Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Allt utvändigt arbete och produktval.
-
unclebans
- Medlem
Tjena!
Jag brukar alltid spola av bilen med högtryck (ev kemikalier på innan vid behov) nerifrån och upp och sen tvätta med svamp/handske uppifrån och ner. Var förbi en rekondare som rekommenderade mig att tvätta nerifrån och upp med svamp för då ska det inte fastna skit på lacken och man får inga ränder av allt som rinner ner som när man börjar uppifrån. Han berättade förresten att så ska man göra också när man tvättar kakel...
Stämmer detta eller är det bara olika teorier om vad som är bäst?
Senast redigerad av 4
unclebans, redigerad totalt 14 gång.
-
danne67
- Medlem
Tror inte att det efter avfettning och sedan shamponering skulle vara så skitigt att ev små smutspartiklar skulle sätta sig så hårt att de inte rinner av när man sedan spolar rent med slangen...
Håller också med Davve att jag inte skulle vilja sätta svampen nertill på bilen och sedan gå loss på motorhuv och tag

Senast redigerad av 4
danne67, redigerad totalt 14 gång.
-
Grief
- Moderator

unclebans skrev:Tjena!
Jag brukar alltid spola av bilen med högtryck (ev kemikalier på innan vid behov) nerifrån och upp och sen tvätta med svamp/handske uppifrån och ner. Var förbi en rekondare som rekommenderade mig att tvätta nerifrån och upp med svamp för då ska det inte fastna skit på lacken och man får inga ränder av allt som rinner ner som när man börjar uppifrån. Han berättade förresten att så ska man göra också när man tvättar kakel...
Stämmer detta eller är det bara olika teorier om vad som är bäst?
Låter som att han försöker fixa fler kunder till poleringen.
Senast redigerad av 4
Grief, redigerad totalt 14 gång.
-
unclebans
- Medlem
Jag kan säga att jag också är skeptisk till tvättråden då det precis som ni säger innebär att man drar upp smuts över en mindre utsatt yta = reprisk.
Han menade på att när han var på utbildning (tror han nämnde Smartab) så fick de tvätta 3 likadana bilar. Första bilen tvättade eleven så som denne brukade göra. Den andra bilen tvättades uppifrån ner och sista nerifrån och upp. Rekondaren menar på att han kunde se rinnmärken på bil nr 2 men inte på nr 3 varför han är helt övertygad om att det ska tvättas nerifrån och upp.
Enda anledningen jag kan tänka mig att man tvättar nerifrån och upp, ifall det verkligen är så att det blir mindre rinnmärken, är väl när man ändå ska polera bilen efteråt.
Senast redigerad av 4
unclebans, redigerad totalt 14 gång.
-
LineaR
- Trogen Medlem

Ska man vara noga bör du tvätta uppifrån o ner. Sedan spola av och kör nerifrån och upp då har du nog inte missat något. Slog bara de båda tipsen ihop.