Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny högtryckstvätt behövs, vattenflöde osäkert.

Diskutera bilvårdsprodukter här
Bosa
Medlem

Ny högtryckstvätt behövs, vattenflöde osäkert.

Inlägg av Bosa » 12 maj 2015 13:13

Tjena,

Då min gamla Alto Dynamic 6950 för tillfället hålls ihop med silvertejp så börjar det bli läge att ersätta den gamle med en ny yngre version som är trevligare att fingra på.

Är handtaget som separerat vilket gör att det inte går att spola men med lite silvertejp hoppade den igång, kostnaden för slang och handtag på en 10-15 år gammal högtryckstvätt som dessutom stänger av om man kör den för länge känns inte så motiverad.

Den nuvarande ligger på 120-130 bar kopplad till en vanlig 3/4" vattenslang på runt 20 meter vilket fungerar bra, dock när jag kopplade den till motsvarande slangvinda fullt utdragen så fick den inte tillräckligt med vatten. Vattenledningen kommer från källaren upp till garaget i marknivå där slangen kopplas på.

Så jag är lite osäker på hur kraftig högtryckstvätt jag kan använda, får man någon fördel med att köpa en 3/4" slang istället eller blir det ingen större skillnad flödesmässigt?

De tvättar jag kikat på är olika modeller från Nilfisk, Kärcher samt Stihl. Krav är slangvinda samt en bra slang.
En del har ställbart tryck, påverkar det vattenflödet eller påverkar det endast trycket ut ur munstycket?
Påverkar det inte vattenflödet vette sjutton om man vågar köpa en med högre tryck vilket påverkar slanglängd samt slangkvalitét negativt som det verkar.

De modeller jag kikat på är:
Kärcher K5 Premium, nackdelen med denna är väl först och främst 8 meter plastslang.
Nilfisk-ALTO E145.3 10 H X-TRA, inget ställbart tryck men prisvärd. Runt 3k på tretti.se men en bra slang.
Stihl RE 129 PLUS, verkar vara trevliga maskiner. inget ställbart tryck på denna heller men vettig slang på 9 meter. 163 Plus däremot har ställbart tryck och inbyggd slangvinda för vattentillförsel. Är dock lite för dyr. :(

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Ny högtryckstvätt behövs, vattenflöde osäkert.

Inlägg av Norrhyttan » 12 maj 2015 14:53

Mät vattenflödet hemma, köp tvätt efter det.
Alternativt bygg en bufferttank av en 25-litersdunk eller större, man spolar ju inte kontinuerligt när man tvättar bilen, så då hinner bufferttanken fylla upp mellan varven.
Vad var det jag sa!

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 11 jun 2015 20:06

Lät som ett skott när jag tvättade bilen sist, gick hål i skaftet medans jag spolade och var det som lät.
Känns som att den har gjort sitt nu, ska neröver mot Uppland i helgen och såg att Bauhaus har bland annat Nilfisk C 120.6-6 CAR X-TRA för 1295:- och även C 130.2-8 PCDI X-TRA för 2489:-. Bägge bör fungera men med 120-maskinen så är jag säker, slangen går ju alltid att byta ut. :)

Men det jag undrar är om det är nån skillnad resultatmässigt mellan dessa två? 10 bar lär väl inte göra så stor skillnad, 520 mot 440 liter däremot kanske ger skillnad?

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 12 jun 2015 04:47

Rätt säker på att du kan ställa ner trycket på munstycket på nilfisk 145. Kan jag på min 145-2.

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 12 jun 2015 21:48

Aha, ja det förändrar ju saken.
Hittade även en lapp på gamla tvätten, där anges liter/minut och omvandlar man det till liter/timme snackar vi 450-660 liter/timme?!
Kan det verkligen stämma på en gammal Kew Alto Dynamic 6950 på 130 bar? Bild

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 13 jun 2015 10:14

Flödet brukar väl vara vid lågtryck, så var det tydligen på min nilfisk som jag trodde hade bra prestanda där :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 18 jun 2015 07:11

Det blev en Nilfisk E140.3-9 padx-tra, kan nog till och med tänkas ha nytta av åtminstone ett par av de medföljande tillbehören. Roterande borsten och terasstvätten lär komma till användning.
9 metersslangen är då bra mycket mjukare än den på gamla tvätten och slangupprullaren är guld värd. :)

Helt ok pris, 2999:- på Jula. :)

Skriv svar