Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Autosmart - Mirror Image... bra men för "klen"

Allt utvändigt arbete och produktval.
dyltabruk
Medlem

Autosmart - Mirror Image... bra men för "klen"

Inlägg av dyltabruk » 29 maj 2010 13:49

Hej!

Har precis kommit in efter ett test av den nyinköpta Autosmart Mirror Image på min "nya" Saab 9-3. Jag har lite funderingar efter min första bekantskap med produkten. Jag är glad amatör som tidigare endast använt diverse "bensinmacks-produkter". Autosmart, Turtle, Sonax, Autoglym, Biltema etc. Nu har jag bestämt mig för att ta steget och mer seriöst lära mig poleringens ädla konst. Mitt första val av produkt blev då Mirror Image.

Första intryck är - Lättjobbad, ger en fet yta snarare än hal, klarar lättare smårepor ( sådana som ej skurit i lacken men endast "skrapat lite"). Ger fin lyster och duger bra som polishprodukt mellan/inför en ordentlig vaxning.

Duger inte till - Ta bort, dölja repor som skurit i lacken så att man känner dom med nageln. Tar ej bort flygrost (om man inte har tänkt att 4-dubbla polertiden, har svårt med tjär/asfaltstänk som man missat med avfettningen.

Min fråga är nu... Vad väljer jag för nästa produkt om jag vill ha en kraftigare som bättre biter på ovan nämnda problem med flygrost och smårepor?
Senast redigerad av 4 dyltabruk, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Autosmart - Mirror Image... bra men för "klen"

Inlägg av limban » 29 maj 2010 15:07

Jag tycker du ska prova Menzerna S100 och Power finish,
Då ska du nog få bukt på dina små problem!! :shock:
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem

Inlägg av Marxus » 29 maj 2010 15:14

Gå över bilen med clay (lera) efter tvätten innan du börjar polera. Då får du bort tjäran och flygrosten och slipper polera bort den. Rekommenderas varmt om du ej har det i din arsenal ännu.
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 29 maj 2010 23:27

Jill skrev:Tyvärr så är Autosmart inte något jag skulle rekommendera. Dom är kända för att inte ta bort repor utan bara dölja.
Nja, det är en sanning med modifikation.............då har du fått fel uppgifter eller så har du kört deras medel för lite.
Det finns flera medel som tar bort repor, de är varken bättre eller sämre än alla andra...........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 30 maj 2010 11:47

Jill skrev:Tyvärr så är Autosmart inte något jag skulle rekommendera. Dom är kända för att inte ta bort repor utan bara dölja.
Då är den allmänna uppfattningen inte att lita på, Jill.
Jag har kört Smartab så pass mycket att jag vet vad de klarar.
Det finns både bra o mindre bra repborttagare från Smartab.
De skulle inte kunnat vara så stora i Skandinavien under så de sista 15 åren
om de inte kunnat leverera ett bra resultat.
Men jag säger inte att de är bäst för det.
Jag vill påstå att det är 3M som är bäst, om man ser till hela konceptet lackrekond.
Även som rena repborttagare är 3M svårslagna.
Gammalt djungelordspråk

Göran

Inlägg av Göran » 30 maj 2010 12:11

Vi bjuder in smartab till den här diskussionen!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 30 maj 2010 19:05

Mina 25 öre...
Autosmart kan möjligen kännas lite "efter" för tillfället...inte så mycket nya produkter osv.. Men till syvende och sist så används deras grejor på mängder av ställen som lyckas åstadkomma mängder av bra jobb med dem. Så om man inte lyckas med deras grejor handlar det nog mer om att man inte kommer överrens med dem eller bemästrar dem än att grejorna är dåliga.

Mirror Image är inte ett högavverkande polermedel utan en mild vaxpolish, den är inte designad att ta grova repor som känns med naglarna. Till det är den fel produkt helt enkelt....

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 30 maj 2010 20:00

Kan bara instämma i det............
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 30 maj 2010 20:37

Jag har kontaktat följande personer per mail, Jonny L (VD), Göran H och sist men inte minst Benny N från SmartAB, att deltaga i denna tråd...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

dyltabruk
Medlem

Inlägg av dyltabruk » 30 maj 2010 21:43

Jag läste lite om de två tips (av konkret produkt) som presenterades. Menzerna S100 & Power finish.

S100 är nog inte en produkt för mig...

Kraftig Rubbing. Ett silikonfritt polermedel som snabbt avlägsnar sliprepor,oxid,färgskarvar och andra defekter på nya och äldre lacker,efterlämnar en blank yta.Används på kraftigt nedgångna och hårda lacker.

