Detta är skrivet av en kille som verkar veta vad han pratar om. Ganska läsvärt om man orkar.
Han menar att polering med roterande maskin inte kommer längre i utvecklingen och allt mer
fokuseras mot DA (Dual Action=Oscillerande) maskiner och dess tillbehör.
http://www.toddcooperider.com/rotary-co ... s-it-dead/
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Rotary compounding - is it dead? intressant artikel.
-
Ted.H
- Ny Medlem
Senast redigerad av 4 Ted.H, redigerad totalt 14 gång.
Produktnörd ======> Rupes.
- Kapten Haddock
- Entusiast

Re: Rotary compounding - is it dead? intressant artikel.
Jo det lutar ju åt det hållet även om ja inte tror att roterande kommer försvinna för det.
Folk garvade ju åt oss när vi tog fram Optipad, och hävdade att det gick att avverka fantastiskt bra med en oscillerande maskin.
Har hänt en hel del sen dess, och ja tror fler o fler som lär sig börjar med tex en 3401 och kommer fram till att man inte behöver en roterande, och köper en tt istället.
Men det är såklart en smaksak vad man föredrar, men roterande är ju inget måste längre..
MVH/
Folk garvade ju åt oss när vi tog fram Optipad, och hävdade att det gick att avverka fantastiskt bra med en oscillerande maskin.
Har hänt en hel del sen dess, och ja tror fler o fler som lär sig börjar med tex en 3401 och kommer fram till att man inte behöver en roterande, och köper en tt istället.
Men det är såklart en smaksak vad man föredrar, men roterande är ju inget måste längre..
MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.
-
Ted.H
- Ny Medlem
Re: Rotary compounding - is it dead? intressant artikel.
Absolut kommer roterande polering finnas kvar som du säger. Jag tror att det kan ha lite med hur lackerna utvecklas i framtiden om man t.ex måste tillföra mycket värme för att mjuka upp lacken.
Folk kanske också har varit lite rädda för vibrationer som kan uppstå i de oscillerande maskinerna, men personligen känner jag mig mycket frächare i kroppen då man slipper hålla i maskinen så hårt. Den kanske största fördelen som jag ser det är att det är betydligt svårare att misslyckas vilket torde göra DA polering tämligen intressant för speciellt privatpersoner som inte jobbar med det dagligen.
Folk kanske också har varit lite rädda för vibrationer som kan uppstå i de oscillerande maskinerna, men personligen känner jag mig mycket frächare i kroppen då man slipper hålla i maskinen så hårt. Den kanske största fördelen som jag ser det är att det är betydligt svårare att misslyckas vilket torde göra DA polering tämligen intressant för speciellt privatpersoner som inte jobbar med det dagligen.
Senast redigerad av 4 Ted.H, redigerad totalt 14 gång.
Produktnörd ======> Rupes.
- Manor
- Moderator

Jag ser fram emot våren och TopToolen som jag köpte begagnad.
Jag tycker att min roterande AEG har fungerat bra, men då man ändå oftast behöver efterköra med oscillerande maskin så kanske TT:n kan spara lite tid
.
Jag tycker att min roterande AEG har fungerat bra, men då man ändå oftast behöver efterköra med oscillerande maskin så kanske TT:n kan spara lite tid
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.