bilen den kärlek den förtjänar, så inget polerande har utförts under tiden jag ägt den. Nu gjorde jag dock slag i saken och beställde hem ett paket med varierande produkter från Autosmart (köpte från Bollnäs Bilvård, grymt snabba). Det blev Amaze, Mirror Image, Silver Seal, lite blandade polerrondeller (till BT-maskinen) samt mikrofiberdukar.
Glad i hågen startade jag upp projektet idag med att göra en rejäl tvätt. Jag började med kallavfettning, sedan HD Grön i 1:20 blandning (rejält skitig så jag tog en tung blandning) och avslutade med schamponering. Nu ser bilen klart mycket gladare ut MEN jag har några mycket märkliga fläckar som jag inte förstår vad det är. Än värre är att jag inte får bort dom.

Jag misstänker det är någon form av flygrost men av de jag läst om flygrost ska det vara mindre fläckar. Det jag har ligger i stora partier på flera ställen på bilen och på vissa ställen ser det ut som kraftigt rostangrepp.
Jag bifogar lite bilder för att ni experter lättare ska kunna se vad jag råkat ut för:

Bild tagen en bit ifrån för storleksreferens:
Bild

Inzoomat
Bild

Närbild
Bild

Typexempel på hur det kan se ut
Bild

Här ser det ut som kraftigt rostangrepp precis under en list
Bild

Bilden med listen visar hur stort problemet är. Likadant ser det ut på ett flertal lister, under gummilisterna kring fönstren och även dörrkarmarna som ni ser är lackade svarta. Jag har provat att köra med polermaskinen men det gör ingen skillnad alls (jag ska sluta med det då jag förstått det kan repa lacken).

Så vad ska jag hitta på? Jag har förstått att sådan där lera är rena undermedlet så jag gissar jag behöver skaffa sådan, men vilken föreslås? Sen är ju problemet att det är så fruktansvärt mycket och ligger i och kring listerna så det bästa vore om det fanns något magiskt medel i stil med avfettning som jag kunde spruta på som sedan löste upp fläckarna.

Jag vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få, under tiden problemet löses så får bilen stå kvar där hon står idag:
Bild

MVH Michael
Senast redigerad av 4 Volk, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Märkliga rostfläckar

Inlägg av Tantrum » 07 jun 2010 08:19

Välkommen till forumet! :)

Jag har sett bilar som sett ut på ungefär samma sätt. Då hade ägarna kört slut på bromsbeläggen utan att märka det, med följden att "metallpulver" från bromsen brände fast lite varstans på bilen. Det blev liksom en rostbrun hinna över vissa partier på bilen.

Om det verkligen är samlingar av rost går de troligen rätt smidigt att få bort med en syratvätt. Bara att spraya på och låta verka, som en avfettning. Det går också bra att svampa försiktigt på de ställen där det behövs. Se till att alla lösa partiklar är borta först bara :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Volk
Ny Medlem

Inlägg av Volk » 07 jun 2010 11:24

Tack för svaret. Det här är lite roligt faktiskt, jag bytte nämligen belägg fram på bilen för inte allt för länge sedan och då visade det sig att ett av beläggen på just höger sida (samma sida som är värst drabbad) var ganska slitet. Så du har nog rätt, boven är slitna bromsbelägg.

Den här syratvätten du pratar om, är det sådant här medel man skall använda då:
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-525.aspx

Kan man spruta detta över hela bilen utan att skada något? Jag har nämligen dessa svarta prickar över i stort sett hela bilen, men då bara enstaka på t.ex. bakluckan. Går det bra att lägga på medlet där eller är det kanske bättre att köra med en clay? Eller båda?

Och du, tack för välkomnandet! 8-)

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 07 jun 2010 11:38

Lahega har en produkt som heter Rail-Tixo som ska vara effektiv på flygrost och liknande, har inte testat själv men hört fler som gjort det med bra resultat

http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=223

http://www.prorecond.se/forum/viewtopic ... light=rail
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Göran

Inlägg av Göran » 07 jun 2010 11:46

Tänk på att den är frätande! Handskar och skyddsglasögon på!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 07 jun 2010 12:55

Volk skrev:Tack för svaret. Det här är lite roligt faktiskt, jag bytte nämligen belägg fram på bilen för inte allt för länge sedan och då visade det sig att ett av beläggen på just höger sida (samma sida som är värst drabbad) var ganska slitet. Så du har nog rätt, boven är slitna bromsbelägg.

