Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Betyg i skolan

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Victor
Medlem

Betyg i skolan

Inlägg av Victor » 13 nov 2013 22:27

Hej, Jag går fordon på gymnasiet hade VG förra året i fordon gick då på John Bauer. Fick ofta beröm av min lärare för jag jobbade snabbt och bra och att mina betyg var bra. Nu går jag på en annan skola och känner mig rätt orättvist behandlad. En gång tex rättade han fel på mitt prov 15 Rätt stod det sen räknade jag igenom då var det 25 Rätt. Det är liksom 10 fel känns rätt konstigt att det skulle vara ett slarv misstag.

Kan ta en elev som ex. Han har då VG+ i fordon

Hissade en bil i stänklapparna
Tar 2 timmar att byta till vinterhjul, Då är jag klar med en hel service
Sämre betyg än mig på prov.
Skiter fullständigt i kundbilar, Kan gå emot med verktyg rätt ofta. och diverse jävelskap. Det är ju trotsallt en kundbil

Jag själv: IG

Klarat de proven vi haft med god marginal
Jobbar relativt snabbt, sköter mig rätt bra tycker jag själv iaf
Är extremt rädd om kundbilar vilket jag är nästan ensam om i klassen.
Inte för att skryta men jag är en av de bättre i klassen, många elever frågar mig om det är något de inte vet.

Har pratat med läraren och han säger att det är hur jag har bedömt det. Gick till rektorn för jag blev riktigt förbannad. Han sa bara det är läraren som bestämmer dina betyg.

Vad ska jag göra liksom. Alla säger likadant du ska ha bra mycket mer än IG i fordon.

Har dock inte godkänt i svenska som kanske syns :P

:brumm Ha det bra!
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

Pascona
Medlem

Re: Betyg i skolan

Inlägg av Pascona » 13 nov 2013 23:26

Det finns ju vissa kriterier som ska uppfyllas för att få ett visst betyg. Din lärare ska kunna säga vad det är du INTE har gjort för att få ditt IG.

Vad säger dina föräldrar om det hela?
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.

Victor
Medlem

Inlägg av Victor » 13 nov 2013 23:45

De är arga, de vet att jag kan bättre än så och eftersom läraren inte säger vad jag inte har uppnår är det rätt svårt för dem att göra något med
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 14 nov 2013 00:29

På internet får man ju oftast bara läsa den ena sidan av myntet, men är det som du säger att läraren rättat ett prov fel kommer du få nog med uppmärksamhet om du bär upp det provet till rektorn.
Är helt säker på att rektorna håller sina kollegor om ryggen, men är det uppenbart vågar dom inte stå på sig.

Hur som helst tycker jag du ska göra en "scen" av det hela så du får sätta dig ner med dina lärare och säga vad du tycker, det kommer ge dig mer rättvisa betyg.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 14 nov 2013 09:24

Det där låter förjävligt rent ut sagt!!!

Dina föräldrar och du ska boka ett möte med rektorn snarast, där även läraren ska vara med.
Han SKA kunna tala om vilka krav du inte uppfyller som gör att dina betyg inte ses rättvisa!

Jag som förälder hade blivit skogstokig om mina barn hade kommit hem och berättat det för mej och det ser jag i ditt svar att dina föräldrar också blivit :-)

Har du nån kompis där som du kan jämnföra svaren med där du kan peka på att ni svarat lika och fått olika bedömning?
Kan ju vara bra att kunna visa för att verkligen få honom att fatta!

Jag blir såååå arg på sånt här för det verkar som "lärarns gullegris" fortfarande lever kvar i våra klassrum...trodde bara det fanns när jag gick i skolan,,,

Stå på dej Viktor och berätta gärna hur det går?

Var går du i skolan nånstans förresten?
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 14 nov 2013 19:05

Victor skrev:
Har dock inte godkänt i svenska som kanske syns :P

:brumm Ha det bra!
Helt ok svenska tycker jag :) Antar att du har endel praktik på verkstäder. Där märker dom snart om du är
duktig och erbjuder dig jobb. Tror inte dom går så mycket på dina betyg. Men såklart ska du få
rättvisa betyg ändå. Du kanske vill läsa vidare senare i livet
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 14 nov 2013 19:52

Hej Victor.
Arbetar själv som fordonslärare och tycker nog det verkar lite konstigt. Precis som Kapten Haddock säger så är det dock svårt att få rätt bild när man bara får höra en sidas berättelse. Jag är väl tyvärr lite luttrad på det området.....
Några saker tycker jag är lite konstigt dock. Beroende på vilken årskurs du går är det olika kurser du läser. Du skriver att du får IG i fordon. Där måste du ta reda på vilken/vilka kurser du har IG på. Det går inte att ha IG på hela fordon så att säga.
Utifrån kursplanen måste läraren kunna peka på vilka delar av en kurs där målen inte är uppnådda och vilka moment/kunskaper som saknas. Om det är som du skriver verkar det mycket konstigt att det inte skulle räcka till godkänt.
Det andra är att ni pratar om icke godkänt, godkänt och väl godkänt + som betyg. Det försvann förra året. Du har ju betygsskalan F - A och de betyg ni pratar ska utgå från den.
Läraren är skyldig att tala om betygsstegen och vad som ev. saknas för att nå högre. För betyg E räcker det med översiktliga kunskaper och att kunna arbeta med handledning. Du ska be om en ordentlig förklaring varför det är så här, speciellt om det är som du skriver i jämförelse med andra elever. Får du ingen bra förklaring måste du gå vidare till rektor igen.
Hoppas det löser sig.

Skriv svar