Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kollapsande vit trissa

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Kollapsande vit trissa

Inlägg av Manor » 03 maj 2013 08:38

Jag ställer nedanstående fråga i denna egna tråd...

Under onsdagens polering så noterade jag att de vita trissorna jag använde komprimerades ihop till ett par ganska platta trista trissor.

Förprepp:
Bild
...det verkade fungera bra :).

Något jag noterade var att de vita trissorna plattades ihop efter ett tag. Jag rengjorde den då och då med trissborste, men deras platthet höll i sig tills de tvättades efter poleringen. Jämför mot den gula trissan som höll formen under hela poleringen.
Bild

Gjorde jag något fel?
Fungerar trissorna ändå trots att de blev så platta?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Bosse78
Medlem

Re: Kollapsande vit trissa

Inlägg av Bosse78 » 03 maj 2013 08:44

Utan att ha den minsta erfarenhet av polering och dess tillbehör skulle jag nog rekommendera att inte använda den mera. Känns som den förlorat sina tilltänkta egenskaper. Som exempel så lär den bli varmare än vad som är tänkt när den är tillplattad så.
Senast redigerad av 4 Bosse78, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator

Inlägg av Grief » 03 maj 2013 10:31

Manor skrev: Gjorde jag något fel?
Fungerar trissorna ändå trots att de blev så platta?
Jag tippar på att det är en kombination av hårdare skum och mer luft i strukturen på de grövre trissorna som leder till att de inte håller formen som mjukare trissor, utan kollapsar vid användandet.

Jag har googlat och läst och läst, men kan inte hitta något som tyder på att egenskaperna skulle förändras nämnvärt. Kan ju gissa att trissan inte håller medlet lika bra som förut.

Du får prova och se om du kan märka någon skillnad.
Senast redigerad av 4 Grief, redigerad totalt 14 gång.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 03 maj 2013 18:30

Jag körde ju vidare i onsdags, och jag tyckte att det fungerade...jag tycker dock inte att jag noterade samma fenomen när jag polerade huven.

Imorgon sätter jag i gång med Fordens vänstra sida. Detta har blivit ett projekt utspritt på flera poleringsdagar. Jag räknar med totalt cirka 15 timmars polering. Jag jobbar nog inte på ett optimalt sätt, men resultatet har blivit bra och man lär sig något varje gång. Det är ju vår egen bil så det finns inget krav att det måste gå snabbt :).

Det blir till att testa Optipad med PF2500 (kanske FG500) för att se om och hur mycket snabbare det går :).
mvh Manor

Skriv svar