Den här syratvätten du pratar om, är det sådant här medel man skall använda då:
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-525.aspx

Kan man spruta detta över hela bilen utan att skada något? Jag har nämligen dessa svarta prickar över i stort sett hela bilen, men då bara enstaka på t.ex. bakluckan. Går det bra att lägga på medlet där eller är det kanske bättre att köra med en clay? Eller båda?

Och du, tack för välkomnandet! 8-)
Hehe, där ser man :)

Jepp, Toxal en produkt för att få bort flygrost och liknande. Rail-Tixo som Stupid-Flanders nämner är en annan produkt med samma användningsområde.
Du kan spraya på med tryckspruta eller vanlig blomspruta. Men se till att köra på mindre ytor i taget så att syran inte får stå för länge på lacken. Ett annat alternativ är att försiktigt svampa ut syratvätten. Men då är det som sagt viktigt att du inte lösgör rostflingor som sen repar lacken. Slutligen är det viktigt att skölja riktigt ordentligt.

Clay är ett annat alternativ, men det ser ut som att det är väldigt mycket inbrända partiklar bitvis. Under handtaget t ex.
Då är det kanske enklare att skölja bort det värsta innan man går på med clay, så den inte bli full med rostflingor och obrukbar med en gång :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Volk
Ny Medlem

Inlägg av Volk » 07 jun 2010 13:39

Fantastiska svar, stort tack!

Eftersom jag är nöjd med hur Bollnäs Bilvård skötte förra ordern så får det bli deras variant av medel, men tack för att du guidade mig rätt Stupid-Flanders. Det verkar i alla fall som den typen av medel är lösningen.

Men nu satt jag och tittade på det där med lera. Skall man satsa på just en lera, t.ex. denna:
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-434.aspx

Eller fungerar en sådan här svamp bättre:
http://shop.bollnasbilvard.se/default.a ... c-537.aspx
Det känns spontant som den här lösningen håller längre och det till bara något högre pris. Låter som en win win situation. ;)

Jag har sökt, men det är så mycket information så det börjar snurra i huvudet på mig :D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 07 jun 2010 16:44

Lera är ett säkrare alternativ om du frågar mig...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 07 jun 2010 17:09

Det var ett märkligt fenomen.
Kan det vara från gummilisterna?
Är all skiten i närheten av gummilister där det kan tänkas ha runnit ifrån listerna när du tvättat?
Var skiten på samma ställen innan du ö h t började med din "förädling"?

Rent spontant så tror jag att det är nån typ av avlagringar/skit från listerna o att det går bort med kallavfettning eller annat lösningsmedel.
Testa med thinner på en liten yta för att se vad som händer. Det är inte farligt då det dunstar fort.
Det är bara för att se om det går att lösa upp med lösningsmedel.
Lera är också något jag skulle prova, dock efter lösningsmedlet.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Volk
Ny Medlem

Inlägg av Volk » 07 jun 2010 19:45

Bustorp:
Nja, det är inte från listerna då det finns spår av skiten både på taket samt på bakluckan. På bakluckan är det mest småprickar men det är ena riktigt j*kliga saker. Jag har kört hårt på dom med polermaskinen utan att det händer någonting.

När jag tvättade bilen körde jag kallavfettning över hela (då jag inte skött den tidigare tyckte jag det var lika bra att överdriva första gången) samt 2 vändor med en 1:20 av HD Grön. Hände ingenting med fläckarna. Det är verkligen något riktigt grisigt jag råkat ut för.

Thinner har jag inte hemma och jag gissar att hederlig 95-oktanig soppa inte är att rekommendera (?).

Funk:
Klart jag frågar dig ;)
Clay it is then...

