Bilen i fråga är en Lexus LS400 -95 som har varit i min ägo i 3 år. Under den tiden har jag varit fruktansvärt lat och inte gett bilen den kärlek den förtjänar, så inget polerande har utförts under tiden jag ägt den. Nu gjorde jag dock slag i saken och beställde hem ett paket med varierande produkter från Autosmart (köpte från Bollnäs Bilvård, grymt snabba). Det blev Amaze, Mirror Image, Silver Seal, lite blandade polerrondeller (till BT-maskinen) samt mikrofiberdukar.
Glad i hågen startade jag upp projektet idag med att göra en rejäl tvätt. Jag började med kallavfettning, sedan HD Grön i 1:20 blandning (rejält skitig så jag tog en tung blandning) och avslutade med schamponering. Nu ser bilen klart mycket gladare ut MEN jag har några mycket märkliga fläckar som jag inte förstår vad det är. Än värre är att jag inte får bort dom.
Jag misstänker det är någon form av flygrost men av de jag läst om flygrost ska det vara mindre fläckar. Det jag har ligger i stora partier på flera ställen på bilen och på vissa ställen ser det ut som kraftigt rostangrepp.
Jag bifogar lite bilder för att ni experter lättare ska kunna se vad jag råkat ut för:
Bild tagen en bit ifrån för storleksreferens:

Inzoomat

Närbild

Typexempel på hur det kan se ut

Här ser det ut som kraftigt rostangrepp precis under en list

Bilden med listen visar hur stort problemet är. Likadant ser det ut på ett flertal lister, under gummilisterna kring fönstren och även dörrkarmarna som ni ser är lackade svarta. Jag har provat att köra med polermaskinen men det gör ingen skillnad alls (jag ska sluta med det då jag förstått det kan repa lacken).
Så vad ska jag hitta på? Jag har förstått att sådan där lera är rena undermedlet så jag gissar jag behöver skaffa sådan, men vilken föreslås? Sen är ju problemet att det är så fruktansvärt mycket och ligger i och kring listerna så det bästa vore om det fanns något magiskt medel i stil med avfettning som jag kunde spruta på som sedan löste upp fläckarna.
Jag vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få, under tiden problemet löses så får bilen stå kvar där hon står idag:

MVH Michael