...Eftersom jag inte anser att jag har en dålig lack. Det finns några mindre repor som jag gärna skulle vilja tona ner/dölja men merparten av lacken är helt ok.

Menzerna Power finish kanske skulle kunna vara en bra produkt som passar för ändamålet. Frågan är dock hur många produkter av olika märken jag bör inhandla. Ska jag skippa att leta nästa produkt inom Autosmarts sortiment och välja ett annat märke istället...?
Senast redigerad av 4 dyltabruk, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 31 maj 2010 07:08

ha du tillgång enkelt till autosmart så pröva amaza det funkar nog till vad du behöver,
har du tänkt och beställa skulle jag nog rekomendera menzerna power finish,

autosmart produkter funkar att plocka repor med bara man vänljer rätt produkter,
har nog mer med handhavande om man inte lyckas,

men att tro mirror plockar repor bra eller om nån har sagt det så är det helt fel, den tar tvätt repor och gerl ite blänka.

sen finns det alltid bättre sämre medel och folk kommer överens med olika medel,,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Autosmart
Ny Medlem

Inlägg av Autosmart » 31 maj 2010 09:48

Mitt namn är Jonny Lantz och jag är VD på Smartab som i närmare 20 år har marknadsfört Autosmarts produkter i Sverige.
Tidigare deltog jag flitigt i olika ämnen på bilvårdsforum, men numera avstår jag dock detta.
Anledningen är att det dels är en mycket liten grupp, samma på alla forum, som skriver om bilvård.
De flesta av dessa är dessutom anonyma och oerhört många har en liten affärsrörelse som de driver på ett eller annat sätt. Sedan skriver de upp sina egna produkter och ner andra produkter på marknaden.
Min åsikt är att man om man skall kunna anses vara en seriös skribent och samtidigt tjänar pengar på bilvård eller bilvårds produkter, inte skall hålla sig anonym utan direkt klargöra vem man är och vad man sysslar med.
Då skulle alla amatörer som vill lära sig lite om bilvård på olika forum själva kunna se att det från många faktiskt bara handlar om förtäckt reklam, inte om råd eller opartisk produktinformation.

Sedan har vi en ny grupp skribenter som älskar att använda "udda" produkter som någon annan knappt har hört talas om, och helst då självimporterade från Usa eller något annat land långt bort.
De skriver upp dessa produkter till himlen och sitter säkert hemma och drömmer om att så småningom kunna importera och sälja dessa i Sverige.
Detta är självklart ok, men man bör nog klargöra detta på forumet, annars är vi ju återigen inne på förtäckt marknadsföring, och detta gagnar ju inte direkt de som har ett ärligt och genuint intresse av bilvård och inte har några inkomstplaner i tankarna.

Angående att Autosmart som någon i denna tråd nämnde skulle vara lite efter på produktsidan numera, så kan jag bara konstatera att då skulle merparten av Sveriges rekondare och märkesverkstäder också vara efter. Så är det självklart inte, yrkesfolket inom rekondnäringen är ytterst kunniga, men de allra flesta jobbar hårt med bilvård som yrke och har inget intresse av att på sin fritid delta på forum om just bilvård.

Autosmart produkterna handlas förövrigt av mer än 20 000 företag i Sverige och vår försäljning av bilvårdsprodukter för rekond är i antal liter/år betydligt mer än något annat märke.

Angående Mirror Image som denna tråd handlar om så är det en av våra största bilvårdsprodukter och marknadens i särklass mest användna vaxpolish, och detta säger nog det mesta om produkten. Men precis som alla andra proffsprodukter så skall Mirror Image användas för vad den är tänkt, det är då den funkar fantastiskt bra.

Som sagt, att jag är partisk kan väl alla räkna ut. Och om ni andra som på ett eller annat sätt försöker tjäna pengar på bilvårdsprodukter/rekond genom att skriva på forum också kunde klargöra detta. Ja då skulle först och främst det bli mera intressenas att läsa bilvårdsforum igen.
Ja vem vet, då skulle kanske de stora företagen, Smartab, Lahega och 3M , som faktiskt står för mer än 93% av den svenska proffsmarknaden att åter delta på olika bilvårdsforum.

Jonny Lantz
Senast redigerad av 4 Autosmart, redigerad totalt 14 gång.

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 31 maj 2010 10:56

Funderingar och åsikter till Jonnys inlägg:

Att folk pratar illa om andra produkter och bra om sina egna håller jag helt och hållet med dig om.
Dock så svarar du inte direkt på vad tråden handlar om, vilket jag anser vara viktigare än hur många företag ni säljer till.