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 07 jun 2010 21:48

Spraya på lite CRC universalspray 5-56...gnugga lite med fingret...släpper dessa fläckar?...torka bort denna test med ett torkpapper...köp Autoglym Intensive Tar Remover eller Tjärlösare Extra och tvätta lacken på dessa ställen där dessa problem finns...använd en ny tvättsvamp för lite extra effekt (lite svag nötning)...för detta ändamål....skölj noga med vatten...tvätta bilen med schampo noga....

Om det inte släpper med CRC universalspray 5-56 kör med clay.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 07 jun 2010 22:09

Jag tycker det nästan ser ut som intorkad flugskit :?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 07 jun 2010 22:31

Jiiins skrev:Jag tycker det nästan ser ut som intorkad flugskit :?
Håller med. Men då borde HD grön löst problemet och det gjorde det ju inte.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 07 jun 2010 22:51

Hej volk

Om du vågar skriva ut var i Sverige du bor så kan det ju finnas chans att det är nån kunnig på forumet som bor i närheten och kan hjälpa dig att kolla detta ;)

Ha det gött
Magnus
I Strömstad
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Volk
Ny Medlem

Inlägg av Volk » 07 jun 2010 23:10

Torkad flugskit, ja då skulle det vara några riktiga Terminator-flugor som varit framme. Men ja, fåglar älskar ju att nyttja min bil som toalett så varför inte Terminator-flugor ;)

5-56 lät intressant, det skall absolut testas under morgondagen, det är ju i alla fall något jag har hemma. Dock känner jag mig lite skeptiskt då varken kallavfettning eller stark HD Grön verkar göra ens tillstymmelse till skillnad.

Bra tips där jujimbo. Jag har uppdaterat min profil med ort, närmare bestämt Kristianstad.

Tack alla för eran hjälp med detektivarbetet. Imorgon (tisdag) testar jag 5-56, fungerar inte det beställer jag syratvätten och leran på Bollnäs Bilvård. Skall ändå ha lite annat gott därifrån så jag kan lika gärna lägga med de sakerna i ordern.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 07 jun 2010 23:24

OK för långt från mig då,men flera på forumer bor vad jag kan komma ihåg åt det hållet får hoppas nån kan hjälpa dig lite, det är ju sånt vi gör här på forumet :nicka
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Volk
Ny Medlem

Inlägg av Volk » 08 jun 2010 18:27

Dåså, idag testade jag 5-56 vilket tyvärr inte kändes göra någon större skillnad.

Dock satt jag och läste runt lite om syratvätten. Det är ju tydligen oxalsyra som skall nyttjas vilket finns i Biltemas fälgtvätt. Då jag har en sådan flaska hemma så tog jag och gjorde ett försök med det. Jag sprayade på medlet, lät det verka i 5 minuter och spolade sedan bara av med högtycken. Här är resultatet:

Bild

Som synes så försvann den värsta rosten men det är fortfarande en del svarta prickar kvar.
Jag testade på ett annat ställe och där försvann det en del prickar men det var inte riktigt det där mirakelmedlet jag hoppats. Jag upplevde dock att dom gick lättare att pilla bort med nageln så det kan kanske vara ett bra förjobb innan jag går på med lera.
Frågan är ju om medlet från Bollnäs Bilvård skulle fungera bättre i koncentrerad form, man vet ju inte hur pass mycket Biltema spätt sitt.

Tankar?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 jun 2010 18:39

Biltemas fälgtvätt är ganska mild, jag kör med Zanitol Plus som är styggare...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jun 2010 18:55

Då var problemet så gott som löst............flygrostliknande saker.
Konstiga ställen där detta har fastnat, jag tror jag såg att du hade på kromlisterna på en annan bild också. Sen såg det ju faktiskt ut som att det runnit med vattnet o sen torkat fast.

Sånt är livet för en putsräv..........ny skit varje gång. ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 jun 2010 19:53

Ja då behöver du t.ex. Kombi 297 Toxal som är baserat på oxalsyra...och ett gitarrplektrum för att bearbeta dessa flygrostfläckar....det senare för att spara dina naglar....En bra clay kan också vara bra att ha på dom ytor där det inte är så trångt.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Skriv svar