Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Starta biltvätt/rekond - Vad ska man tänka på? Tips mottages

Diskutera bilvårdsprodukter här
Niklas
Medlem

Inlägg av Niklas » 11 apr 2013 20:28

Hej!

Kul att ha hittat hit och äntligen ha registrerat sig efter att ha läst här ganska länge. Nu fick jag ju faktiskt något att fråga om så då var det lika bra att regga sig här. :)

Jag och en vän ska inom snar framtid starta eget. Denna gång blir det en tvätt och rekond är tanken.

Det har dykt upp en MASSA frågor så jag hoppas få lite svar från er som "kan" detta. :)

Oljeavskiljare är ett krav har för ju förstått. Men idag är det helt OK med en sådan ovan mark va? Hur fungerar detta? Rekommenderas någon speciell tillverkare? Ungefärligt pris?

Hetvatten-tvätt är bra att ha. Är det Kärscher som gäller eller finns det något annat vettigt? En hetvatten tvätt får värmen av en dieselvärmare om jag förstår det rätt? Behöver man avgassystem till denna - eller går det bra ändå?

Finns det någon BRA (och gärna billig ;) ) grossist el liknande man kan vända sig till för att köpa in det mesta man behöver i form av maskiner (dammsugare (även för klädseltvätt), kempåläggare, hetvattentvätt osv?

Fler frågor kommer framöver men detta är en liten start iallafall. :jeps
Senast redigerad av 4 Niklas, redigerad totalt 14 gång.
///Niklas "NiKeMaN" Johansson

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Starta biltvätt/rekond - Vad ska man tänka på? Tips mott

Inlägg av Kapten Haddock » 11 apr 2013 20:43

Tjena Nikeman.
Det första och viktigaste tipset skulle jag säga är att inte börja priskriga.
Rekondverkstäder kommer o går pga att man istället för att långsiktigt bygga upp ett förtroende och göra vettiga eller iaf semivettiga jobb dumpar priserna.
Och då vissa verkar kunna få bidrag precis hur länge som helst har man lite att hämta där.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Niklas
Medlem

Inlägg av Niklas » 11 apr 2013 20:46

Kapten Haddock skrev:Tjena Nikeman.
Det första och viktigaste tipset skulle jag säga är att inte börja priskriga.
Rekondverkstäder kommer o går pga att man istället för att långsiktigt bygga upp ett förtroende och göra vettiga eller iaf semivettiga jobb dumpar priserna.
Och då vissa verkar kunna få bidrag precis hur länge som helst har man lite att hämta där.

MVH/
Tjena!
Ja det är precis min filosofi också. Jag tänker inte vara billigast. Däremot har jag som mål att kunna leverera dom blankaste bilarna i stan. Och vill folk ha bra resultat så kostar det. Nu tänker jag inte lägga mig kalashögt i pris heller men på en "lagom" nivå.

Du som sitter på gott om erfarenheter - hjälp mig med svar på resten av mina frågor också för sjutton :)
Senast redigerad av 4 Niklas, redigerad totalt 14 gång.
///Niklas "NiKeMaN" Johansson

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 11 apr 2013 20:47

Då ja inte är sponsor får jag inte säga så mkt mer:)
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem

Inlägg av maximuspro » 11 apr 2013 20:55

Du kan kontakta sponsorerna på detta forum så hjälper dom dig med kit för att komma igång, pingens.se är bra, den driver kaptenen som svarat dig i denna tråd.

Lycka till och välkommen hit!
Senast redigerad av 4 maximuspro, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 11 apr 2013 22:39

En av sponsorerna på forumet (Reservdelsgurun) säljer en hel del maskiner av den typ som du efterfrågar.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Apelros
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Apelros » 12 apr 2013 05:36

Hur ser kundunderlaget ut?? Bor du i en mindre, större eller stor stad?? Vad har ni för konkurrenter idag? Finns de redan firmor på din ort??

En lokal är ju oxå bra, kanske någon form av gammal mack eller något åt de hållet kan nog vara bra börja i.

Några tankar från mig bara ;)
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10

Skriv svar