Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Cleanser efter polering?
- Lemerok
- Entusiast

Cleanser efter polering?
En fråga jag inte hittat något riktigt svar på.
Vart i en polering hamnar cleansers/pre-wax polishes?
Tillför det något att köra ex. Autoglym SRP eller Dodo Juice Lime Prime efter man kört vanlig polering?
Som ett extra steg innan man lägger på lackskydd.
Jag kommer köra Menzerna SF som sista steg i poleringen av farsans bil, funderar på om en cleanser efter det kan höja glansen mer? Eller blir kanske bara ett onödigt steg.
Vart i en polering hamnar cleansers/pre-wax polishes?
Tillför det något att köra ex. Autoglym SRP eller Dodo Juice Lime Prime efter man kört vanlig polering?
Som ett extra steg innan man lägger på lackskydd.
Jag kommer köra Menzerna SF som sista steg i poleringen av farsans bil, funderar på om en cleanser efter det kan höja glansen mer? Eller blir kanske bara ett onödigt steg.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- fisher91
- Trogen Medlem

Re: Cleanser efter polering?
om du mäter med glansmätare kanske det bli skillnad men har svårt att tro det blir synlig nå skillnad tyvär.
tror inte på det där 100%
ge mig lite isopropanol så är jag nöjd
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
-
Cogo
- Entusiast

Jag tror inte att de höjer glansen något nämnvärt efter det att man kört slutfinish med SF eller liknande slutfinishprodukt. Dessa produkter tror jag på att man ska använda sig av när man vill lägga nytt lackskydd på bilen men ändå nyligen gjort en fullständig polering, alltså dessa ska ses som lackrengörare som samtidigt kan korrigera eventuella microrepor från lera.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

Det jag funderade på var om cleansers kan få rent lacken från sånt man inte får bort med clay eller vid poleringen, men lacken kanske är så ren den kan vara redan då?

Blir bara SF på denna bilen då.
Isopropanol blir det jafisher91 skrev:om du mäter med glansmätare kanske det bli skillnad men har svårt att tro det blir synlig nå skillnad tyvär.
Okej, det låter vettigt.Cogo skrev:Jag tror inte att de höjer glansen något nämnvärt efter det att man kört slutfinish med SF eller liknande slutfinishprodukt. Dessa produkter tror jag på att man ska använda sig av när man vill lägga nytt lackskydd på bilen men ändå nyligen gjort en fullständig polering, alltså dessa ska ses som lackrengörare som samtidigt kan korrigera eventuella microrepor från lera.
Mvh Magnus
Blir bara SF på denna bilen då.
- Grief
- Moderator

Jag har fått för mig att "cleaner" eller "cleanser" är macknamn för fina polermedel motsvarande Menzerna FF eller SF, Lahega 17/18 eller Meguiars 205.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83
-
marcus
- Entusiast

Det finns ju "cleaners" som inte är abrasiva, dvs slipande, utan använder endast kemikalier för att rengöra lacken.
Jag har personligen bevittnat en bil som blivit polerad till en mycket hög glans och som därefter fått en sämre glans efter att ha blivit "polerad" med Mirror Image.
Jag har personligen bevittnat en bil som blivit polerad till en mycket hög glans och som därefter fått en sämre glans efter att ha blivit "polerad" med Mirror Image.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

Okej, jo man har ju läst att det är poleringen som ger glansen, så ska väl inte behövas något mer egentligen. 
-
Arjen
- Medlem
Vet att sebba75 använder dodo juice lime prime innan vax. Så helt värdelöst är det nog inte 
Senast redigerad av 4 Arjen, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Själv brukar jag köra Shine&Seal före applicering av Hard Body /Body Wrap. Lacken blir gnälligt ren av den. Men det är enda gången jag kör något annat än IPA. UPP innan UPG+ också, kom jag på.