Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mossa på lister + tråkigt motorutrymme

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
-Brink-
Ny Medlem
Kontakt:

Mossa på lister + tråkigt motorutrymme

Inlägg av -Brink- » 17 mar 2013 21:04

Tja! Ny på forumet. Även nybörjare inom bilvård :P Men har vatt "putsare" sen moppetiden :lol:

Har lite frågor ang. en Jetta från 91. Polerade den igår. Nu återstår all svart plast.
Har beställt hem Concept vista! :D

Hur får jag bort "mossa"? från fönsterlisterna? Svårt att förklara. Har tyvärr inga bilder på det "/
Gick inte bort med kallavfettning heller.

Sen min andra fråga är hur jag lätt kan få rent i motorutrymmet. Har nog inte rengjorts där sen den va ny :lol:

Resultat från gårdagens polering :D

Bild
Bild
Senast redigerad av 4 -Brink-, redigerad totalt 14 gång.
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Mossa på lister + tråkigt motorutrymme

Inlägg av Jonke » 17 mar 2013 21:17

härlig bil! ( har själv en jetta -86 ) , ang mossan så får någon annan svara på den frågan, men kanske en alkalisk avfettning ? dock är jag osäker på om den är snäll mot gummi,

ang motorummet så finns det mycket fint :) alkalisk avfettning och kanske en kallavfettning om det behövs, samt en radda olika penslar och borstar för att komma åt, sen provade jag concept vista på plasterna och slangarna och det ser bra ut, var försiktig med högtrycken ( om du använder sån) , sikta inte på kylare,generator , fördelare osv, men i övrigt är det bara att köra på ! :)

mvh jonas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
-Brink-
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av -Brink- » 17 mar 2013 21:46

Jonke skrev:härlig bil! ( har själv en jetta -86 ) , ang mossan så får någon annan svara på den frågan, men kanske en alkalisk avfettning ? dock är jag osäker på om den är snäll mot gummi,

ang motorummet så finns det mycket fint :) alkalisk avfettning och kanske en kallavfettning om det behövs, samt en radda olika penslar och borstar för att komma åt, sen provade jag concept vista på plasterna och slangarna och det ser bra ut, var försiktig med högtrycken ( om du använder sån) , sikta inte på kylare,generator , fördelare osv, men i övrigt är det bara att köra på ! :)

mvh jonas
Jobbar lite med rekond på jobbet ibland. Där spolar vi med högtryck och det är ju inga problem.
Tänkte mer att allt sitter ju oskyddat i en gammal Jetta. Inga plastkåpor osv...
Men det är bara att köra på då? :D
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 17 mar 2013 21:57

-Brink- skrev:
Jonke skrev:härlig bil! ( har själv en jetta -86 ) , ang mossan så får någon annan svara på den frågan, men kanske en alkalisk avfettning ? dock är jag osäker på om den är snäll mot gummi,

mvh jonas
Jobbar lite med rekond på jobbet ibland. Där spolar vi med högtryck och det är ju inga problem.
Tänkte mer att allt sitter ju oskyddat i en gammal Jetta. Inga plastkåpor osv...
Men det är bara att köra på då? :D
dom gånger jag motortvättat min jetta har jag tejpat en plastpåse över generator och lite känsligare delar :) annats äre att köra på :)
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Lasseman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lasseman » 17 mar 2013 23:44

Blås gärna torrt med tryckluft och eftertorka med en lämplig duk/trasor direkt efter du tvättat klart.
Senast redigerad av 4 Lasseman, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
-Brink-
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av -Brink- » 31 mar 2013 12:21

Hur får jag bort Concept vista? Råkade få lite på lacken och på rutorna :oops:

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 31 mar 2013 12:54

Vista löser Vista...ta lite mer Vista på det gamla Vista så blir du kvitt Vista :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 01 apr 2013 11:30

Och angående mossa och liknande så är Autoglym Caravan and motorhome cleaner grymt bra har jag upptäckt.
Kör det alltid på båtar numera som fått stå alldeles för länge och som det växer både det ena och andra på och i.
HD Grön funkar inte riktigt på denna typ av smuts tyvärr.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Skriv svar