Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
Lundberg
- Trogen Medlem

- Inlägg: 725
- Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
- Ort: Heby (Uppsala)
Inlägg
av Lundberg » 07 jun 2015 22:45
Hallå alla putsare!
Har snokat runt en del här på forumet men kände att det va dags att regga sig. Nu när det är gjort så kan jag ställa mina egna frågor iställer för att leta efter någon med liknande
Ska införskaffa mig en polermaskin av billigare variant till att börja med, är det en mussepigg som gäller eller kan en billigare maskin med enkel oscillerande hätta vara något att börja med?
Exempelvis :
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv
Har för övrigt en skoda superb kombi från 2011 som ska putsas i första hand.
Tack på förhand

// Jack
-
RobbeS
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 05 mar 2015 11:10
Inlägg
av RobbeS » 08 jun 2015 06:02
Hej är också nybörjare och köpte en billigare enkel-oscillerande maskin, RG T3000. Tänkte först köpa en musse pigg från Biltema men blev till och med avrådd från en försäljare där. Tror förresten att den du länkar till är nästan samma som min RG, det är bara styrka som skiljer. Mekonomens har 700 W och Rg T3000 900 W.
Har nu polerat 8 bilar med bra resultat så om jag klarar att handha en enkel-oscillerande så gör du det också.
-
Lundberg
- Trogen Medlem

- Inlägg: 725
- Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
- Ort: Heby (Uppsala)
Inlägg
av Lundberg » 08 jun 2015 08:05
RobbeS skrev:Hej är också nybörjare och köpte en billigare enkel-oscillerande maskin, RG T3000. Tänkte först köpa en musse pigg från Biltema men blev till och med avrådd från en försäljare där. Tror förresten att den du länkar till är nästan samma som min RG, det är bara styrka som skiljer. Mekonomens har 700 W och Rg T3000 900 W.
Har nu polerat 8 bilar med bra resultat så om jag klarar att handha en enkel-oscillerande så gör du det också.
Jag hoppas den maskinen är stark nog bara, men 700w låter bättre än biltemas 350. Priset var ju löjligt billigt för en enkel oscillerande
Tack för tips och lycka till i fortsättningen!
// Jack
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av Cogo » 08 jun 2015 08:08
Maskinen fungerar kanon. Bara att testa med olika polermedel för att se vad man gillar. Jag har fastnat för den maskinen ihop med Mf trissa och Meguiars 105 & 205.
-
Lundberg
- Trogen Medlem

- Inlägg: 725
- Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
- Ort: Heby (Uppsala)
Inlägg
av Lundberg » 08 jun 2015 08:12
Cogo skrev:Maskinen fungerar kanon. Bara att testa med olika polermedel för att se vad man gillar. Jag har fastnat för den maskinen ihop med Mf trissa och Meguiars 105 & 205.
Skönt att höra, ska nog slå till på en sådan i veckan

Kommer du åt ordentligt med denna eller har du en liten maskin också?
// Jack
-
pean92
- Medlem
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
- Ort: Umeå
Inlägg
av pean92 » 08 jun 2015 09:43
Är också lite nyfiken här, hur blir det med mindre fästplattor på rg3000? Ha försökt hitta en mindre elektrisk men de verkar mest finnas de för tryckluft. Finns nån elektrisk i USA såg jag också men då är de både annan spänning och annan kontakt..går ju lösa men hade hoppats på slippa de

-
RobbeS
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 05 mar 2015 11:10
Inlägg
av RobbeS » 08 jun 2015 09:56
Jag har beställt en 7,5 cm till min RG T3000 men har inte fått den ännu. Den kommer tillsammans med min klädseltvätt. Enligt vad jag googlat mig till kan den orsaka lite mer vibrationer men som hobbypolerare gör det ju inte så mycket.
-
Cogo
- Entusiast

- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
- Ort: Linköping
Inlägg
av Cogo » 08 jun 2015 10:04
Kör med 75 mm stödrondell där det är trångt ihop med 100 mm trissa.. Fungerar bra, dock lite mer vibrationer men inte så farligt.
Mvh magnus
-
pean92
- Medlem
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
- Ort: Umeå
Inlägg
av pean92 » 08 jun 2015 10:49
Okej bra, det borde man ju kunna leva med!

-
Lundberg
- Trogen Medlem

- Inlägg: 725
- Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
- Ort: Heby (Uppsala)
Inlägg
av Lundberg » 09 jun 2015 11:27
Blev ett köp igår! Carwise enkeloscillerande 710 watt. Bra väska och en mjuk orange trissa följde med, 2 handtag, ett bygelhandtag och ett sidohandtag.
Vart har ni köpt era 75 mm plattor? Såg ut att vara m8 infästning.
// Jack
-
progge
- Moderator

- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
- Ort: Smålandsstenar.
Inlägg
av progge » 09 jun 2015 12:08
Lundberg skrev:Blev ett köp igår! Carwise enkeloscillerande 710 watt. Bra väska och en mjuk orange trissa följde med, 2 handtag, ett bygelhandtag och ett sidohandtag.
Vart har ni köpt era 75 mm plattor? Såg ut att vara m8 infästning.
Gänga: 5/16
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 
-
Mr_SunBear
- Medlem
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 18 aug 2013 13:10
Inlägg
av Mr_SunBear » 09 jun 2015 20:31
Har en carwise maskin skälv, bytte sladd och satte dit en 125 mm platta från biltema. Den funkar bra och jag är nöjd med resultaten. Köpte ett gäng 135 mm trissor från BBV som jag använt.
ImageUploadedByTapatalk1433874653.493176.jpg
-
Lundberg
- Trogen Medlem

- Inlägg: 725
- Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
- Ort: Heby (Uppsala)
Inlägg
av Lundberg » 09 jun 2015 21:26
Mr_SunBear skrev:Har en carwise maskin skälv, bytte sladd och satte dit en 125 mm platta från biltema. Den funkar bra och jag är nöjd med resultaten. Köpte ett gäng 135 mm trissor från BBV som jag använt.
ImageUploadedByTapatalk1433874653.493176.jpg
Okej! Låter som en smart idé, när köpte du din platta där? Finns den i sortimentet fortfarande?
// Jack
-
Lundberg
- Trogen Medlem

- Inlägg: 725
- Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
- Ort: Heby (Uppsala)
Inlägg
av Lundberg » 09 jun 2015 21:33
Hittade plattan efter lite sökande!
// Jack
-
Mr_SunBear
- Medlem
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 18 aug 2013 13:10
Inlägg
av Mr_SunBear » 12 jun 2015 12:50
Lundberg skrev:Hittade plattan efter lite sökande!
Jodå den måste väl vara en Biltema standard sortiment.