Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Bromsbyte
-
annbe86
- Ny Medlem
Bromsbyte
Lämnade in min bil för bromsbyte idag, jag bad dem byta färdbromsar och handbroms. Jag visste att något av bromsvärdena var 2,6 på antingen höger eller vänster och 2,0 på den andra sidan, men jag kom inte på om det var fram eller bak. När de ringde från verkstaden så sa de att de hade bytt allting, men det visade sig att de bara hade bytt bromsbackar bak och handbromswiren. Nu när jag kom hem fick jag se i senaste besiktningsprotokollet att bromsvärdena fram var 2,0 och 2,6 och bromsvärdena bak var 1,4 och 1,4. är 1,4 dåligt? (jag är inge haj på bilar alls) Men bilreparatören sa att bromsbackarna bak var helt slut så jag litar på honom. Men det var värdena på frambromsarna jag hade reagerat på för de var ojämna, men de hade de inte ens tittat på. Behöver jag lämna in bilen igen för byte av bromsarna fram?
Senast redigerad av 4 annbe86, redigerad totalt 14 gång.
-
vaxfrasse
- Medlem
Re: Bromsbyte
Hej.
1,4 kan vara helt normalt, det man tittar efter är att bromsarna tar jämt. Det får skilja 30% mellan höger och vänster sida. Trots jämna siffror så kan belägg och handbromsbackar vara slut, så det stämmer säkert. När det gäller fram så behöver du plocka isär och smörja upp kolvarna i oken, ev byta ok samt se till att glidpinnar och belägg inte kärvar, det är detta som gör att du har ojämn bromsverkan. Är ju inte säkert beläggen är slut för det. Det har nog blivit en miss i er kommunikation om vad som skulle göras. Det är viktigt att man som verkstad får korrekta uppgifter så det inte blir missförstånd.
1,4 kan vara helt normalt, det man tittar efter är att bromsarna tar jämt. Det får skilja 30% mellan höger och vänster sida. Trots jämna siffror så kan belägg och handbromsbackar vara slut, så det stämmer säkert. När det gäller fram så behöver du plocka isär och smörja upp kolvarna i oken, ev byta ok samt se till att glidpinnar och belägg inte kärvar, det är detta som gör att du har ojämn bromsverkan. Är ju inte säkert beläggen är slut för det. Det har nog blivit en miss i er kommunikation om vad som skulle göras. Det är viktigt att man som verkstad får korrekta uppgifter så det inte blir missförstånd.
Senast redigerad av 5 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.
-
Olof
- Medlem
Är inte bromsvärdet vid besiktningen beroende av hur hårt man trycker på pedalen?
Senast redigerad av 4 Olof, redigerad totalt 14 gång.
-
vaxfrasse
- Medlem
Det stämmer. Är ju så att man får ett lägre värde bak eftersom man bromsreducerar där för att inte bakhjulens bromsar ska ta mer än fram. Upplever besiktningsmannen att han får trycka för hårt på pedalen för att få upp bromstrycket så lägger de en mätare mellan foten och pedalen för att mäta hur hårt man måste trycka på bromsen för att få upp bromstrycket.
Senast redigerad av 4 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Byte av frambromsar är inte nödvändigt om dom inte är slut. Men förmodligen så behövs det smörjas upp ordentligt..
Utförde den proceduren på en bil i söndags.. Snabbt fixat för det mesta!
Utförde den proceduren på en bil i söndags.. Snabbt fixat för det mesta!
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013