Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
Mostly Inept
- Ny Medlem
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 22 sep 2014 20:50
Inlägg
av Mostly Inept » 30 apr 2015 19:58
Hej, jag har bytt ut min mörkgrå bil till en vit vilket gör att helt plötsligt så har jag upptäckt fenomenet flygrost om jag förstår allt rätt så är det en "clay" som man ska använda för att få bort sånt där men det finns ju massor av olika att välja på, eller finns det något annat sätt? Bilen ifråga är en ny Volvo med färgen Crystal White om det spelar någon roll.
Sen om det är någon som har tips på ett bra, om det nu finns, wax som man kan spraya på bilen efter tvätt. Använder BBV Arti+ men tycker inte att jag får den avrinning som jag skulle vilja
Mvh och tacksam för alla tips
Anders
-
BTG
- Trogen Medlem

- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
- Ort: Kulltorp/High Chaparral
Inlägg
av BTG » 30 apr 2015 21:00
Det finns medel mot flygrost hos samtliga sponsorer.Bara att välja det som känns bäst för din plånbok.
-
Commander
- Trogen Medlem

- Inlägg: 637
- Blev medlem: 14 apr 2014 03:17
Inlägg
av Commander » 30 apr 2015 21:50
Schampot har ingen avrinningseffekt du önskar. Men efter tvätt så kan du antingen köpa ett lackskydd till din nya bil eller torka torrt med detailer, rekommenderar starkt ett lackskydd i första hand
-
Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Inlägg
av Perra83 » 30 apr 2015 22:14
Det kan behövas flera påläggningar med flygrostmedel. Fördelen är ett medel som du sprayar på kommer åt bättre än en lera. Lera ger även små små repor.
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

- Inlägg: 765
- Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
- Ort: Norrhyttan
Inlägg
av Norrhyttan » 01 maj 2015 07:28
Det ska nog mycket till innan flygrostborttagaren går bet.
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
-
Berga
- Medlem
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 13 nov 2012 14:16
- Ort: Åkersberga
Inlägg
av Berga » 01 maj 2015 10:19
Bilt hammer korrosol är min favorit också!
Berga
-
Perra83
- Entusiast

- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
- Ort: Lindesberg
Inlägg
av Perra83 » 01 maj 2015 10:58
Berga skrev:Bilt hammer korrosol är min favorit också!
Är den bättre än Orchard och Guruns?
På tröskelstylingen och plasten på bakstötfångaren där satt flygrosten ordentligt på min V60. Där fick ja hjälpa till med en pensel. Rosten på lacken löstes snabbare.
-
miken
- Entusiast

- Inlägg: 1322
- Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
- Ort: Skellefteå
Inlägg
av miken » 01 maj 2015 12:01
Perra83 skrev:Berga skrev:Bilt hammer korrosol är min favorit också!
Är den bättre än Orchard och Guruns?
På tröskelstylingen och plasten på bakstötfångaren där satt flygrosten ordentligt på min V60. Där fick ja hjälpa till med en pensel. Rosten på lacken löstes snabbare.
Bilt Hamber Karrosol är bästa flygrostborttagaren jag provat! Gillar Carpro Iron X också men den luktar sämre!
Guruns har jag dock aldrig provat!
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
vaxfrasse
- Medlem
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
- Ort: Stockaryd
Inlägg
av vaxfrasse » 01 maj 2015 22:04
Hur är lukten på korrosol? Kör med en från Sonax nu, luktar inget vidare.....
Luktar alla lika illa, eller skiljer det mycket?
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

