Då min gamla Alto Dynamic 6950 för tillfället hålls ihop med silvertejp så börjar det bli läge att ersätta den gamle med en ny yngre version som är trevligare att fingra på.
Är handtaget som separerat vilket gör att det inte går att spola men med lite silvertejp hoppade den igång, kostnaden för slang och handtag på en 10-15 år gammal högtryckstvätt som dessutom stänger av om man kör den för länge känns inte så motiverad.
Den nuvarande ligger på 120-130 bar kopplad till en vanlig 3/4" vattenslang på runt 20 meter vilket fungerar bra, dock när jag kopplade den till motsvarande slangvinda fullt utdragen så fick den inte tillräckligt med vatten. Vattenledningen kommer från källaren upp till garaget i marknivå där slangen kopplas på.
Så jag är lite osäker på hur kraftig högtryckstvätt jag kan använda, får man någon fördel med att köpa en 3/4" slang istället eller blir det ingen större skillnad flödesmässigt?
De tvättar jag kikat på är olika modeller från Nilfisk, Kärcher samt Stihl. Krav är slangvinda samt en bra slang.
En del har ställbart tryck, påverkar det vattenflödet eller påverkar det endast trycket ut ur munstycket?
Påverkar det inte vattenflödet vette sjutton om man vågar köpa en med högre tryck vilket påverkar slanglängd samt slangkvalitét negativt som det verkar.
De modeller jag kikat på är:
Kärcher K5 Premium, nackdelen med denna är väl först och främst 8 meter plastslang.
Nilfisk-ALTO E145.3 10 H X-TRA, inget ställbart tryck men prisvärd. Runt 3k på tretti.se men en bra slang.
Stihl RE 129 PLUS, verkar vara trevliga maskiner. inget ställbart tryck på denna heller men vettig slang på 9 meter. 163 Plus däremot har ställbart tryck och inbyggd slangvinda för vattentillförsel. Är dock lite för dyr.