Ni borde ju kunna göra en lista med jämförelser, vilket medel från er ger samma avverkning som 3M Fastcut+ eller vilket medel ger samma glanstal som Menzerna Final Finish?

Ni har aldrig inriktat er mot privatpersoner, mer än "konsumentserien" och det ger ju naturligtvis dåligt rykte om folk nu inte använder produkterna så som ni vill att man ska använda dom. Det privatpersoner i Sverige har testat, lärt sig och tycker om är just Lahega, 3M och Menzerna. Just därför är det dessa medel alla jämför med.

Så, förklara, lär oss och först då kanske folk får förståelse och kunskap om när man ska använda era olika medel.

Kul att du tog dig tid dock.

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Autosmart
Ny Medlem

Inlägg av Autosmart » 31 maj 2010 17:51

Svarar på inläggen, men ämnar som jag skrev tidigare inte bli speciellt aktiv på forumet.

Till Thorlejf eller David svarar jag.
Nej vi har inga översättningslistor mellan våra produkter och andra märken. Självklart så tittar vi hela tiden på vad som händer på världsmarknaden och jag lovar dig att dyker det upp något helt nytt och revolutionerande så vet vi det mycket snabbt. Sedan jämför man sin egna produkt med den nya, är den andra produkten bättre, då får man börja ett utvecklingsarbete för att förbättra sin egen produkt.

Vi marknadsför våra produkter och hjälper våra proffskunder så att dessa får ut så mycket som möjligt av det de köper av oss.
Och javisst har du rätt, privatpersoner som vill ha proffsprodukter har svårt att få tag i våra produkter.
Vi själva har valt att inte sälja till privatpersoner så enda chansen är ju att köpa av någon lokal rekond eller bilfirma.

Men jag är säker på att om du vill ha lite råd, så går det jättebra att ringa din lokala säljare från Smartab.
Han kan säkerligen svara på de frågor du har om våra produkter och var samt hur dessa skall användas.

Välkommen att höra av dig

Till Jill svarar jag.
Är övertygad om att omsättning och volym på produkter man har på en marknad i stort visar hur bra ens produkter är. Visst kan det hända att någon uppstickare dyker upp och säljer bra under en tid då man lyckats marknadsföra sin produkt. Men håller inte produkten måttet, ja då är den snart borta igen, jag har sett massvis med nya företag och produkter lova guld och gröna skogar om sina bilvårdsprodukter.

Kan just nu inte påminna mig om ett enda nytt märke som etablerat sig på den svenska proffsmarknaden de senaste 15 åren. Många har som sagt försökt, men vad jag kommer på just nu så finns ingen kvar, eller omsätter så lite att de max har någon promille av marknaden.

Nä som sagt, kundernas uppskattning är enligt mitt sätt att se det också en värdering av hur bra produkter du har, köper de mycket=bra produkter, köper de lite=ja ni fattar.............

Nåväl ett undantag till denna regel finns det nog, man kan sälja så billigt att även mindre bra produkter får volym. Finns exempel på det i många olika brancher, men att sälja med förlust är ju knappast en jättebra ide, och någongång så kommer säkerligen verkligheten ifatt.

Vad det gäller utveckling av nya produkter så fortgår detta hela tiden, så vi känner oss rätt självsäkra för framtiden, självsäkra och samtidigt ödmjuka, vi vet att om man slutar utveckla då dör man som företag så småningommen, men som sagt redan i höst kommer det lite nytt godis i våra bilar. (smygreklam ;) )

Avslutningsvis Jill, att vi och ni på ett öppet forum skall föra en debatt om bilvårdsprodukter känns rätt överflödigt. Du lever på att sälja de produkter du har i sortimentet och vi lever på att sälja våra produkter.
En debatt om vad som fungerar bäst och sämst lär ju knappast sluta med att vi blir överens.

Och javisst finns det någon stor kemleverantör som deltar på detta forum, men de gör det som sponsor och döljer sig inte bakom ett nick som ingen vet vem det är. Heder åt företagen som gör så, dold smygreklam smakar illa, och en anonym person kan i praktiken skriva vad som helst.

Deltog för några år sedan på Stacken rätt flitigt, men avslutade detta när jag fick hot-mail och t.o.m hotfulla telefonsamtal. Så jag föredrar att föra samtal med dem jag vet vilka de är, eftersom jag också vill att de skall veta vem jag är och vad jag står för och representerar.

Du undrade min källa för att få veta hur mycket och vad som säljs av kemiska produkter i Sverige, Du får några exempel, men inte alla, produktregistret hos KEMI, Intrastat-statistik. Lite detektivarbete, men allt finns att hitta om man vet var man skall leta.

