Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fälgrengöring vid varje tvätt?
-
Cogo
- Entusiast

Hej på er!
Kanske en simpel fråga men är nyfiken på hur ni andra gör. Stod igår och gjorde rent fälgarna och la på lackskydd på dem. Nu undrar jag om hur ni andra gör med fälgrengöring vid tvätt. Använder ni alltid fälgrengöring vid tvätt? och om ni använder någon syrabaserad fälgtvätt, hur mycket sliter det på det lagda skyddet?
Mvh Magnus
Kanske en simpel fråga men är nyfiken på hur ni andra gör. Stod igår och gjorde rent fälgarna och la på lackskydd på dem. Nu undrar jag om hur ni andra gör med fälgrengöring vid tvätt. Använder ni alltid fälgrengöring vid tvätt? och om ni använder någon syrabaserad fälgtvätt, hur mycket sliter det på det lagda skyddet?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Fälgrengöring vid varje tvätt?
Det beror ju helt på hur ofta man tvättar:)
Tvättar man en gång i veckan, räcker det ju långt att skumma av, eller schamponera fälgarna, sen lägga på nytt skydd, som även kan ta små tjärfläckar om det tillkommit.
Men tvättar man 2ggr per sommar och kör mkt får man nog tänka sig att använda fälgrengöring.
MVH/
Tvättar man en gång i veckan, räcker det ju långt att skumma av, eller schamponera fälgarna, sen lägga på nytt skydd, som även kan ta små tjärfläckar om det tillkommit.
Men tvättar man 2ggr per sommar och kör mkt får man nog tänka sig att använda fälgrengöring.
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag behandlar mina fälgar med lackskydd i början av säsongen.
Jag har använt mig av Ultima Paint Guard Plus och Glare Professional Polish som lackskydd och alltså inget speciellt medel för fälgar.
Jag använder enbart bilschampo och vatten på vår-sommar-höst, men kallavfettning på vintern. I samband med hjulbyte så går jag på med det som behövs på insidan av fälgarna, och då brukar det bli lite tuffare fälgrengöring från exempelvis Biltema + borste mm.
Jag tvättar bilen åtminstone en gång i veckan.
Jag har använt mig av Ultima Paint Guard Plus och Glare Professional Polish som lackskydd och alltså inget speciellt medel för fälgar.
Jag använder enbart bilschampo och vatten på vår-sommar-höst, men kallavfettning på vintern. I samband med hjulbyte så går jag på med det som behövs på insidan av fälgarna, och då brukar det bli lite tuffare fälgrengöring från exempelvis Biltema + borste mm.
Jag tvättar bilen åtminstone en gång i veckan.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Cogo
- Entusiast

Tack för svar. Blir nog att vara sparsam med fälgrengöringen då.
När jag gjorde rent fälgarna igår så var så otroligt mycket tjära och smuts så det går inte ens att beskriva, men när avfettat dem tre gången med prickbort så löstes inget mer smuts upp, men de finns ändå en del svarta prickar kvar, ser ut som stänk av något. Får man bort detta med någon form av syra? vad är det för något svart som sitter fast på fälgarna?
Mvh Magnus
När jag gjorde rent fälgarna igår så var så otroligt mycket tjära och smuts så det går inte ens att beskriva, men när avfettat dem tre gången med prickbort så löstes inget mer smuts upp, men de finns ändå en del svarta prickar kvar, ser ut som stänk av något. Får man bort detta med någon form av syra? vad är det för något svart som sitter fast på fälgarna?
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- jesprut
- Medlem
Sv: Fälgrengöring vid varje tvätt?
Håller med Manor. Har en liknande prosedur på mina fälgar.
Senast redigerad av 4 jesprut, redigerad totalt 14 gång.
-
danne5
- Entusiast

Jag kör fälgvätt vid nästan varje tvätt, men tänkte att jag skulle vara lite försiktigare med de starka fälgtvättarna i sommar 
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

Jag använder alkalie på bilen vid nästan varje tvätt så fälgarna sprayas dom också då,det brukar räcka.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
- progge
- Moderator

Hej.
Jag använder enbart bilschampo och vatten. Vaxar fälgarna med Dodo hård vax.
Tvättar med en mjukborste och tar bort tjärfläckar med sonax tjärlösare på en liten svamp.
Tar för vana att aldrig spruta kem med pumpflaskor direkt på utan alltid via något tex svampar/ microfiber
Mycket billigare och bättre resultat.
Har en bil som inte producerar mycket bromsdamm.
Jag använder enbart bilschampo och vatten. Vaxar fälgarna med Dodo hård vax.
Tvättar med en mjukborste och tar bort tjärfläckar med sonax tjärlösare på en liten svamp.
Tar för vana att aldrig spruta kem med pumpflaskor direkt på utan alltid via något tex svampar/ microfiber
Mycket billigare och bättre resultat.
Har en bil som inte producerar mycket bromsdamm.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020