Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Val av första polermaskin

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Val av första polermaskin

Inlägg av Lundberg » 07 jun 2015 22:45

Hallå alla putsare!

Har snokat runt en del här på forumet men kände att det va dags att regga sig. Nu när det är gjort så kan jag ställa mina egna frågor iställer för att leta efter någon med liknande ;)

Ska införskaffa mig en polermaskin av billigare variant till att börja med, är det en mussepigg som gäller eller kan en billigare maskin med enkel oscillerande hätta vara något att börja med?

Exempelvis : http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa279588sv

Har för övrigt en skoda superb kombi från 2011 som ska putsas i första hand.

Tack på förhand :)
// Jack

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av RobbeS » 08 jun 2015 06:02

Hej är också nybörjare och köpte en billigare enkel-oscillerande maskin, RG T3000. Tänkte först köpa en musse pigg från Biltema men blev till och med avrådd från en försäljare där. Tror förresten att den du länkar till är nästan samma som min RG, det är bara styrka som skiljer. Mekonomens har 700 W och Rg T3000 900 W.
Har nu polerat 8 bilar med bra resultat så om jag klarar att handha en enkel-oscillerande så gör du det också.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Lundberg » 08 jun 2015 08:05

RobbeS skrev:Hej är också nybörjare och köpte en billigare enkel-oscillerande maskin, RG T3000. Tänkte först köpa en musse pigg från Biltema men blev till och med avrådd från en försäljare där. Tror förresten att den du länkar till är nästan samma som min RG, det är bara styrka som skiljer. Mekonomens har 700 W och Rg T3000 900 W.
Har nu polerat 8 bilar med bra resultat så om jag klarar att handha en enkel-oscillerande så gör du det också.
Jag hoppas den maskinen är stark nog bara, men 700w låter bättre än biltemas 350. Priset var ju löjligt billigt för en enkel oscillerande :D
Tack för tips och lycka till i fortsättningen!
// Jack

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Cogo » 08 jun 2015 08:08

Maskinen fungerar kanon. Bara att testa med olika polermedel för att se vad man gillar. Jag har fastnat för den maskinen ihop med Mf trissa och Meguiars 105 & 205.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Lundberg » 08 jun 2015 08:12

Cogo skrev:Maskinen fungerar kanon. Bara att testa med olika polermedel för att se vad man gillar. Jag har fastnat för den maskinen ihop med Mf trissa och Meguiars 105 & 205.
Skönt att höra, ska nog slå till på en sådan i veckan :) Kommer du åt ordentligt med denna eller har du en liten maskin också?
// Jack

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av pean92 » 08 jun 2015 09:43

Är också lite nyfiken här, hur blir det med mindre fästplattor på rg3000? Ha försökt hitta en mindre elektrisk men de verkar mest finnas de för tryckluft. Finns nån elektrisk i USA såg jag också men då är de både annan spänning och annan kontakt..går ju lösa men hade hoppats på slippa de :)

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av RobbeS » 08 jun 2015 09:56

Jag har beställt en 7,5 cm till min RG T3000 men har inte fått den ännu. Den kommer tillsammans med min klädseltvätt. Enligt vad jag googlat mig till kan den orsaka lite mer vibrationer men som hobbypolerare gör det ju inte så mycket.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Cogo » 08 jun 2015 10:04

Kör med 75 mm stödrondell där det är trångt ihop med 100 mm trissa.. Fungerar bra, dock lite mer vibrationer men inte så farligt.

Mvh magnus

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av pean92 » 08 jun 2015 10:49

Okej bra, det borde man ju kunna leva med! :)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Lundberg » 09 jun 2015 11:27

Blev ett köp igår! Carwise enkeloscillerande 710 watt. Bra väska och en mjuk orange trissa följde med, 2 handtag, ett bygelhandtag och ett sidohandtag.

Vart har ni köpt era 75 mm plattor? Såg ut att vara m8 infästning.
// Jack

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3288
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av progge » 09 jun 2015 12:08

Lundberg skrev:Blev ett köp igår! Carwise enkeloscillerande 710 watt. Bra väska och en mjuk orange trissa följde med, 2 handtag, ett bygelhandtag och ett sidohandtag.

Vart har ni köpt era 75 mm plattor? Såg ut att vara m8 infästning.
Gänga: 5/16
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Cogo » 09 jun 2015 12:49

Byt ut kabeln på den också till en längre samt köp en stödplatta på 125 mm. Lättare att kontrollera maskinen då.

http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... dd#p123838

Mr_SunBear
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2013 13:10

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Mr_SunBear » 09 jun 2015 20:31

Har en carwise maskin skälv, bytte sladd och satte dit en 125 mm platta från biltema. Den funkar bra och jag är nöjd med resultaten. Köpte ett gäng 135 mm trissor från BBV som jag använt.
ImageUploadedByTapatalk1433874653.493176.jpg

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Lundberg » 09 jun 2015 21:26

Mr_SunBear skrev:Har en carwise maskin skälv, bytte sladd och satte dit en 125 mm platta från biltema. Den funkar bra och jag är nöjd med resultaten. Köpte ett gäng 135 mm trissor från BBV som jag använt.
ImageUploadedByTapatalk1433874653.493176.jpg
Okej! Låter som en smart idé, när köpte du din platta där? Finns den i sortimentet fortfarande?
// Jack

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Lundberg » 09 jun 2015 21:33

Hittade plattan efter lite sökande!
// Jack

Mr_SunBear
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2013 13:10

Re: Val av första polermaskin

Inlägg av Mr_SunBear » 12 jun 2015 12:50

Lundberg skrev:Hittade plattan efter lite sökande!
Jodå den måste väl vara en Biltema standard sortiment.

Skriv svar