Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Diskutera bilvårdsprodukter här
tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av tobbegubben » 26 apr 2015 09:14

Jag letar efter en ny enkel oscillerande maskin och vet inte riktigt vad jag vill ha. Har kollat runt på massa olika så som Flex 3401, Rupes 15/ 21 mfl.
Tycker bara att lägga över 5000 spänn för en maskin då jag polerar 10 bilar om året känns lite " overkill ".

Syftet är att endast använda maskinen med 150 mm trissor och sedan komplettera med min S3000 med mindre trissor där man inte kommer åt med den stora. Så har kollat runt på lite olika alternativ som påminner en del av maskinerna ovan men som kostar halva priset. Förmodligen håller dem inte lika hög kvalite men för en glad hobbypolerare som man är så borde det räcka.

Vet att det redan finns en tråd angående DAS-21E DA och har läst en del angående den men kommer ändå länka till en del andra som jag tycker verka prisvärda. Följande maskiner har jag kollat på, dock så är jag lite tveksam att beställa från utlandet när det gäller garantier och dylikt. Men har ändå lagt upp en som jag tycker verkar vara prisvärd. :)

1. http://www.streetpower-rekond.se/oscill ... -15mm.html

2. http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... _1452.html

3. http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... kin-da-900

Kom gärna med kommentarer om vilken ni hade valt och varför. Eller har ni någon annan maskin ni vill rek som jag inte hittat och som ligger i samma prisnivå är det bara till att skriva. :)
Har ni någon av följande maskiner är det ju ännu bättre, då får ni gärna förklara för resp nackdelar med maskinen..

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av Cogo » 26 apr 2015 09:33

Jag har en liknande maskin som du har i dags läget och har lite samma tankar som du. I mitt fall så skulle jag direkt välja bort maskinen från Bollnäs då den är för lik den du redan har. Återstår de andra två, samt att jag själv även har tittat på denna maskin med 21 mm slag,
http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... _1393.html

Valet är svårt, scholl står ju för kvalitet, men de andra två är något billigare. Finns ju alltid en fördel att köpa från svensk återförsäljare om problem uppstår.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
netmatte
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 28 feb 2014 00:57
Ort: sandhem

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av netmatte » 26 apr 2015 09:37

Tjena jag har den från Streetpower och är mycket nöjd med den. Går mjukt och fint och tar repor fint. Men jag har bara hunnit köra en halv bil en med den hehe. men den låter en del när man ökar varven. Men annars inget att klaga på en iallafall =)

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av Cogo » 26 apr 2015 09:45

Såg nu att Scholls har stödplatta på 125 mm, delades har 150mm och man får köpa till 125mm. Personligen skulle jag vilja ha 125 mm stödplatta på maskine, så mitt val hade nog varit Scholls.

Användarvisningsbild
WaxOnWaxOff
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 sep 2012 12:50
Ort: Svedala

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av WaxOnWaxOff » 26 apr 2015 12:47

Här en annan intressant maskin i mellanklassen som jag tänkte satsa på som komplement till min befintliga T3000 med 8 mm slag.

http://www.lupus-autopflege.de/Lupus-Au ... s-21mm-CPS
/Martin
_____________________________________________________
SAAB 9-3 Aero -11, SAAB 9-5 Aero -11, SAAB 9-5 Aero -06(RIP)
viewtopic.php?f=13&t=6060

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av Logan » 26 apr 2015 12:55

Min personliga smak i detta är att hitta en modell med stort kast men inte overkill jag stod själv i valet mellan 15-21 mm kast
det blev 15.

Kan förklara min tanke bakom allt

Maskiner med litet kast så utnyttjar man inte effekten av kastet
men har man en med 21mm eller kanske mer i framtiden
så kastar den så vilt så det blir svårt runt områden där det är hinder
som ex motorhuven och spolarmunstycket

Den jag har är rupes bigfoot 15 och även att det inte är sjukt mycket watt så känns den helt ok i styrka.
The passions is what drives the art. Detailing for life

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av deje » 26 apr 2015 19:22

Jag valde först mellan das21 , carwise (Mekonemens Da) och Scholls 15 . men då det va rea på carwise maskinen plus rea på das21 , blev till slut båda dessa två , köpte till en 125mm stödplatta till das21 och en 75mm till carwise ,för att kunna täcka det flesta behoven ,Jag fick alltså 2maskiner till kostnaden för en Scholls 15,
så har du en rg3000 tycker jag das 21 är den du ska satsa på. Das /scholl 15 tycker jag är omotiverad dyr mot das 21:an .

