Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vill avverka mer!

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
AudiS6
Medlem

Vill avverka mer!

Inlägg av AudiS6 » 09 aug 2013 17:00

Var tvungen att testköra huven på min Seat Leon -01 idag för att stilla begäret. Eftersom att det är en VAG så var lacken ruggit!
Började köra med gula trissor och Menzerna FF på min mussepigg kopia bara för att ha något att utgå ifrån, det tog väl inget jätte bra :lol:
Slog på stort och körde Optipad och FG500 två gånger, Power Finish med svarta trissor och sist Final Finish med gula trissor. Avverkade rätt mycket med denna setup men det är microrepor kvar som syns när man synar lacken på typ 20cm håll = Inte godkänt!

Bild

Är det en roterande maskin som gäller?
Finns det någon maskin som inte tömmer plånboken helt? Typ Mekonomen har jag sett har en två modeller.
Senast redigerad av 4 AudiS6, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Re: Vill avverka mer!

Inlägg av Grief » 09 aug 2013 18:15

AudiS6 skrev:Var tvungen att testköra huven på min Seat Leon -01 idag för att stilla begäret. Eftersom att det är en VAG så var lacken ruggit!
Började köra med gula trissor och Menzerna FF på min mussepigg kopia bara för att ha något att utgå ifrån, det tog väl inget jätte bra :lol:
Slog på stort och körde Optipad och FG500 två gånger, Power Finish med svarta trissor och sist Final Finish med gula trissor. Avverkade rätt mycket med denna setup men det är microrepor kvar som syns när man synar lacken på typ 20cm håll = Inte godkänt!

Bild

Är det en roterande maskin som gäller?
Finns det någon maskin som inte tömmer plånboken helt? Typ Mekonomen har jag sett har en två modeller.
Ja, eller vinkelslip.

Är mycket teknik, och jag behärskar inte VAG-lackerna än. Kör med roterande, Meguiars 105 och orange Hex-Logic och det biter inget vidare heller.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 09 aug 2013 18:26

Vet inte vilka trissor du kör med?
Är de svarta hårdare än de gula?
Kör så du är nöjd med fg och optipad, sen kör du pf eller fg 500 med gula (medium) och sist sf4000 med gula eller blå trissor.

Det är inte helt enkelt att både avverka snabbt och få en snabb slutfinish, brukar va det ena eller det andra.
Men ger du det lite tid så kommer det nog gå till sig.
En roterande kan avverka mer än en classe dubbelmaskin men är inte enklare att nå slutfinish med.

Sen kan jag tillägga att det är svårt att nå perfekt finish om man lyser med en led lampa på 20cm håll.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

AudiS6
Medlem

Inlägg av AudiS6 » 09 aug 2013 18:53

Dom svarta är mjukare än dom gula men Nisse på BBV skrev i en av mina trådar för något år sedan att PF skulle jag köra med blå/lila/svart skumrondell och FF med orange eller gul rondell.
Tror jag ska testa den blåa när jag fortsätter testandet för den känns grövre och hårdare så den lär avverka lite mer.

Hehe, ang 20cm. Jag vill ju nå samma perfektion som "Sebba75" :best :lol:

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 09 aug 2013 19:19

Sväng förbi nånting.
Är det inte så mkt att göra kan ja dema lite för dig.

Mvh/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Bosse78
Medlem

Inlägg av Bosse78 » 09 aug 2013 20:30

Jag ser bara massa stenskott jag och dom e ju svåra o polera bort
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.

AudiS6
Medlem

Inlägg av AudiS6 » 09 aug 2013 20:49

Ja det var väl ingen jättebra bild och stenskotten förstår jag att dom förblir kvar men om du kikar nedanför blixtens runda ljuspunkt så ser du lite repor.

Vart håller du hus Kapten Haddock?

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av BTG » 09 aug 2013 20:53

AudiS6 skrev:Ja det var väl ingen jättebra bild och stenskotten förstår jag att dom förblir kvar men om du kikar nedanför blixtens runda ljuspunkt så ser du lite repor.

Vart håller du hus Kapten Haddock?
du har en jä..a tur,Haddock är på Pingens bilvård på frösön...Hade kunnat gå över lik för ett studiebesök hos dom
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 09 aug 2013 20:58

Ja hade testat en annan maskin som orkar jobba även med lite högre tryck på maskinen.
Optipad borde funka även hårda trissor.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 09 aug 2013 23:37

Som redan nämnts ovan: du skulle ha använt PF2500 med hårdare trissar; svarta är för mjuka när man har polerat med vassare trissor före.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 10 aug 2013 01:19

Den grova setupen du använder kan lämna microrepor

när jag polera min vw golf 89 med hård lack tog jag först optipad röd med fg400 och sluta med orange (mellanhård) med pf2500 på högsta varv, detta var med sådan biltema maskin dubbelhuvud

Nu på sista har jag en enkeltrissa oscillerande maskin och använder fb400 med twistedwool (vita)
den skulle vara lite mildare sägs det men jag upplevde tvärtom
efter det sluta jag med mellanhård trissa la på 50/50 med pf2500 och sf4000 på trissan och det blev en super yta.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Skriv svar