Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Nylack - när polera?
- jeensa
- Medlem
Nylack - när polera?
Luddig rubrik på detta men det jag undrar är när vågar man ge sig på en nylackad yta? Har fått front + skärm lackat efter en rådjursvurpa och vill såklart lägga lackskydd på dessa ytor. Hur länge bör man vänta innan man går loss med kemikalierna?
mvh jens
mvh jens
Senast redigerad av 4 jeensa, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

Re: Nylack - när polera?
Du kan nog skydda dom när som helst. Även om du fick tillbaka bilen nu så har den ju stått nylackad minst en dag medans dom monterade:-)
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.
- jeensa
- Medlem
Tack för svar! Då kan man ju passa på i helgen då 
mvh jens
mvh jens
- Jonke
- Trogen Medlem

Låter som en bra idé! Ska göra samma sak självjeensa skrev:Tack för svar! Då kan man ju passa på i helgen då
mvh jens
-
marcus
- Entusiast

Polera kan man göra ganska snabbt, jag hade dock väntat med att lackskydda innan lacken hunnit dunsta ur sig alla lösningsmedel.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

senast jag provade så la jag upgp ca 24 timmar efter att den blev lackad ( och den blev bränd i ugn först i 60 min ) och det fungerade hur bra som helst...marcus skrev:Polera kan man göra ganska snabbt, jag hade dock väntat med att lackskydda innan lacken hunnit dunsta ur sig alla lösningsmedel.
oftast blir ju bilen lackad kanske på eftermiddagen sen får den stå till morgonen efter innan ihopmontering, och yttligare kanske 3-4 timmar innan kunden får hämta bilen, då borde dom flesta lösningsmedlen försvunnit ur klarlacken..
Mvh jonas
-
enter
- Medlem
Jag hade frågat han eller hon som lackat bilen.
Jag blev avråd från att tvätta min bil första veckan efter diverse omlackering.
Kommer tyvärr dock inte ihåg förklaringen på varför exakt.
Men det var att typ första dygnet härdrar lacken till 80% och ytterliggare 10% nästa kommande 2-3 dygnen och för att härda till 100% på cirka en vecka!
Men det var att typ första dygnet härdrar lacken till 80% och ytterliggare 10% nästa kommande 2-3 dygnen och för att härda till 100% på cirka en vecka!
Senast redigerad av 4 enter, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

Precis. Lättast är ju att fråga verkstaden. Ang härdtiden så är det väldigt olika på olika fabrikat. Men om bilen/delarna är bränd i en ugn(brukar vara 60grader i 60 min på ett ungefär) så ska det inte vara någon fara. Om jag lackar nått på eftermiddagen och bränner det i ugnen så brukar lacken vara lite mjuk till morgonen efter.enter skrev:Jag hade frågat han eller hon som lackat bilen.
Men om du är osäker så vänta några dagar. Undvik starka avfettningar
Mvh Jonas
- jeensa
- Medlem
Tror jag håller mig till nästa helg, då har den "härdat" nästan 2 veckor, bör ju räcka gott
mvh jens
mvh jens
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
bränner dom lacken i ugn nu oxå..har för mig att det är luftmunstycken och uvlampa?..kan ha fel.. 
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

limban skrev:bränner dom lacken i ugn nu oxå..har för mig att det är luftmunstycken och uvlampa?..kan ha fel..
alltså baslacken (kulören) torkas genom luftmunstycken, men klarlacken kan inte torka genom att blåsa på den, då behövs värme i form av IR panel/er ..
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
så klart menade jag IR paneler som ser ut som lysarörsarmaturer.. finns på flyttbar ställning eller fast i lackboxen..Jonke skrev:limban skrev:bränner dom lacken i ugn nu oxå..har för mig att det är luftmunstycken och uvlampa?..kan ha fel..
alltså baslacken (kulören) torkas genom luftmunstycken, men klarlacken kan inte torka genom att blåsa på den, då behövs värme i form av IR panel/er ..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

limban skrev:så klart menade jag IR paneler som ser ut som lysarörsarmaturer.. finns på flyttbar ställning eller fast i lackboxen..Jonke skrev:limban skrev:bränner dom lacken i ugn nu oxå..har för mig att det är luftmunstycken och uvlampa?..kan ha fel..
japp det är dom som " bränner "
- Manor
- Moderator

Jag väcker liv i denna tråd då jag ju precis fått min framskärm lackad.
På lackfirmans hemsida så står det att man bör vänta 3-4 månader.
Till mig sa ägaren att ett lackskydd kunde läggas på efter en månad.
Det var däremot inte bra att använda avfettningsmedel förrän efter 3-4 månader.
Tips tas tacksamt emot...
På lackfirmans hemsida så står det att man bör vänta 3-4 månader.
Till mig sa ägaren att ett lackskydd kunde läggas på efter en månad.
Det var däremot inte bra att använda avfettningsmedel förrän efter 3-4 månader.
Tips tas tacksamt emot...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Pascona
- Medlem
Tips på...?
Säger lackeraren att det är den tiden som gäller så skulle jag rättat mig därefter. Blir både svårreklamerat och tråkigt om det skulle bli problem för att du har varit där för tidigt.
Säger lackeraren att det är den tiden som gäller så skulle jag rättat mig därefter. Blir både svårreklamerat och tråkigt om det skulle bli problem för att du har varit där för tidigt.
Senast redigerad av 4 Pascona, redigerad totalt 14 gång.
- Jonke
- Trogen Medlem

prova känn med nageln på något undanskymt ställe, kan du göra en "grop " med nageln så är den fortfarande mjuk.... men 3-4 månader ?! då borde ju varje gruskorn som stänker upp fastna i lacken .... men det är bara min åsikt 
- Manor
- Moderator

En månad var rekommenderat...men på frågan varför det stod 3-4 månader på hemsidan så var det för att vissa kunder "tog i för hårt". Bara att lägga på ett lackskydd var inget problem, men polering tyckte han att man skulle avvakta med. Inget egentligt problem att vänta för mig...men jag uppfattade också att det kändes som en lång härdningstidJonke skrev:prova känn med nageln på något undanskymt ställe, kan du göra en "grop " med nageln så är den fortfarande mjuk.... men 3-4 månader ?! då borde ju varje gruskorn som stänker upp fastna i lacken .... men det är bara min åsikt
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
Victor
- Medlem
I skolan har jag lärt mig att man inte får lägga lackskydd inom 6 månader för då kan man få indragen lackgaranti
Senast redigerad av 4 Victor, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag har läst samma sak tidigare. Jag tror att Volvo hade med detta som en garantiregel...åtminstone tidigare.Victor skrev:I skolan har jag lärt mig att man inte får lägga lackskydd inom 6 månader för då kan man få indragen lackgaranti
Vad är det som skulle ta 6 månader...undrar man dock...och vilka skador knippats om man kör en hel vinter utan lackskydd?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Jonke
- Trogen Medlem

Manor skrev:Jag har läst samma sak tidigare. Jag tror att Volvo hade med detta som en garantiregel...åtminstone tidigare.Victor skrev:I skolan har jag lärt mig att man inte får lägga lackskydd inom 6 månader för då kan man få indragen lackgaranti
Vad är det som skulle ta 6 månader...undrar man dock...och vilka skador knippats om man kör en hel vinter utan lackskydd?
precis, samma sak att dom vill att man ska köra 3k mil innan första oljebytet :/....