Jag fick för mig att börja titta på lackbättring med air brush lite närmare.
Köpte en spruta, reservkopp och en kompressor på Clas Olsson. Kostade runt 1000-lappen totalt.
Tog en Teroson grundfärg och en skvätt förtunning hos min reservdelsleverantör.
Jag sprayade ur flaskan ner i glaskoppen (skvätter en del så jag tätade med ett papper) och lade i en skvätt förtunning med en tesked blandade runt och så var vi redo!
Lekte med sprutan lite och kände mig för på kartongen till kompressorn en stund.
Svärfar har en gammal Saab som andrabil och den hade en lämplig skada att labba lite med.

En sån här skada ser man ju rätt ofta på bilar. Svärfar har slipat ner den här skadan själv och tänkt fixa till det men inte blivit av så det fanns lite ytrost men det försvann lätt med lite fint papper.

Slipat och tvättat med tvätt-förtunning och några lager primer pålagt med Air Brush i tunna lager.
Nu ska jag hämta kulören imorgon så ska vi se hur det går. Basfärger blandas normalt 50/50 men det orkar inte Brushen utan man får tunna på den mer, man får känna sig fram tills sprutan slutar pulsa ut färgen, då är den tunn nog. Klarlack ska på det med och den får likaså tunnas mer än vid vanlig sprutning.

Denna grunden gillar jag för mindre jobb. Torkar fort så man kan bygga på lager på lager snabbt.
Den klarar också att bli målad på med billack utan problem.

Enkel utrustning.

Köpte på mig ett lite större kit som man kan plocka fram när man övat lite
Kom gärna med funderingar och tankar och/eller egna erfarenheter kring detta!!
Fortsättning följer om det finns intresse av det. /Lars