Så Jill, lycka till med försäljningen!

Jonny Lantz
Smartab
Senast redigerad av 4 Autosmart, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 31 maj 2010 18:33

Tack för inläggen Johnny.

Jag hoppas att alla är nöjda med svaren...samtidigt vill jag uppmana alla till att försöka tänka på trådens urspungsfråga, och inte ta det mer offtopic än nödvändigt.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 31 maj 2010 19:50

Autosmart skrev:Vi marknadsför våra produkter och hjälper våra proffskunder så att dessa får ut så mycket som möjligt av det de köper av oss.
Proffskunder ? hur definierar du PROFFS ? jag har varit på flertalet anläggningar (mr.cap, turtle center, autosmart center och flera. som inte har levererat vad jag anser vara bra resultat. detta är min glöd då jag fick betala dyrt och fick bilen förstörd (inte autosmart) så hur definierar du proffs ? en som går som en zombie och gör 5 bilar om dagen och skiter blött i hur resultatet blir EGENTLIGEN. har hänt att man åkt tillbaka med vänners bilar och visar upp dom pga dåligt arbete och konfronterar dom så kan dom bli riktigt förbannade. Ja jag är hantverkare till vardags. bilrekond är även det ett hantverk. jag värnar om BRA hantverk, så därför vill jag veta vad du kallar proffs ? kan dra många skräckexempel på detta men jag hoppas för ditt bästa att du redan vet om sådana för jag tycker det skadar branchen och oss hantverkare överlag .
Deltog för några år sedan på Stacken rätt flitigt, men avslutade detta när jag fick hot-mail och t.o.m hotfulla telefonsamtal. Så jag föredrar att föra samtal med dem jag vet vilka de är, eftersom jag också vill att de skall veta vem jag är och vad jag står för och representerar.

Jonny Lantz
Smartab

Jag kommer ihåg när du deltog på stacken. stämningen där va ju bara förjäkla barnslig på slutet. så jäkla synd att folk ska hålla på som det gjordes där. jag skrev aldrig utan bara läste och lärde mig. tog till mig mycket från både dig och många andra.

första medlen jag kom i kontakt med som var "proffs medel" var faktist Smartab, vi hade smartab som åkte förbi jobbet och sålde avfettning och annat. så jag brukade prata med han som körde smartab bussen (minns inte vad han heter som kör jönköpingsdistriktet? men förjäkla trevlig) sen slutade chefen köpa från er tack vare nått jäkla arsle som påstod att kallavfettningen va dålig och bla bla. (bland de bästa jag testat faktist) sen kom jag in på 3M vilket avverkade bättre och passade mig bättre. dock dammar både 3M och autosmart medlen rätt mycket så jag har nästan helt gått över till Menzerna som kräver helt annan teknik men som inte gör så jag får näsblod hela tiden.

MVH.
Mikael Bertilsson (a.k.a Mortil)
turbo@mortil.com
http://www.mortil.com

Nej jag har aldrig hållt mig hemlig.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 31 maj 2010 21:51

Det konstiga är att tråden helt plötsligt började handla om smygreklam, folk som handlar medel från utlandet mm,frågan var ju vad man skulle köra för medel om man tyckte mirror image inte tog tillräckigt på dom repor/lackdefekter man har.

Har inte kört med det medlet men om det är en vaxpolish så brukar det vara rätt milt polermedel i testa med nåt lite grövre ett medium polermedel typ Menzerna Power Finish eller 3M Trizact Compound.

Hälsningar
Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 31 maj 2010 23:16

Jaha.. då fick vi ett uttömmande svar om Mirror Image :)

Håller med dig om du bara har lite smårepor tar Power Finish det lätt och lämnar en fin yta efter ;)

Ha en trevlig kväll 8-)
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 31 maj 2010 23:37

jujimbo skrev:Det konstiga är att tråden helt plötsligt började handla om smygreklam, folk som handlar medel från utlandet mm,frågan var ju vad man skulle köra för medel om man tyckte mirror image inte tog tillräckigt på dom repor/lackdefekter man har.

Har inte kört med det medlet men om det är en vaxpolish så brukar det vara rätt milt polermedel i testa med nåt lite grövre ett medium polermedel typ Menzerna Power Finish eller 3M Trizact Compound.

Hälsningar
Magnus

trizact är vad jag vet full med filler :D och MYYYCKET grövre än powerfinish . tror den är grövre än fastcut PLUS tillomed
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 31 maj 2010 23:42

Ok,fel av mig kollade på nätet och såg att den stod som medium polermedel, bra att du rättade det felet :jeps
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar