Vill man ha mer klipp så kan man montera på Optipad/Propad 95or...Då kommer du nästan upp i samma avverkning som en Flex 3401 med dito...men steget upp till vad en roterande avverkar på hög fart skiljer...har man en repig Audi huv så väljer man en roterande direkt för det går snabbast...t.ex. en Flex 602 med lammull....
Det går faktisk rätt bra att köra sidor med Top Toolen tack vara den tvåhandsfattning som är lite speciell....då känns t.ex. en Flex 602 klumpigare....
Klippa repor så har den sin begränsning...man får inte upp samma värme...en roterade tar naturligtvis hem den ronden...
Fördelen med Top Toolen är att den är snabb på stora ytor som t.ex. har mycket tvättrepor....och det är en väldigt bra maskin att köra steg2 vid en polering med finare medel eller kombinationsmedel polish/lackskydd...En nackdel med maskinen är väl att den är rätt dyr...inget man köper för att köra 2-3 bilar år...Men jobbar du som rekondare så har maskinen sin givna plats...Vi använder den väldigt ofta...Många rekonder använder den för att köra bilhandlarbilar som är måttligt repiga i lacken...och då på höga varvtal för att nå ett snabbt resultat....
Man kan slutsummera att behovet finns om man kör professionellt....och många fordon årligen...men kör man som hobbypolerare i garaget så är kombinatioen Flex 3403 / 3401 lämpligare...om man tänkar på kostnaden gällande inköp....
Som jag skrev tidigare så är det viktigt att man inte lämnar maskinen på en stol eller dyligt...och sedan snubblar någon på sladden och drar ner Top Toolen...för då är risken stor att någon av stödplattorna spricker eller båda...och då blir det byte...och även kabeln kan det bli brott på...men den byter man lätt...
Kan tillägga att det finns hobbypolerare som kör "många" bilar varje år...och där kan det ju också finnas ett behov...Hoppas jag har svarat utförligt på dina undringar Bustorp...dessa frågor får jag nästan varje dag på telefon....