Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
-
jojje
- Entusiast

Hej.
Har i dagarna efter senaste snön som kom fortsatt och ägna mig åt att regla upp samt lägga ny trall i hålet efter poolen vi hade där förut.
Den gamla trallen som blev kvar samt hela den andra altanen är ju trallen rejält skitig om jag jämför med den nylagda trallen, tanken är nu att rengöra den ordentligt med att använda foamlancen och sprida en kraftigare blandning med hd-grön och sedan skrubba med en rotborste på skaft och sedan skölja rent.
Sedan låta allt torka några dagar och sedan olja den gamla trallen med någon bättre olja.
Hoppas få till någon sjysst 50/50 bild på spektaklet.
Senast redigerad av 4
jojje, redigerad totalt 14 gång.
-
masol
- Medlem
Jag gjorde något liknande förra året. Köpte ett medel på xl-bygg som heter yunik wood-cleaner. Både jag och frugan bara stod och häpnade

, trallen blev som ny!! "Halleluja moment..."
La på medlet med lågtryckspruta, väntade 5-10 min, borstade lite, spola lätt med högtrycken, KLART! Tyvärr tog jag inga bilder på "uppenbarelsen". Sedan återstod bara det trista arbetet i att olja in virket igen.
Over & out
Senast redigerad av 4
masol, redigerad totalt 14 gång.
"I´m never gonna work another day in my life,
God told me to relax........"
Monster Magnet
-
jojje
- Entusiast

masol skrev:Jag gjorde något liknande förra året. Köpte ett medel på xl-bygg som heter yunik wood-cleaner. Både jag och frugan bara stod och häpnade

La på medlet med lågtryckspruta, väntade 5-10 min, borstade lite, spola lätt med högtrycken, KLART! Tyvärr tog jag inga bilder på "uppenbarelsen". Sedan återstod bara det trista arbetet i att olja in virket igen.
Over & out
Okay, var det lång tid innan ni gjorde rent den förra året?
Jag har ju varit redigt lat och varken gjort rent ordentligt eller oljat på 5-6 år, tänkte som så att det är ju impregnerat = underhållsfritt, men nu ska det göras ordentligt.
Har du nåt bra tips på olja? Har själv tidigare använt Cuprinols färglösa trallolja med lösningsmedel.
Senast redigerad av 4
-
WaxDog
- Sponsor

Trallrengöring är lut som ska penslas eller rollas på och sedan låter man det verka ett tag.
Det bleker missfärgad trall som man gärna får när man använder olja.
Tycker oljade trädäck oftast blir svarta/mörka med tiden så jag kör numera terasslasyr från Jotun.
Senast redigerad av 4
WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
Ola80
- Medlem
Har faktiskt aldrig förstått vitsen med att olja ett trädeck som är gjort i tryckimpregnerat. Har byggt åtskilliga trädeck i mitt arbetet som snickare och har alltid avrått från att olja pga flera anledningar. Impregneringen är tillräckligt motståndskraftig mot väder och vind i många år, med olja kanske man får ett par år till i hållbarhet. Men i det långa loppet så tror jag man har bytt ut det tidigare ändå. Oljan är också en förbannad skitsamlare vilket gör det svårare att rengöra och färgen blir tråkig efter några år.
Jag har rekommenderat att skura med vanlig gulsåpa och sedan spola med högtryck med terasstvätt monterad på "geväret".
Senast redigerad av 4
Ola80, redigerad totalt 14 gång.
-
jojje
- Entusiast

Ola80 skrev:Har faktiskt aldrig förstått vitsen med att olja ett trädeck som är gjort i tryckimpregnerat. Har byggt åtskilliga trädeck i mitt arbetet som snickare och har alltid avrått från att olja pga flera anledningar. Impregneringen är tillräckligt motståndskraftig mot väder och vind i många år, med olja kanske man får ett par år till i hållbarhet. Men i det långa loppet så tror jag man har bytt ut det tidigare ändå. Oljan är också en förbannad skitsamlare vilket gör det svårare att rengöra och färgen blir tråkig efter några år.
Jag har rekommenderat att skura med vanlig gulsåpa och sedan spola med högtryck med terasstvätt monterad på "geväret".
Ok, jag får se nu efter en grundlig rengöring hur resultatet blir. Nu är det som sagt många år sedan den ens var rengjord.
Senast redigerad av 4
-
miken
- Entusiast

jag tvättade just min altan med Cuprinol Tralltvätt och altanen vart som ny igen!
Cuprinol Tralltätt både bleker och rengör trallen och den blir som ny igen

Så den rekomenderar jag starkt min altan gick från svartbrun och skitig till blek och fin igen
rengöra med såpa blir inte alls lika rent för det har jag gjort tidigare år och den har aldrig varit så ren och fin som nu

Senast redigerad av 4
miken, redigerad totalt 14 gång.
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
-
jojje
- Entusiast

50/50
Kör nu en blandning av hd-grön och såpa i ganska stark konc och kör med rotborste på skaft det verkar lösa skiten bra, är som en brunsvart smet som spolas bort.
Duggregn och 5+= idealiskt skurväder, man får som det heter jobba sig varm.
Senast redigerad av 4
-
henkek
- Trogen Medlem