- Inlägg: 597
- Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
- Ort: Tomelilla På Österlen
Inlägg
av tobbegubben » 01 maj 2015 22:52
vaxfrasse skrev:Hur är lukten på korrosol? Kör med en från Sonax nu, luktar inget vidare.....
Luktar alla lika illa, eller skiljer det mycket?
Korrosol luktar gott..
-
vaxfrasse
- Medlem
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
- Ort: Stockaryd
Inlägg
av vaxfrasse » 01 maj 2015 23:01
Då ska jag prova det!
-
marc123
- Medlem
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 24 mar 2015 21:48
Inlägg
av marc123 » 02 maj 2015 18:35
Använde idag BBV iron xxx, Hade tydligen en hel del flygrost. Fick lägga på 3 lager på samma ställen och lät det verka mellan 5-10 minuter varje gång och än fanns det lite kvar. Får ta resten vid nästa tvätt.
Men den flaskan på 500ml kommer jag inte långt med, mer än hälften har jag avverkat. Får köpa mer. Ser att här rekommenderas Bilt hamber korrosol. Är det den bästa? Bryr mig inte om lukt.. Det är snarare att ju äckligare den luktar desto bättre för då undviker man andas in de skadilga.
-
Norrhyttan
- Trogen Medlem

- Inlägg: 765
- Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
- Ort: Norrhyttan
Inlägg
av Norrhyttan » 02 maj 2015 19:03
Korrosol luktar absolut inte gott...
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!
-
miken
- Entusiast

- Inlägg: 1322
- Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
- Ort: Skellefteå
Inlägg
av miken » 02 maj 2015 19:17
Norrhyttan skrev:Korrosol luktar absolut inte gott...
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Nej men det luktar bättre än Iron X
Båda funkar lika bra upplever jag. Karossol luktar inte lika illa därför håller jag den som min personliga favorit
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
e_king
- Entusiast

- Inlägg: 1824
- Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
- Ort: Storvreta
Inlägg
av e_king » 02 maj 2015 21:37
miken skrev:Norrhyttan skrev:Korrosol luktar absolut inte gott...
Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Nej men det luktar bättre än Iron X
Båda funkar lika bra upplever jag. Karossol luktar inte lika illa därför håller jag den som min personliga favorit
Korrosol luktar ju godis. Påminner lite om körsbären i par man kan köpa i lösvikt. Tills man börjar spraya. Då luktar det inte körsbär. Inte smultron heller.

Korrosol är min favorit också. Lika bra som IronX men med ite behagligare lukt.

-
vaxfrasse
- Medlem
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
- Ort: Stockaryd
Inlägg
av vaxfrasse » 03 maj 2015 09:19
Verkar som ingen luktar godis direkt.......
Får nog bli en flaska korrosol och se hur den är.
-
Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Funk » 03 maj 2015 09:57
Hittar ni Deironizer från Wolf's Chemicals så prova gärna den, den är som Iron-X med mintdoft. Jag vet inte hur det är med övriga, men denna kan man låta torka på bilen/hjulen utan att det skadar. Det verkar dock som den svenske distributören slutat ta in den..
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Lefty
- Medlem
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 08 dec 2013 22:56
Inlägg
av Lefty » 03 maj 2015 17:55
Jag tycker Korrosol funkar ypperligt, hur den luktar har jag inte tänkt på. Jag blir lite förvånad när just lukten verkar vara en så avgörande faktor för många.
För mig personligen är det extremt irrelevant. Jag blir snarare irriterad på alla äpple, bubbelgum, körsbär och allt vad det skall lukta, kemikalier får gärna lukta kemikalier för mig, då kanske jag tänker mig för lite innan jag slösar om inte annat.
Men som vanligt, man får tycka precis som man vill, vilket ju är tur!

-
miken
- Entusiast

- Inlägg: 1322
- Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
- Ort: Skellefteå
Inlägg
av miken » 03 maj 2015 18:58
Eftersom jag tvättar bilen hemma på gården är det lite känsligt.
När jag tvättat bilen med iron x så doftar hela gården ruttna ägg i en vecka efteråt och grannarna rynkar på näsan när dom går förbi

Karrosol luktar inte alls på samma sätt och försvinner ganska fort

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016