Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fråga, polering med menzerna
-
magnum500
- Ny Medlem
Fråga, polering med menzerna
Hej. De är så att jag håller på att polera upp min e34 525.
Jag har Clas Ohlsons oscillerande polermaskin och har köpt menzerna FG, IP och FF.
Jag har gått över hela bilen med FG nu med hårda trissor och tänkte jag skulle köra med IP och halvmjuka trissor och sen avsluta med FF och mjuka trissor. Sen blir de Fire Glaze som skydd. Men jag undrar om jag verkligen behöver köra med IP och istället kan gå på direkt med FF istället för det blir inga polerrosor från en oscillerande maskin med FG så de kanske är onödigt att polera med IP innan FF?
Jag har Clas Ohlsons oscillerande polermaskin och har köpt menzerna FG, IP och FF.
Jag har gått över hela bilen med FG nu med hårda trissor och tänkte jag skulle köra med IP och halvmjuka trissor och sen avsluta med FF och mjuka trissor. Sen blir de Fire Glaze som skydd. Men jag undrar om jag verkligen behöver köra med IP och istället kan gå på direkt med FF istället för det blir inga polerrosor från en oscillerande maskin med FG så de kanske är onödigt att polera med IP innan FF?
Senast redigerad av 4 magnum500, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Re: Fråga, polering med menzerna
Testa de olika på ett lite mindre områden vad som fungerar bäst på din lack.
FG ger bra glans men FF bättre.
Ligger IP På 1000-1500??
Ligger IP På 1000-1500??
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
-
magnum500
- Ny Medlem
Jo för att va en rubbing lämna FG en väldigt blank yta. Min IP är 2000-2500. Känns som onödigt mycke jobb att använda den innan FF men man kan ju testa på 2 ytor och jämföraPerra83 skrev:Testa de olika på ett lite mindre områden vad som fungerar bäst på din lack.
Ligger IP På 1000-1500??
- Manor
- Moderator

Du sparar inte så mycket att hoppa över det extra polersteget.
Jag skulle helt klart lägga ner den extratiden på min egen bil...
Jag skulle helt klart lägga ner den extratiden på min egen bil...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
marcus
- Entusiast

FG avslutar så fint att det är, enligt mig, en onödig åtgärd att polera bilen med IP efteråt. Speciellt när du polerar med en cyclokopia. Du kommer mest troligt inte att se någon skillnad vad gäller glans utan har bara lagt ned en timme i onödan som du kunde ha gjort annat på.
Jag hade också valt att använda en allroundrondell, typ gul eller orange, till FF3000.
Jag hade också valt att använda en allroundrondell, typ gul eller orange, till FF3000.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
magnum500
- Ny Medlem
Tyckte nu de såg ut som att de är lite flammigt på vissa ställen efter FG så då kanske de behövs köras lite med IP ändå 
-
marcus
- Entusiast

Hur såg det ut efter bara FF, då? Onödigt, som sagt, att dubbelarbeta.magnum500 skrev:Tyckte nu de såg ut som att de är lite flammigt på vissa ställen efter FG så då kanske de behövs köras lite med IP ändå
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
matte.s
- Medlem
Är det fg400 eller 500 som du har?
Med vänlig hälsning, Mattias
Med vänlig hälsning, Mattias