Jag körde med altantvätt vart hyffsat oljade in det men efter bara nån månad såg de likadant ut igen. Man kanske skulle testa ha på nå medel oxå. Annars är de bara slipa som gäller
Vad är de för såpa ni kör med?
Senast redigerad av 4
henkek, redigerad totalt 14 gång.
-
jojje
- Entusiast

Vanlig gulsåpa kör jag med, fast grön går lika bra.
Senast redigerad av 4
-
masol
- Medlem
Hur gammal trallen var? Tjaa, trallen fanns där innan vi köpte huset. Tror uteplatsen var byggd i början på 80-talet.
Ang. träskyddsprodukter (bl.a. olja) har det skett en del utveckling på det området. De är inte lika "skitsamlande" som de var förr. Själv testar jag två olika just nu. Yunik träolja plus(?). Den har en del vax i sig, mindre "skitsamlande" yta, gillar den. Testar även nåt som kallas Organowood, tydligen något nytt, svenskt, superprodukt. Finns mycket att läsa om på nätet....
jojje skrev:masol skrev:Jag gjorde något liknande förra året. Köpte ett medel på xl-bygg som heter yunik wood-cleaner. Både jag och frugan bara stod och häpnade

Over & out
Okay, var det lång tid innan ni gjorde rent den förra året?
Jag har ju varit redigt lat och varken gjort rent ordentligt eller oljat på 5-6 år, tänkte som så att det är ju impregnerat = underhållsfritt, men nu ska det göras ordentligt.
Har du nåt bra tips på olja? Har själv tidigare använt Cuprinols färglösa trallolja med lösningsmedel.
Senast redigerad av 4
Monster Magnet
-
masol
- Medlem
Ola80 skrev:Har faktiskt aldrig förstått vitsen med att olja ett trädeck som är gjort i tryckimpregnerat. Har byggt åtskilliga trädeck i mitt arbetet som snickare och har alltid avrått från att olja pga flera anledningar. Impregneringen är tillräckligt motståndskraftig mot väder och vind i många år, med olja kanske man får ett par år till i hållbarhet. Men i det långa loppet så tror jag man har bytt ut det tidigare ändå. Oljan är också en förbannad skitsamlare vilket gör det svårare att rengöra och färgen blir tråkig efter några år.
En bra olja skall väl först och främst förebygga sprickbildning? Som träskyddsprodukt är olja nog bara blajj, som du skriver, ett riktigt NTR-klassat virke gör hållbarheten.
Då menar jag enbart trallvirke och tryckimpregnerat i allmänhet.....
Senast redigerad av 4
Monster Magnet
-
Ola80
- Medlem
masol skrev:Ola80 skrev:Har faktiskt aldrig förstått vitsen med att olja ett trädeck som är gjort i tryckimpregnerat. Har byggt åtskilliga trädeck i mitt arbetet som snickare och har alltid avrått från att olja pga flera anledningar. Impregneringen är tillräckligt motståndskraftig mot väder och vind i många år, med olja kanske man får ett par år till i hållbarhet. Men i det långa loppet så tror jag man har bytt ut det tidigare ändå. Oljan är också en förbannad skitsamlare vilket gör det svårare att rengöra och färgen blir tråkig efter några år.
En bra olja skall väl först och främst förebygga sprickbildning? Som träskyddsprodukt är olja nog bara blajj, som du skriver, ett riktigt NTR-klassat virke gör hållbarheten.
Då menar jag enbart trallvirke och tryckimpregnerat i allmänhet.....
Generellt är furen ett ganska mjukt träslag vilket gör att den inte får sprickor lika lätt som låt säga ek eller bok. Så att säljarna påstår att det skyddar för sprickbildning är bara ännu ett säljargument. Då kan man lägga den tiden och pengarna på andra vettiga saker. Typ polera bilen
Som du säger, NTR-stämpeln garanterar kvalitén.
Senast redigerad av 4
Ola80, redigerad totalt 14 gång.
-
Eskimo
- Medlem
Jag gillar att köra oljor som ger en hinna, så att det pärla fint när det har regnat. Men det är väl för att man är lite skadad och vill se vattenpärlor även på trallen

Senast redigerad av 4
Eskimo, redigerad totalt 14 gång.
-
henkek
- Trogen Medlem

Du får bygga lutning så du får en fin avrinning

Senast redigerad av 4
henkek, redigerad totalt 14 gång.
-
jojje
- Entusiast

Nu är den gamla trallen skurad och skillnaden är ju påtaglig till det bättre, dock tar det nog någon vecka innan det är så pass torrt att slutresultatet kan avgöras (regnar ju till och från också)
Tack för era tips och synpunkter på detta
Återkommer om jag gör någon behandling.
Senast redigerad av 4
-
jojje
- Entusiast

henkek skrev:Du får bygga lutning så du får en fin avrinning

Nja brukar iof vara ganska nöjd om bubblan i vattpasset syns

Senast redigerad av 4
-