Ps
Har en gammal roterande , ut i fall att det skulle behövas.
deje
deje

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av tobbegubben » 26 apr 2015 20:23

Jag kollade på das 21:an precis som ni skriver. Men med dagens pund kurs + frakten och en ny 125mm stödplatta så är du nästan uppe i samma summa som Scholl 15.
Fördelen med Schollen är ju att den är inköpt i Sverige och då är det ju lättare med allt vad garantier heter.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av deje » 26 apr 2015 20:58

Ja .pundet har gått upp lite sen jag köpte , sedan hittade jag en rabattkod som gav 7% ,så jag passade på att köpa en del saker som är dyrare i Sverige . och en del grejer som jag inte kunde få tag i här, så att frakt kostnaden blev " gratis". ( ett tips bara)
deje
deje

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av Gråben » 28 apr 2015 20:10

Tycker rupes 21an funkar kanon med brickmodden och stödplattan från rupes 15. Det är inga problem att köra den med en hand på plana ytor ( läses huv o tak )

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av tobbegubben » 31 maj 2015 16:11

Kan meddela att jag nu har beställt en Scholl 15 från Streetpower som lär dyka upp nu i veckan.
Skall bli intressant och se vad den presterar. :-)

koblars
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 nov 2012 10:53
Ort: kristianstad

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av koblars » 31 maj 2015 16:18

tobbegubben skrev:Kan meddela att jag nu har beställt en Scholl 15 från Streetpower som lär dyka upp nu i veckan.
Skall bli intressant och se vad den presterar. :-)
Fick en förra veckan som jag längtar att prova

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av tobbegubben » 02 jun 2015 21:55

koblars skrev:
tobbegubben skrev:Kan meddela att jag nu har beställt en Scholl 15 från Streetpower som lär dyka upp nu i veckan.
Skall bli intressant och se vad den presterar. :-)
Fick en förra veckan som jag längtar att prova
Har varit och hämtat min Scholl 15 idag. :-)
Testkört den lite snabbt bara och den är helt underbar att hålla i och varvtalsreglaget sitter på helt perfekt ställe om man jämför med många andra maskiner.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: 25 jul 2013 20:25
Ort: Västerås

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av eye69 » 02 jun 2015 23:40

Längtar till helgen då det ska bli att testa min L-15. Gjorde brickmoden på den i förra veckan.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

koblars
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 nov 2012 10:53
Ort: kristianstad

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av koblars » 03 jun 2015 05:47

eye69 skrev:Längtar till helgen då det ska bli att testa min L-15. Gjorde brickmoden på den i förra veckan.
Behövs den göras ?

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av tobbegubben » 03 jun 2015 11:18

koblars skrev:
eye69 skrev:Längtar till helgen då det ska bli att testa min L-15. Gjorde brickmoden på den i förra veckan.
Behövs den göras ?
Jag tror inte att ni snackar om samma maskin. Eye69 menar nog Rupes 15 och du Koblars menar nog Scholl 15.
Så du behöver inte oroa dig Koblars, bara till att tuta o köra med Schollen. :)

Användarvisningsbild
eye69
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: 25 jul 2013 20:25
Ort: Västerås

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av eye69 » 03 jun 2015 12:10

Nej, jag menar Scholl L-15.
Jag kände på den när jag fick den, och även den har en gummikant som ligger an mot fästplattan och bromsar rotationen.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

hanspettersson
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2010 10:46

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av hanspettersson » 19 jun 2015 12:04

Med mekonomen maskinen ovan vad rekommenderar ni för trissor till en VW Passat -10 med mycket maskintvättsrepor?
Har medlen Menzerna PF och FF sedan tidigare.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av Cogo » 19 jun 2015 13:12

Microfiber trissor

hanspettersson
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 okt 2010 10:46

Re: Vilken av dessa oscillerande maskiner skulle ni välja??

Inlägg av hanspettersson » 19 jun 2015 21:19

Cogo skrev:Microfiber trissor
Finns dessa i olika hårdheter?

Skriv svar