Har under min livstid, alltid använt någon form av medel till däcken.( gummit )
Jag har då inte sett en tillstymmelse av sprickor mm.
Har blivit till sagt att aldrig lägga på MC däck, för att de använder sidorna att åka på.
Hittade detta om förvaring av däck.
Lagring & däckskötsel
Ett däck som förvaras på rätt sätt får längre livslängd.
När du använt däcken i fem-sex år bör du göra en noggrann kontroll och byta ut de däck som har sprickor eller skador. Tillverkningsdatumet finns markerat på däcket. Står det till exempel 2511, betyder det att däcket är tillverkat i vecka 25 år 2011.
Undvik att lagra däcken i direkt kontakt med solljus, nära olja eller andra kemikalier.
Däcken skall lagras torrt och svalt där risken för större temperaturskillnader är minimal
Bästa sätt att förvara däck är hängande i centrum av fälg, i ett bulthål eller liggande.
Däck som förvaras stående kan få bestående deformering vilka kommer kännas som obalans vid körning.
Kemikalier så som avfettningsmedel eller däckglans torkar ut däcket och kan göra att däcket förlorar livslängd i form av torrsprickor eller tappar färg och blir gråa. Dessa typer av skador täcks ej av däckets garanti.
Varning för
Kemikalier så som avfettningsmedel eller däckglans torkar ut däcket.
Men som sagt, jag har aldrig sett detta och kommer att behandla mina däck som vanligt.