Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flygrost

Diskutera bilvårdsprodukter här
Mostly Inept
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 sep 2014 20:50

Flygrost

Inlägg av Mostly Inept » 30 apr 2015 19:58

Hej, jag har bytt ut min mörkgrå bil till en vit vilket gör att helt plötsligt så har jag upptäckt fenomenet flygrost om jag förstår allt rätt så är det en "clay" som man ska använda för att få bort sånt där men det finns ju massor av olika att välja på, eller finns det något annat sätt? Bilen ifråga är en ny Volvo med färgen Crystal White om det spelar någon roll.

Sen om det är någon som har tips på ett bra, om det nu finns, wax som man kan spraya på bilen efter tvätt. Använder BBV Arti+ men tycker inte att jag får den avrinning som jag skulle vilja

Mvh och tacksam för alla tips :brumm
Anders

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Flygrost

Inlägg av BTG » 30 apr 2015 21:00

Det finns medel mot flygrost hos samtliga sponsorer.Bara att välja det som känns bäst för din plånbok.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Flygrost

Inlägg av Commander » 30 apr 2015 21:50

Schampot har ingen avrinningseffekt du önskar. Men efter tvätt så kan du antingen köpa ett lackskydd till din nya bil eller torka torrt med detailer, rekommenderar starkt ett lackskydd i första hand

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Flygrost

Inlägg av Perra83 » 30 apr 2015 22:14

Det kan behövas flera påläggningar med flygrostmedel. Fördelen är ett medel som du sprayar på kommer åt bättre än en lera. Lera ger även små små repor.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Flygrost

Inlägg av Norrhyttan » 01 maj 2015 07:28

Det ska nog mycket till innan flygrostborttagaren går bet.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Flygrost

Inlägg av Lemerok » 01 maj 2015 10:16

Medel mot flygrost: http://waxdog.se/product.php?id_product=503
Den gillar jag, luktar bättre än vissa andra och är väldigt effektiv. :)

Om du vill ha ett skydd som bara är att spraya på och spola av kan jag rekommendera CarPro Hydr02.
http://www.streetpower-rekond.se/carpro ... ating.html

Annars om du föredrar att spraya ut och torka av med mikrofiberduk så finns det massor att välja på.
Orchard och Polishangel gör bra medel för det.
http://waxdog.se/product.php?id_product=570
http://www.streetpower-rekond.se/spray- ... 500ml.html

Användarvisningsbild
Berga
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
Ort: Åkersberga

Re: Flygrost

Inlägg av Berga » 01 maj 2015 10:19

Bilt hammer korrosol är min favorit också!
Berga

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Flygrost

Inlägg av Perra83 » 01 maj 2015 10:58

Berga skrev:Bilt hammer korrosol är min favorit också!
Är den bättre än Orchard och Guruns?

På tröskelstylingen och plasten på bakstötfångaren där satt flygrosten ordentligt på min V60. Där fick ja hjälpa till med en pensel. Rosten på lacken löstes snabbare.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Flygrost

Inlägg av miken » 01 maj 2015 12:01

Perra83 skrev:
Berga skrev:Bilt hammer korrosol är min favorit också!
Är den bättre än Orchard och Guruns?

På tröskelstylingen och plasten på bakstötfångaren där satt flygrosten ordentligt på min V60. Där fick ja hjälpa till med en pensel. Rosten på lacken löstes snabbare.
Bilt Hamber Karrosol är bästa flygrostborttagaren jag provat! Gillar Carpro Iron X också men den luktar sämre!
Guruns har jag dock aldrig provat!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Flygrost

Inlägg av vaxfrasse » 01 maj 2015 22:04

Hur är lukten på korrosol? Kör med en från Sonax nu, luktar inget vidare.....
Luktar alla lika illa, eller skiljer det mycket?

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Flygrost

Inlägg av tobbegubben » 01 maj 2015 22:52

vaxfrasse skrev:Hur är lukten på korrosol? Kör med en från Sonax nu, luktar inget vidare.....
Luktar alla lika illa, eller skiljer det mycket?
Korrosol luktar gott..

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Flygrost

Inlägg av vaxfrasse » 01 maj 2015 23:01

Då ska jag prova det!

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Flygrost

Inlägg av marc123 » 02 maj 2015 18:35

Använde idag BBV iron xxx, Hade tydligen en hel del flygrost. Fick lägga på 3 lager på samma ställen och lät det verka mellan 5-10 minuter varje gång och än fanns det lite kvar. Får ta resten vid nästa tvätt.

Men den flaskan på 500ml kommer jag inte långt med, mer än hälften har jag avverkat. Får köpa mer. Ser att här rekommenderas Bilt hamber korrosol. Är det den bästa? Bryr mig inte om lukt.. Det är snarare att ju äckligare den luktar desto bättre för då undviker man andas in de skadilga.

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Flygrost

Inlägg av Norrhyttan » 02 maj 2015 19:03

Korrosol luktar absolut inte gott...


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Flygrost

Inlägg av miken » 02 maj 2015 19:17

Norrhyttan skrev:Korrosol luktar absolut inte gott...


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Nej men det luktar bättre än Iron X
Båda funkar lika bra upplever jag. Karossol luktar inte lika illa därför håller jag den som min personliga favorit

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Flygrost

Inlägg av e_king » 02 maj 2015 21:37

miken skrev:
Norrhyttan skrev:Korrosol luktar absolut inte gott...


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Nej men det luktar bättre än Iron X
Båda funkar lika bra upplever jag. Karossol luktar inte lika illa därför håller jag den som min personliga favorit
Korrosol luktar ju godis. Påminner lite om körsbären i par man kan köpa i lösvikt. Tills man börjar spraya. Då luktar det inte körsbär. Inte smultron heller. :? Korrosol är min favorit också. Lika bra som IronX men med ite behagligare lukt. :jeps

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Flygrost

Inlägg av vaxfrasse » 03 maj 2015 09:19

Verkar som ingen luktar godis direkt.......
Får nog bli en flaska korrosol och se hur den är.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4142
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Flygrost

Inlägg av Funk » 03 maj 2015 09:57

Hittar ni Deironizer från Wolf's Chemicals så prova gärna den, den är som Iron-X med mintdoft. Jag vet inte hur det är med övriga, men denna kan man låta torka på bilen/hjulen utan att det skadar. Det verkar dock som den svenske distributören slutat ta in den..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Flygrost

Inlägg av Lefty » 03 maj 2015 17:55

Jag tycker Korrosol funkar ypperligt, hur den luktar har jag inte tänkt på. Jag blir lite förvånad när just lukten verkar vara en så avgörande faktor för många.
För mig personligen är det extremt irrelevant. Jag blir snarare irriterad på alla äpple, bubbelgum, körsbär och allt vad det skall lukta, kemikalier får gärna lukta kemikalier för mig, då kanske jag tänker mig för lite innan jag slösar om inte annat.
Men som vanligt, man får tycka precis som man vill, vilket ju är tur! :D :jeps

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Flygrost

Inlägg av miken » 03 maj 2015 18:58

Eftersom jag tvättar bilen hemma på gården är det lite känsligt.
När jag tvättat bilen med iron x så doftar hela gården ruttna ägg i en vecka efteråt och grannarna rynkar på näsan när dom går förbi :P
Karrosol luktar inte alls på samma sätt och försvinner ganska fort :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Skriv svar