Ja det går ju inte undan tyvärr men snart så
Helgen som var blev det inte mkt mer än att mäta upp varvtal. För att räkna ut detta trädde jag på en tom toarulle över lilla skivan för att sedan knyta fast ett 5m långt snöre med markering på två meter för att kunna klocka 3 meters upprullning på en given omkrets...
Nä, kunde inte låta bli men mätning obelastat blev det i vilket fall:
Växel 1 Polering - ca 2200rpm (spec. 2800rpm)
Växel 2 Slipning - ca 6200rpm (spec. 8300rpm)
Oacceptabel differens naturligtvis, grejjen är dock att det
inte är någon borstlös motor i denna, tyvärr, så jag började fundera på om kolen eller annat humbug behövde köras in. Klart stod att varvtalet ökade konstant nämligen, inte helt konsekvent men uppskattningsvis 5-15rpm per sekund. Tänkt o gjort, låste avtryckaren på ungefär en tredjedels varvtal med växel 1 och satte timern på 20min.
Visst gjorde det skillnad men inte i mål ännu, nästa mätning får bli efter första poleringen helt enkelt men nu är den åtminstone uppe i ca 2550rpm/7000rpm. Jämförelsevis mätte jag upp min mutterdragare
med borstlös motor från samma tillverkare, voltantal och batteri till 2600rpm med en spec. på 2650rpm = tachometern verkar trovärdig.
Var även o hämta lite produkter idag, ställde dem bredvid bilen i 30 min men det gav inget resultat så jag får väl läsa instruktionerna trots allt...
Om det finns några tips ang. Meguiar's mottages det tacksamt =) Siktar på denna lördag och med lite tur o bra väder så...